در یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شد:

کرونا از منظر سایکونوروایمونولوژی

فشارهای روانی از طریق تغییراتی در دستگاه عصبی و هورمونی موجب کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن و ضعف دفاعی می‌شوند و بنابراین ترس، سبب افزایش ریسک ابتلا و شیوع بیشتر بیماری می‌شود.
کد خبر: ۹۲۲۱۸۰۵
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر سید علی مرعشی، پزشک، روانشناس و مسئول سازمان بسیج اساتید استان خوزستان پیرامون ویروس کرونا و فضای ایجاد شده در جامعه یادداشتی منتشر و تأکید کرد که ترسیدن از بیماری سبب افزایش ریسک ابتلا و شیوع بیشتر آن می‌شود.

 

کرونا از منظر سایکونوروایمونولوژی ( روان عصب ایمنی شناسی)

در متن  یادداشت  عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز آمده است:

  یک مبحث بین رشته‌ای به نام سایکونورو ایمونولوژی یا روان  عصب ایمنی شناسی وجود دارد که در پژوهش‌های این حیطه از دانش روشن شده که فشارهای روانی از طریق تغییراتی در دستگاه عصبی و هورمونی موجب کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن و ضعف دفاعی می شوند.

بنابراین ترساندن مردم سبب افزایش ریسک ابتلا و شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد احتمال مرگ در مبتلایان به کرونا بیش از آنکه به سن ارتباط داشته باشد به روحیه بیمار مربوط است،  عجیب نیست که می‌شنویم یک بیمار ۹۰ ساله شفا یافته اما یک بیمار ۲۵ ساله فوت کرده است. واقعیت علمی آن است که وضعیت روانی بیمار عامل تعیین کننده و مهمی است.

یک نکته سیاسی هم عرض کنم: کسانی که خیر ملت ایران را نم‌ خواهند و به دنبال صدمه به این ملت مظلوم هستند، بی شک این نکات علمی را از نظر دور ندارند و با گسترش ترس تلاش دارند که تلفات کرونا را افزایش دهند.

 اگر کسی با ترساندن بی‌جای مردم سبب شود حتی یک نفر بیشتر به کرونا مبتلا شود و حتی یک نفر بیشتر فوت کند یا حتی صرفا سبب آشفتگی و آزار و اذیت مردم شود از نظر شرعی ضامن است و در روزی که بازگشتی در آن نیست باید در پیشگاه خداوند پاسخ دهد و کسانی که موجب صدمه به آنها شده با او تسویه حساب خواهند نمود.

ای کاش بیشتر مراقب باشیم و هر پیامی را منتشر نکنیم.

 

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان خوزستان

ارسال نظرات