به‌مناسبت حلول ماه مبارک رجب؛
نخستین روز از ماه پر خیر و برکت رجب، همزمان با سالروز میلاد مردی است معصوم و فاضل و به شهادت تاریخ اسلام و تشیع، شکافنده‌ی علوم زمانه خود، پیشوایی از تبار اعتصام و عالم به علوم دین خدا و رسولش محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله.
کد خبر: ۹۲۲۰۷۷۵
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛ آهسته آهسته برگ‌های تقویم سال تورق شد و ماه نورانی رجب از راه رسید. امروز نخستین روز از ماه رجب است. ماهی که در فضیلت آن احادیث بسیاری منقول است. روزه‌داری در یک روز از ماه رجب المرجب برابر است با یک ماه روزه داری. در حدیثی نبوی آمده است که رجب ماه خداست و شعبان ماه نبی خدا و رمضان ماه بندگان ذات اقدس الهی است. در بزرگی این ماه نزد مسلمانان و شیعیان تردیدی وارد نیست. زادروز علی مرتضی (ع)، شیر خدا و ابرمرد تاریخ نیز در این ماه واقع شده است. نخستین روز از ماه رجب مصادف است با زادروز با سعادت امام محمدباقرالعلوم علیه السلام و آلاف التحیه و الثناء.

آری، امروز و آغازین روز از این ماه پر خیر و برکت، همزمان با سالروز میلاد مردی است معصوم و فاضل و به شهادت تاریخ اسلام و تشیع، شکافنده‌ی علوم زمانه خود، پیشوایی از تبار اعتصام و عالم به علوم دین خدا و رسولش محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله. زمان آغاز امامت امام محمد باقرالعلوم علیه السلام مصادف بود با افول حکومت منحوس بنی‌امیه‌ی فاسد و جان گرفتن بنی عباسی که ظاهرا خود را دوستدار اهل بیت و شیعه معرفی می‌کردند ولی در کارنامه‌ی خلافت خلفایشان جز سیاهی و پلیدی و ستم و ستمگری چیزی دیده نشد.

امام محمد باقر العلوم علیه السلام در کش و قوس چنین برهه‌ای از تاریخ توانستند علوم و دانش‌های بکر اسلامی را گسترش دهند و شاگردان مخلصی را به عالم اسلام معرفی کنند. مرور زندگی و آثار شاگردان امام محمد باقر علیه السلام می‌تواند آینه‌دار جمال و کمال و علم و دانش و بینش و آگاهی آن امام همام باشد.

از شاگردان برجسته‌ی آن امام معصوم می‌توان به ابراهیم ابن ازرق الکوفی، ابراهیم ابن حنان اسدی کوفی، احمد ابن عائد، اسراییل ابن غیاث المکی، بشار الاسلمی، حسن ابن رباط و ... اشاره کرد که جملگی توانستند با فراگیری علوم اسلامی از امام، اسلام ناب محمدی را از خطر نجات دهند.

مجاهدت‌های علمی حضرت باقرالعلوم هیچ دست کمی از مجاهدت در راه خدا و شهادت نداشت که البته آن امام همام در همین راه مقدس نیز به شهادت رسیدند. از نکات بسیار جالب مکتب حضرت امام محمد باقر (ع) تربیت بالغ بر 462 مرد و دو زن عالمه‌ی فاضله است که در مکتب اسلام و شیعه بی‌نظیر به شمار می‌رود. یکی دیگر از نکات جالب توجه مکتب آن حضرت آنکه برادر آن امام؛ حسین ابن علی ابن حسین و فرزند عالم و میراث‌دار علم و عصمت بزرگوارش جعفر ابن محمد صادق علیه السلام نیز از درس آموزان مکتبش بودند.

این روز نورانی که هم زادروز امام علم و تقواست و هم نخستین روز از ماه پر فیض و برکت رجب است بر عموم مسلمانان جهان به ویژه اهل تشیع تبریک و تهنیت باد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات