خبرهای داغ:

جهش تولید؛ تولید ارزش افزوده اقتصادی

حسین سلاحورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی به اهمیت توجه به شعار سال و جهش تولید برای تولید ارزش افزوده اقتصادی و عبور از تنگناهای اقتصادی موجود پرداخته است.
کد خبر: ۹۲۲۷۱۲۷
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی لرستان در یادداشتی به اهمیت توجه به شعار سال و جهش تولید برای تولید ارزش افزوده اقتصادی پرداخته است که در زیر آن را می‌خوانیم‌؛ 

 

شاخص‌های کلان اقتصادی ایران به ویژه نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و نرخ تورم نه تنها در وضعیت دلخواه نیستند، بلکه به عنوان تهدیدی برای کشور تلقی می شوند. علاوه براین شاخص‌هایی مثل اشتغال، سرمایه گذاری و صادرات نیز با سطح انتظارات و با نیازهای جامعه ای که باید تاب آور باشد ناسازگار شده است. 

 

آمارها، اطلاعات و تحلیل‌های کلان نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی ایران از سال 1387 به این سو با نوسان بالا و شتاب پایین مواجه شده است و نرخ تورم ایران به طور میانگین دست کم ۴ برابر نرخ تورم متوسط جهان بوده است. 

 

این روزها علاوه بر تأثیر منفی و تخریبی تحریم اقتصادی، شاهد یورش دهشتناک ویروس کرونا برکسب و کارها و اقتصاد خانواده‌ها هستیم. آمارهای دردسترس نشان می‌دهد رقمی نزدیک به 15 میلیون از 24 میلیون شغل موجود درایران را شغل‌های خرد به معنای شغل‌های خانوادگی تشکیل می‌دهند که در معرض اپیدمی ویروس کرونا با تهدید مواجه است. 

 

مجموعه این شرایط موجب شده است مقام رهبری در نام‌گذاری سال نو بازهم اولین را به تولید بدهند و از همه مدیران و سیاست‌گذاران و شهروندان خواسته‌اند راه برای جهش تولید هموار شود. 

 

به نظر می‌رسد با توجه به نکات مندرج در سطرهای بالا و با عنایت به روزگار ایران امروز و ضرورت اولویت دادن به تولید، تحقق این شعار باید از همین امروز در دستور کار باشد. 

 

واقعیت این است که توانایی و دانایی نهاد دولت برای پوشاندن لباس عمل به این شعار به شدت زیر ضرب قرار دارد و باید از سوی نهادهای گوناگون حاکمیت تقویت شود. دولت باید درشرایطی قرار گیرد که با عبور از خشکسالی مالی بتواند طرح‌های بزرگ عمرانی و زیربنایی را آماده اجرا کند تا تولید به حرکت درآید. 

 

از سوی دیگر با توجه به نرخ کاهنده سرمایه گذاری درایران به دلیل ضعف سرمایه گذاران داخلی و غیبت سرمایه گذاران خارجی، ظرفیت‌های تازه‌ای برای تولید بوجود نیامده است. 

 

کاهش قدرت خرید شهروندان و نیز ضعف در ساختارهای صادراتی راه را در این مسیر نیز هموار نکرده است تا تولید برای بازار داخلی و یا بازارهای خارجی جهش داشته باشد. نکته بسیار با اهمیت این است که در معنای تولید نوعی نگاه سنتی نهفته شده است که دامنه فعالیت اقتصادی را تنگ می‌کند. 

 

در نگاه سنتی، تولید به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که تنها منجر به بدست آمدن کالا یا محصولاتی در کارخانه‌ها یا در مزرعه ها و باغ‌ها انجام شود. 

 

این درحالی است باید دامنه تولید و فعالیت های اقتصادی را با توجه به ارزش افزوده اقتصادی گسترش داد و از تعریف‌ها و چارچوب‌های قدیمی عبور کرد. 

 

ایران در جایی از کره زمین واقع شده است و در شرایط سنی قراردارد که داد و ستد کالا و خدمات دربازار داخل و در بازارهای خارجی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد و فایده آن نصیب کل جامعه شود.

 

اگر این واقعیت در ذهنیت سیاست‌گذاران و سیاست ورزان قرار گیرد آنگاه از محدوده‌های تنگ و تاریک عبور می‌کنیم و جهش تولید به معنای جهش ارزش افزوده امکان تحقق بیشتری پیدا می‌کند.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار