خبرهای داغ:
همرزم شهید آوینی:

نبض حقیقت و دین در انقلاب اسلامی است

همرزم شهید آوینی با اشاره به سخنان شهید «سلیمانی» گفت: نبض حقیقت و دین در انقلاب اسلامی است و این‌ها را هنرمندان باید بگویند.
کد خبر: ۹۲۱۵۷۵۹
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶

نبض حقیقت و دین در انقلاب اسلامی استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله سیدمحمد قائم مقامی در نخستین گردهمایی هنرمندان، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی استان همدان ضمن تبریک چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار داشت: واقعه‌ای که در عصر ما اتفاق افتاده و انقلاب اسلامی یکی از تجلیات بسیار بزرگ خداوند در عصر ما است و یوم الله به معنی مقطعی است که خداوند در آن تجلی می‌کند و خود را نشان می‌دهد که من هستم و جهان را رها نکردم و حاکمیت و مدیریت جهان متعلق به من است.

وی افزود: در عصر ما با وقوع انقلاب اسلامی این یوم الله واقع شد و از شگفتی‌های دوران ما این است که این تجلی ادامه پیدا کرد و خاموش و منحرف نشد و تداوم یافت به طوری که انقلاب اسلامی همان تجلی که در چهل و یک سال پیش واقع شد همچنان ادامه دارد و توسعه و گسترش پیدا می‌کند این از معجزات عصر ما است که در آن ما شاهد حضور خداوند و انسان در صحنه هستیم.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی با بیان اینکه معتقدیم انسان تجلیات را دریافت می‌کند و تجلی این گونه محقق می‌شود، با اشاره به دوران قبل از پیامبر اکرم (ص) بیان کرد: جریان تجلیات از طریق نبوت بود و انبیا مظهر تجلی خداوند بودند، وقتی پیامبر می‌آمد خداوند با تجلی ظاهر می‌شد.

وی در ادامه گفت: از مقطع پیامبر اکرم(ص) به بعد که قرار نیست به اولیای خدا «نبی» گفته شود، اولیا تمام ویژگی‌های انبیا را دارند بدون اینکه اسم آنان «نبی» باشد و امام خمینی(ره) نیز از اوصیای عام پیغمبر(ص) و دارای ولایت هستند و خداوند به واسطه این ولایت بر عالم تجلی فرمود؛ عالمی که به شدت تاریک و ظلمانی شده بود؛ عالمی که قرار بود خداوند باطن انحراف از ولایت را به جهان نشان بدهد.

قائم‌مقامی با اشاره به اینکه وقتی از ولایت منحرف می‌شوید ولو ظاهراً دین‌دار باشید باطنش این است که حاکمیت یهود بر جهان پیش می‌آید، ابراز داشت: تاریکی محضی در جهان بود که این تجلی انجام و این ظهور واقع شد، واقعه‌ای که ما شاهد آن هستیم بعد از خودش درجهان اتفاق بزرگ‌تری نتوانسته پیش بیاید.

*هیچ واقعه‌ای خارج از دایره تاثیر از انقلاب وجود ندارد

وی با بیان اینکه همه وقایع بعد از انقلاب اسلامی، یکی پس از دیگری تحت تاثیر آن است، گفت: هیچ واقعه‌ای خارج از دایره تاثیر از انقلاب وجود ندارد و ما با دلایل عقلی می‌دانیم تا ظهور کامل حجت خدا و امام زمان(عج) واقعه بزرگ‌تری نمی‌تواند اتفاق بیفتد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مخاطب انقلاب اسلامی نیز کاملا جهانی است، اظهار داشت: مخاطب فقط بخشی از شیعیان و مسلمانان نیستند، مخاطب انسان‌ها هستد و ما معتقدیم تقسیم بندی انسان‌ها دو گونه است یکی ظاهری و اعتباری و دیگری واقعی و باطنی است.

وی ادامه داد: ظاهری اسامی گوناگون مذاهب و ادیان و قومیت و ملیت‌ها را دربر می‌گیرد و تقسیم‌بندی باطنی ارتباط انسان در رابطه با اولیای خداوند، که از دو حال خارج نیست یا موافق و اهل ولایت است یا اهل دشمنی یا اهل حقیقت است عدالتخواه و آزادی خواه و خداخواه است یا نیست.

قائم‌مقامی عنوان کرد: مخاطب جریان انقلاب آن بخشی از بشریت است که این ویژگی را دارد ولو ظاهراً متدین به دین حق نشده باشند مانند مستضعفین، روشنفکران و اندیشمندان و عالمان و هنرمندان عالم که مخاطب این واقعه هستند و همه در این جهت قرار دارند.

وی با بیان اینکه روش عرضه این واقعه باید از طریق مباحث علمی و فکری و معرفتی صورت پذیرد، گفت: دائم متفکران و عقلا و اندیشمندان و محققین باید کار کنند و فکر و تحقیق کنند و چرایی این واقعه را بگویند.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی تصریح کرد: بُعد دیگر معرفی انقلاب از طریق ابزار بسیار مهم و زبان جذاب و اثرگذار و خدایی هنر هست که از منظر اسلام ما هنر را عنایت و هدیه خداوند به هنرمند می‌دانیم.

وی با بیان اینکه هنرمند یعنی کسی توفیق پیدا کرده که می‌تواند چیزی را اظهار و نشان و اعلام کند، گفت: هنر زبان است و ابزاری برای تجلی کردن که از منظر اسلام هنر مربوط به وقتی است که شخص با حقیقت تماس پیدا کرده و آشنا به حقیقت و عارف و برخوردار شده و زیبایی را دیده است چراکه حقیقت که خود خداوند است زیبا است، به ویژه وقتی خداوند و دین بدون تحریف عرضه شود.

* فلسفه هنر است که همراه با ذوق و خلاقیت و تخیل در خدمت حقیقت است

قائم‌مقامی با بیان اینکه فلسفه حکومت دینی این است که دین حاکم باشد دیده شود و محکوم نشود، گفت: هنرمند قبل از اینکه هنرمند باشد مسلمان، مومن، موحد و عارف است و وقتی حقیقت را درک می‌کند و برخوردار می‌شود از خداوند اذن می‌گیرد که حقیقت را آشکار کند و مخاطب خود را به حقیقت دعوت کند.

وی افزود: این فلسفه هنر است که همراه با ذوق و خلاقیت و تخیلی است که در خدمت حقیقت است، نه تخیلی در خدمت خود خیال که تفاوت اصلی و بنیانی دیدگاه اسلام با دیدگاه غربی و نفسانی در رابطه با هنر همین است که در هر دو دیدگاه خیال و تخیل نقش دارد که ذات هنر خیال است اما با این تفاوت که در فرهنگ نفسانی اومانیستی و انحرافی خیال برای خود خیال مطرح می‌شود اما در فرهنگ الهی و اسلامی خیال و تخیل در خدمت حقیقت قرار می‌گیرد و حقیقت از مجرای حقیقت عبور می‌کند و عرضه می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کاری که باید الان در رابطه با انقلاب اسلامی انجام شود، ابراز داشت: هنرمندان طی ۴۰ سال در تمام رشته‌های هنری به انقلاب خدمت و کار کرده‌اند؛ وقتی انقلاب صورت پذیرفت هنر و انقلاب هر دو به کمک هم آمدند.

وی یادآور شد: انقلاب با ارائه دین خالص و دین ناب به یاری هنرها آمد و هنرها را نجات داد و زنده و بیدار و احیا کرد و هم هنرها به خدمت انقلاب آمدند و کمک کردند.

قائم‌مقامی تصریح کردک در ۴۱ سال گذشته همه رشته‌های هنری از جمله ادبیات، شعر، نقاشی، موسیقی، سینما، تئاتر و رسانه کارهایی را انجام داده‌اند اما ما معتقدیم این همه کارها نبوده و ایده‌آل نیست و هنوز نمی‌توانیم بگوییم کمال مطلوب هنری در انقلاب پیش آمده است.

وی اضافه کرد: در زمینه هنرهای اثرگذار زمان، هنرهای جذاب پر مخاطب و پر جاذبه از جمله هنر سینما خیلی تلاش شده اما ما با سینمای تراز دین و انقلاب فاصله داریم با سینمایی که حرف دین، خدا و حقیقت را بزند، سینمایی که هم محتوایش دینی باشد هم ساختار و شکلش؛ یعنی آن چیزی که موجب خروجی هنر است.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی عنوان کرد: خروجی هنر این است که چه اثری در مخاطب می‌گذارد، دیندارتر و خداپرست‌تر می‌کند یا نه؟

وی بیان کرد: این بخش با ساختار ارتباط پیدا می‌کند، با نحوه بیان یعنی هنرمند چه بگوید و چه جوری بگوید حرف اسلام است.

قائم‌مقامی با اشاره به شهید آوینی گفت: یکی از کارهای ایشان فکر کردن و تحقیق کردن و نوشتن در مورد هنرهای مدرن از جمله سینما بود که واقعا چگونه در خدمت دین باشد نه صوری و تقلبی؛ هم سینما را می‌شناخت و هم دین و هم انقلاب را می‌شناخت و آثار جالبی در راستای قدم برداشتن به سوی ذاتی و جوهری کردن هنر و در اختیار قرار دادن دین و معنویت از خود به جا گذاشت.

وی تصریح کرد: اگر هنرمندان و صاحبان رسانه و اندیشه می‌خواهند موفق باشند در درجه اول باید به طور مستمر انقلاب را بشناسند‌.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی گفت: ما فرهنگ غرب و مدرنیته را دیدیم، ادعاها را بررسی کردیم و یقین داریم حرف دیگری جز حرف انقلاب وجود ندارد و حرف انقلاب حرف اولیا و حرف خداوند و حرف جدید جهان است.

وی با بیان اینکه جهان همه چیز را تجربه کرده بود جز مهمترین پدیده و حقیقت را، افزود: جهان دین تحریف شده و مبتنی بر رای را تجربه کرده است و قرن‌ها چنین ادیانی حاکم بود و بعد از آن بی‌دینی را تجربه کرد که محور آن مدرنیته و تجدد است و دین انحراف شده و دین بی‌دینی این دو باهم هستند.

قائم‌مقامی اظهار داشت: وقتی انقلاب اسلامی صورت می‌پذیرد راه نجات جهان اعلام می‌شود انقلابی که در ذات خودش حقیقت اعتدال واقعی را دارد.

وی با اشاره به سخنان شهید «سلیمانی» گفت: نبض حقیقت و دین در انقلاب اسلامی است و این‌ها را هنرمندان باید بگویند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: چهل سال دوم گامی است که باید حقایق دین اجرا و عملیاتی شود و بعد از تجربه ۴۰ ساله پیاده شود و در عرصه هنر خیلی بیشتر جا دارد و نباید کمتر شود مانند برخی که خسته می‌شوند و دین را قید می‌دانند بله دین قید است ولی قیدی برای آزاد کردن است؛ دین در بند است ولی بندی که آزاکننده است، دین در بند آزادی مطلق بودن در بند تجدد واقعی بودن است.

* تجدد واقعی در باطن دین و سنت است

وی بیان داشت: انسان دیندار متجدد است و تجدد واقعی در باطن دین و سنت است و مدرنیته حرف نو و حرف جدید زدن است.

قائم‌مقامی با بیان اینکه خداوند فرمودند در تجلیات من تکرار نیست، گفت: دوره بعد از ۴۰ سال اول انقلاب دورانی است که هنرمندان با سرافرازی تمام به مبانی دین و اسلام برگردند و صریح‌تر از گذشته سخن دین را بگویند.

وی خطاب به هنرمندان و اهل رسانه ابراز داشت: اگر می‌خواهید موفق باشید دیکته‌های غرب گراها را بشنوید اما برعکس آن را عمل کنید.

همرزم شهید سیدمرتضی آوینی تصریح کرد: در کار هنر حقیقت جذاب است، هنرمند نباید عاشورا را جذاب سازی کند باید عاشورا را بشناسد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال خدمت و جاذبه‌ای که وجود دارد حرکت کردیم و جاذبه مصنوعی ایجاد نکردیم یک جلوه آن فرج الله سلحشور می‌شود که با دیدن فیلم حضرت یوسف(ع) هزاران نفردر خارج از کشور محجبه شدند؛ چراکه هنرمند خودش را نمی‌بیند این هنرمند در خدمت دین و قرآن بود خیال بازی نمی‌کرد تلاش می‌کرد به واقعه نزدیک شود .
قائم‌مقامی یادآور شد: مستندهای روایت‌های شهید آوینی در نُرم جهانی سینما صاحب مکتب و تالیف است؛ کارهای مستند شهید آوینی بی‌سابقه بود، برای اولین بار هنرمند که ناظر صحنه است بازیگر صحنه هم هست و ترکیب بازیگر و تماشا گر در کار مستند پدیده بی‌سابقه‌ای بود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات