گل حسن خان گفت:مسائل بسیار مهم تری در کشور وجود دارد و حذف چهار صفر از پول ملی آن چنان ضرورت اجرایی ندارد.
کد خبر: ۹۲۱۳۶۳۱
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی گل حسن خان کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص رد لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی اظهار کرد: حذف ۴ صفر از پول ملی با وجود معایب و مزایای موجود به نظر نمی‌رسد کار درست و به صرفه‌ای باشد. زمانی می‌توانیم  به اجرای این طرح فکر کنیم که کشور به ثبات اقتصادی برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسائل واجب تری در کشور وجود دارد که پرداختن به آن ضروری است و اولویت قرار دادن این طرح  ضرورتی ندارد بلکه وقت بیشتری می گیرد و موجب هیچ پیشرفتی در کشور نمی شود.

این کارشناس اقتصادی از معایب حذف ۴ صفر از پول ملی به تحمیل هزینه‌های سنگینی به دلیل جایگزین شدن اسکناس‌های جدید به کشور و تورم  در کشور اشاره کرد و گفت: شاید در نظر خیلی از افراد حذف ۴ صفر از پول ملی موجب از بین رفتن تورم شود، اما در واقعیت این کار موجب به وجود آمدن تورم بیشتر در کشور می‌شود؛ همچنین شاید  در ظاهر به نظر برسد که حذف ۴ صفر از پول ملی تغییری در اقتصاد کشور ایجاد نمی‌کند اما در همه جای دنیا، حتی  در کشور‌های اروپایی که اقتصادی با ثبات دارند موجب تورم شده است.
وی گفت: همچیین یکسری  از موافقان این طرح با اشاره به آسان شدن محاسبات، ارزشمند شدن واحد پولی در برابر دیگر ارز‌ها صحبت می‌کنند که این دلایل توجیه خوبی  اجرای این طرح نیست؛ همچنین  این اقدام بر سطح عمومی قیمت‌ها اثر منفی می‌گذارد.

این کارشناس برای اخذ چنین تصمیمی و اجرای آن  زمان  را بسیار مهم دانست و گفت:  بهتر است به اجرای این طرح را به زمانی دیگر موکول کنند و با فکر تصمیم گرفته شود؛ همچنین شرط اصلی برای حذف صفر  از پول ملی را بستر سازی مناسب اقتصادی  دانست.

وی در پایان گفت: قرار نیست اگر طرحی در کشوری اجرا می‌شود  و موفق  است، فکر کنیم کشور ماهم در اجاری این طرح موفق  است.ما باید خود را با کشور‌های درحال توسعه‌ای که رشد اقتصادیشان با کشور ما برابری می‌کند مقایسه کنیم.
ارسال نظرات