بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد در نامهای اعلام کرد:
طرح خرید خدمات آموزشی ضربهای بزرگ بر پیکره نظام آموزشی وارد میکند
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد نوشت: طرح خرید خدمات آموزشی ضربه بزرگی بر پیکره نظام آموزشی وارد میکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد در نامهای خطاب به آیتالله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان نسبت سیاستهای مربوط به آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۹، از جمله افزایش بودجه خرید خدمات آموزشی انتقاد کرد. در این نامه آمده است:
با توجه به نامه ارسالی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری (مدظله) و کسب اجازه از ایشان تا مصوبه کمیسیون تلفیق، در مورد لایحه بودجه سال ۹۹ به عنوان مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان شود و همان مصوبه در صورت تائید شورا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود تا از ابتدای سال جدید قانون بودجه اجرایی شود؛ که با موافقت مقام معظم رهبری همراه بود و همچنین همانگونه که مستحضرید یکی از اساسیترین رسالت تشکلهای دانشجویی، علیالخصوص شجره طیبه بسیج دانشجویی، همگام با مردم ومسئولین است. لکن برآن شدیم تا نکاتی هر چند مختصر، ولی مهم از ایرادات شاخص بودجه ۱۳۹۹، بخش آموزش و پرورش به استحضارتان برسانیم:
۱. در بودجه سال ۹۹ آموزشوپرورش با وجود آنکه بدون در نظر گرفتن اعتبارات متفرقه ۲۳ درصد و با جمع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای تابعه آن حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است، اما غالب ردیفها و برنامههای مرتبط با عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی، کاهش اعتبار شدیدی داشته است. به طور مثال کاهش حدود ۷۶ درصدی» برنامه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان «کاهش ۳۶/۴۵ درصدی ردیف» کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی «ردیف «توسعه کمی وکیفی آموزش پیش از دبستان» دارای رشد منفی ۵۲/۲۹ و...
۲. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بند (۴) تبصره ۱۹، دولت مجاز به "خرید خدمات آموزشی" از مؤسسات غیردولتی و ایجاد مدارس از این طریق شده بود که در نهایت این بخش با مخالفت و عدم تصویب مجلس روبه رو شد، اما مجدداً رئیسجمهور در سیاستهای ابلاغی به وزیر کنونی آموزشوپرورش «حرکت به سمت جایگزینسازی ارائه مستقیم خدمات آموزشی از سوی دولت با خرید خدمت آموزشی» را مورد تأکید قرار داد. با این اوصاف، دو برابرکردن بودجه طرح خرید خدمات آموزشی که یکی از روشهای غیر منطقی، اضطراری، کمکیفیت و ناعادلانهی تأمین معلم است، ضمن اجحاف و تضییع حق بیشتر مردم مستضعف به خصوص معلمان و دانش آموزان، در واقع نوعی بی اعتنایی به نظر قانونگذاران کشور، تحریف بزرگ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و اجرای آن گامی موثر در اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ میباشد. در طرح خرید خدمات آموزشی با بهکارگیری افراد بیتجربه، کیفیت آموزش حداقلی و عدم پایبندی به مفاهیم مبانی نظری سند تحول، ضربه بزرگی بر پیکره نظام آموزشی وارد میکند و مناطق محروم همچنان محروم و محرومتر خواهند شد.
۳. سهم سرانه هر دانش آموز مشمول طرح خرید خدمات آموزشی در هر سه دوره یکسان و برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. مقایسه این ارقام با سرانه دانش آموزان هریک از دورهها نشان دهنده تفاوتی از حدود سه تا هفت برابر است. از طرفی تفاوت دو تا سه برابری میان سرانه دانش آموزان عادی در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و از طرف دیگر اختصاص اعتبار یکسان ۱/۲ میلیون تومان برای دانش آموزان هر سه دوره برای مشمولین طرح خرید خدمات نیز نکته قابل تأمل و پُرابهامی است، با این پرسش که با چه منطقی هزینه سرانه دانش آموزان خرید خدماتی به میزان سه تا هفت برابر کمتر از دیگر دانش آموزان است؟ با چه منطق بودجه ریزی دانش آموز اول دبستان با دوازدهم یکسان دیده شده و هزینه و سرانه شان یکسان است؟
۴. در حالی که در رویکردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اهمیت و نگاه ویژهای به دوره ابتدایی صراحتا تاکید دارد، ولی آنچه مشاهده میکنیم عکس مورد مذکور و راهکار ۲/۱۲ سند تحول بنیادین، «فراهم آوردن تسهیالت و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به این دوره تحصیلی» است به طوری که سهم دانش آموز دوره متوسطه دوم نظری ۷ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان، متوسطه اول ۵ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان و دوره ابتدایی ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است؛ و سهم بیش از دو برابری هر دانش آموز دوره متوسطه دوم نظری نسبت به سهم هر دانش آموز دوره ابتدایی است که در تضاد آشکار با اصل عدالت محوری و مغایر با رویکردهای سند تحول است.
۵. سرانه تقریبا یکسان تربیت یک دانش آموز دوره متوسطه با سرانه تربیت یک معلم از نکات عجیب و قابل تأمل در بودجه آموزش و پرورش است که به نظر میرسد با کمبود شدید معلم بی ارتباط نیست؛ به طوری که سهم سرانه دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظری با مبلغ ۷ میلیون و ۲۰۵ هزار
میم راء, [۱۱.۰۳.۲۰، ۰۹:۳۱][ عکس]میم راء, [۱۱.۰۳.۲۰، ۰۹:۳۱]تومان نسبت به سهم سرانه دانشجو معلم با مبلغ ۷ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان است. همچنین تخصیصهای ناکافی و ناعادلانه به این دانشگاه از جمله عدم تخصیص سرانهی مصوب غذایی، از دیگر مصادیق ساختار نامناسب و مؤلفههای ناصحیح، در محاسبه و توزیع اعتبارات این بودجه است. (گفتنی است کلیهی دانشگاههای سراسر کشور اعم از دولتی، پیام نور، آزاد و حتی دانشگاههای بورسیهای نظیر دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری وابسته به قوه قضاییه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه امام محمد باقر وابسته به وزارت اطلاعات، دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این سرانهی مصوب بهرهمند هستند.)
۶. تفاوت نسبتاً معنادار میان سرانه هرهنرجوی کاردانش با مبلغ ۸ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان با یک هنرجوی فنی وحرفهای با مبلغ ۶ میلیون و ۷۷۳ هزار تومان نیز به نوبه خود قابل تأمل است. لازم به ذکر است با توجه به وظیفه بخش فنی وحرفهای درخصوص آموزش حرفه و مأموریت بخش کاردانش درخصوص آموزش شغل به عنوان بخشی از یک حرفه، منطقی به نظر میرسد که هزینه سرانه هنرجوی فنی وحرفهای بیشتر از سرانه هنرجوی کاردانش باشد.
۷. از آنجا که بیشتر مدارس استثنایی کشور در شهرستانهای بزرگ و مناطق برخوردار قرار دارند و عموماً مناطق حاشیهای از تسهیلا ت. و امکانات این مدارس بی بهره هستند و تأمین معلم برای آنها از طریق طرح خرید خدمات صورت میپذیرد، تخصیص اعتبار ۱۷ میلیون تومان برای دانش آموزان مدارس استثنایی و اعتبار ۲/۱ میلیون تومانی (چهارده برابر کمتر) برای یک دانش آموز عادی یا استثنایی مشمول طرح خرید خدمات از دیگر مصادیق دوری از عدالت و کم توجهی به مناطق محروم است.
۸. وزارت آموزش و پرورش از چند سال گذشته با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بوده و این روند با توجه به افزایش نرخ بازنشستگی کارکنان این وزارتخانه در سالهای آتی، ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین تأمین نیروی انسانی مورد نیاز باید از محورهای اصلی الیحه بودجه ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش باشد. دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۹ با توجه به ورودیهای جدید ازجمله دانشجویان و مهارت آموزان حدود ۹۰ هزار نفر دانشجو و مهارت آموز خواهد داشت. این در حالی است که هیچگونه اعتباری برای آموزش دورههای مهارتی استخدامیهای موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مشمولان قانون تعیین تکلیف استخدامی منظور نشده است.
لازم به ذکر است موارد بالا تنها گوشهای از مشکلات و مسائلی است که با روح و روان دغدغهمندان عرصه تعلیم و تربیت کشورمان بازی میکند. امید است با توجه به اشراف حضرتعالی به مسائل آموزش وپرورش کشور، جهت اصلاح بودجه اقدام شود.
با توجه به نامه ارسالی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری (مدظله) و کسب اجازه از ایشان تا مصوبه کمیسیون تلفیق، در مورد لایحه بودجه سال ۹۹ به عنوان مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان شود و همان مصوبه در صورت تائید شورا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود تا از ابتدای سال جدید قانون بودجه اجرایی شود؛ که با موافقت مقام معظم رهبری همراه بود و همچنین همانگونه که مستحضرید یکی از اساسیترین رسالت تشکلهای دانشجویی، علیالخصوص شجره طیبه بسیج دانشجویی، همگام با مردم ومسئولین است. لکن برآن شدیم تا نکاتی هر چند مختصر، ولی مهم از ایرادات شاخص بودجه ۱۳۹۹، بخش آموزش و پرورش به استحضارتان برسانیم:
۱. در بودجه سال ۹۹ آموزشوپرورش با وجود آنکه بدون در نظر گرفتن اعتبارات متفرقه ۲۳ درصد و با جمع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای تابعه آن حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است، اما غالب ردیفها و برنامههای مرتبط با عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی، کاهش اعتبار شدیدی داشته است. به طور مثال کاهش حدود ۷۶ درصدی» برنامه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان «کاهش ۳۶/۴۵ درصدی ردیف» کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی «ردیف «توسعه کمی وکیفی آموزش پیش از دبستان» دارای رشد منفی ۵۲/۲۹ و...
۲. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بند (۴) تبصره ۱۹، دولت مجاز به "خرید خدمات آموزشی" از مؤسسات غیردولتی و ایجاد مدارس از این طریق شده بود که در نهایت این بخش با مخالفت و عدم تصویب مجلس روبه رو شد، اما مجدداً رئیسجمهور در سیاستهای ابلاغی به وزیر کنونی آموزشوپرورش «حرکت به سمت جایگزینسازی ارائه مستقیم خدمات آموزشی از سوی دولت با خرید خدمت آموزشی» را مورد تأکید قرار داد. با این اوصاف، دو برابرکردن بودجه طرح خرید خدمات آموزشی که یکی از روشهای غیر منطقی، اضطراری، کمکیفیت و ناعادلانهی تأمین معلم است، ضمن اجحاف و تضییع حق بیشتر مردم مستضعف به خصوص معلمان و دانش آموزان، در واقع نوعی بی اعتنایی به نظر قانونگذاران کشور، تحریف بزرگ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و اجرای آن گامی موثر در اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ میباشد. در طرح خرید خدمات آموزشی با بهکارگیری افراد بیتجربه، کیفیت آموزش حداقلی و عدم پایبندی به مفاهیم مبانی نظری سند تحول، ضربه بزرگی بر پیکره نظام آموزشی وارد میکند و مناطق محروم همچنان محروم و محرومتر خواهند شد.
۳. سهم سرانه هر دانش آموز مشمول طرح خرید خدمات آموزشی در هر سه دوره یکسان و برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. مقایسه این ارقام با سرانه دانش آموزان هریک از دورهها نشان دهنده تفاوتی از حدود سه تا هفت برابر است. از طرفی تفاوت دو تا سه برابری میان سرانه دانش آموزان عادی در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و از طرف دیگر اختصاص اعتبار یکسان ۱/۲ میلیون تومان برای دانش آموزان هر سه دوره برای مشمولین طرح خرید خدمات نیز نکته قابل تأمل و پُرابهامی است، با این پرسش که با چه منطقی هزینه سرانه دانش آموزان خرید خدماتی به میزان سه تا هفت برابر کمتر از دیگر دانش آموزان است؟ با چه منطق بودجه ریزی دانش آموز اول دبستان با دوازدهم یکسان دیده شده و هزینه و سرانه شان یکسان است؟
۴. در حالی که در رویکردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اهمیت و نگاه ویژهای به دوره ابتدایی صراحتا تاکید دارد، ولی آنچه مشاهده میکنیم عکس مورد مذکور و راهکار ۲/۱۲ سند تحول بنیادین، «فراهم آوردن تسهیالت و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به این دوره تحصیلی» است به طوری که سهم دانش آموز دوره متوسطه دوم نظری ۷ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان، متوسطه اول ۵ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان و دوره ابتدایی ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است؛ و سهم بیش از دو برابری هر دانش آموز دوره متوسطه دوم نظری نسبت به سهم هر دانش آموز دوره ابتدایی است که در تضاد آشکار با اصل عدالت محوری و مغایر با رویکردهای سند تحول است.
۵. سرانه تقریبا یکسان تربیت یک دانش آموز دوره متوسطه با سرانه تربیت یک معلم از نکات عجیب و قابل تأمل در بودجه آموزش و پرورش است که به نظر میرسد با کمبود شدید معلم بی ارتباط نیست؛ به طوری که سهم سرانه دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظری با مبلغ ۷ میلیون و ۲۰۵ هزار
میم راء, [۱۱.۰۳.۲۰، ۰۹:۳۱][ عکس]میم راء, [۱۱.۰۳.۲۰، ۰۹:۳۱]تومان نسبت به سهم سرانه دانشجو معلم با مبلغ ۷ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان است. همچنین تخصیصهای ناکافی و ناعادلانه به این دانشگاه از جمله عدم تخصیص سرانهی مصوب غذایی، از دیگر مصادیق ساختار نامناسب و مؤلفههای ناصحیح، در محاسبه و توزیع اعتبارات این بودجه است. (گفتنی است کلیهی دانشگاههای سراسر کشور اعم از دولتی، پیام نور، آزاد و حتی دانشگاههای بورسیهای نظیر دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری وابسته به قوه قضاییه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه امام محمد باقر وابسته به وزارت اطلاعات، دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این سرانهی مصوب بهرهمند هستند.)
۶. تفاوت نسبتاً معنادار میان سرانه هرهنرجوی کاردانش با مبلغ ۸ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان با یک هنرجوی فنی وحرفهای با مبلغ ۶ میلیون و ۷۷۳ هزار تومان نیز به نوبه خود قابل تأمل است. لازم به ذکر است با توجه به وظیفه بخش فنی وحرفهای درخصوص آموزش حرفه و مأموریت بخش کاردانش درخصوص آموزش شغل به عنوان بخشی از یک حرفه، منطقی به نظر میرسد که هزینه سرانه هنرجوی فنی وحرفهای بیشتر از سرانه هنرجوی کاردانش باشد.
۷. از آنجا که بیشتر مدارس استثنایی کشور در شهرستانهای بزرگ و مناطق برخوردار قرار دارند و عموماً مناطق حاشیهای از تسهیلا ت. و امکانات این مدارس بی بهره هستند و تأمین معلم برای آنها از طریق طرح خرید خدمات صورت میپذیرد، تخصیص اعتبار ۱۷ میلیون تومان برای دانش آموزان مدارس استثنایی و اعتبار ۲/۱ میلیون تومانی (چهارده برابر کمتر) برای یک دانش آموز عادی یا استثنایی مشمول طرح خرید خدمات از دیگر مصادیق دوری از عدالت و کم توجهی به مناطق محروم است.
۸. وزارت آموزش و پرورش از چند سال گذشته با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بوده و این روند با توجه به افزایش نرخ بازنشستگی کارکنان این وزارتخانه در سالهای آتی، ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین تأمین نیروی انسانی مورد نیاز باید از محورهای اصلی الیحه بودجه ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش باشد. دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۹ با توجه به ورودیهای جدید ازجمله دانشجویان و مهارت آموزان حدود ۹۰ هزار نفر دانشجو و مهارت آموز خواهد داشت. این در حالی است که هیچگونه اعتباری برای آموزش دورههای مهارتی استخدامیهای موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مشمولان قانون تعیین تکلیف استخدامی منظور نشده است.
لازم به ذکر است موارد بالا تنها گوشهای از مشکلات و مسائلی است که با روح و روان دغدغهمندان عرصه تعلیم و تربیت کشورمان بازی میکند. امید است با توجه به اشراف حضرتعالی به مسائل آموزش وپرورش کشور، جهت اصلاح بودجه اقدام شود.
انتهای پیام/د
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار