خبرهای داغ:

رفتار غیرمتعارف در تبرک اماکن مقدس مورد تأیید دین نیست

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره بروز رفتارهای غیرمتعارف از سوی عده‌ای در تبرک اماکن مقدس با بیان اینکه این قبیل کارها قطعاً برنامه‌هایی برای برانگیختن احساسات منفی ضد دین است، گفت: عملکرد یک انسان جاهل به نام دین ملاک دین و دینداری قرار نگیرد.
کد خبر: ۹۲۲۳۵۶۹
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با بسیج از خوزستان، درباره بروز رفتارهای غیرمتعارف از سوی عده‌ای در تبرک به اماکن مقدس گفت: عملکرد یک انسان جاهل به نام دین نباید ملاک دین و دینداری قرار بگیرد. در این مواقع باید ببینیم که عملکرد مراجع تقلید چیست؟ مثلاً درباره شیوع ویروس کرونا مراجع اعلام کرده‌اند رعایت توصیه‌های پزشکی واجب است. یعنی همان‌طور که نماز و روزه واجب است، مسائل بهداشتی نیز اهمیت دارد و اگر بگویند در این فضا از دست‌بوسی و ضریح‌بوسی و امثال آنها بپرهیزید، طبق نص صریح مراجع تقلید رعایت آنها واجب و عدم مراعات آنها ارتکاب خلاف شرعی است.

وی تصریح کرد: برخی به دلیل عدم ارتباط با منابع دینی می‌گویند شفای خود را از خدا می‌گیریم و نیازی به رعایت این موارد نیست. گرچه خداوند شفادهنده است اما خود خداوند امورش را به وسیله اسباب، جاری می‌سازد؛ چنانکه در روایت آمده است: «أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ.» امور جهان طبیعت تنها به وسیله اسباب جریان پیدا می‌کند.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: خداوند اسبابی در جهان قرار داده است که ما باید این اسباب را فعل خدا بدانیم. بنابراین توصیه‌های پزشکی واجب‌الرعایة است. در منابع دینی گفته شده رزق از سوی خداست اما این حرف به این معنا نیست که در خانه بنشینیم و انتظار رزق خدا را بکشیم. آن فرد جاهل که ضریح مقدس را می‌لیسد. در واقع با مذهب بازی کرده و مذهب را مبتذل نشان داده است. رفتار و عملکرد او مبنای مذهب نیست. عملکرد این شخص جاهل نباید یک عمل دینی تلقی شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این قبیل کارها قطعاً برنامه‌هایی برای برانگیختن احساسات منفی ضد دین است، گفت: این قبیل رفتارها و رفتار آن شخصی که یک کتاب منبع در علم پزشکی را آتش می‌زند، جاهلانه است. انسان عاقل این کار را نمی‌کند. علم مقدس است و چنین رفتارهایی ارتباطی با دین ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها