عضو بسیج اساتید استان اصفهان مطرح کرد:

چیزی از دنیا کمتر نداریم حتی در مورد این بیماری یک سر و گردن از آنها بیشتر هستیم

حمیدرضا خدایی با تاکید بر این که تنها راه شکست ویروس کرونا قطع زنجیره آن از طریق در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی است، گفت: باید بدانیم که ما چیزی از دنیا کمتر نداریم حتی در مورد این بیماری یک سر وگردن از آنها بیشتر هستیم .
کد خبر: ۹۲۲۸۴۶۶
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مسئول کمیته بهداشتی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا(کووید۱۹) با تاکید بر این که تنها راه شکست ویروس کرونا قطع زنجیره آن  از طریق در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی است، گفت: باید بدانیم که ما چیزی از دنیا کمتر نداریم حتی در مورد این بیماری یک سر وگردن از آنها بیشتر هستیم توجه به این نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس در ما می شود بلکه عزت نفس ما را هم می تواند افزایش دهد.

حمید رضا خدایی در دومین نشست کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا(کووید۱۹) به بیان خلاصه ای از دستورالعملهای که کمیته بهداشتی این کارگروه  پرداخت و گفت: دومین جلسه کارگروه را با این جمله آغاز کردیم که فکر می کنیم کرونا فرصتی برای ارتقای جنبه های فردی و عمومی بهداشت در سراسر جامعه ایرانی است اما به این نتیجه رسیدیم اولین چیزی که برای ما اهمیت دارد تنها راه شکست ویروس کرونا قطع زنجیره آن است.

درخانه بمانیم و فاصله گذاری اجتماعی هر دو از مباحث فرهنگی هستند

 وی افزود: به دو طریق قطع زنجیره کرونا را می توانیم انجام دهیم اولین گزینه این که در خانه بمانیم که تبلیغ خیلی وسیعی هم روی این در حال انجام است و دومین گزینه فاصله گذاری اجتماعی است که هر دو اینها بحث فرهنگی است.

 خدایی در رابطه با این مطلب که این دو گزینه از مباحث فرهنگی است ادامه داد: چرا به دلیل این که ما حتی اگر بخواهیم در خانه بمانیم نیازمند این هستیم که رئیس خانواده و افرادی که در خانواده هستند حتما این تمایل را در خود ایجاد کنند که بتوانند در خانه بمانند.

وی افزود: نکته دومی که وجود دارد فاصله گذاری اجتماعی که می خواهد انجام شود علاوه بر این که  تمایلات فردی و افراد خانواده در آن درگیر هستند تصمیم گیری و تصمیم سازی مسئولین هم مهم است منظورم از فاصله گذاری اجتماعی این است که هر جایی که جمعیتی وجود دارد باید بین این افراد بین این تجمعات فاصله ایجاد شود که این هم یک کار فرهنگی است. موقعی که جلو عابر بانک منتطر ایستاده ایم سعی میکنیم که با یک فاصله ای با فرد بایستیم که فرد کارش را با امنیت انجام دهد. حالا هم رعایت این موضوع در بحث کرونا دوچندان شده و این باید در فرهنگ جامعه ما نهادینه بشود، الان هم فرصتی برای آن ایجاد شده است.

خدایی گفت: چرا در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی مطرح می کنیم به دلیل این که بدن امانتی الهی است و انسان حق ندارد سلامت خود را به خطر بیاندازد، چرا خودکشی امری مذموم و حرام است.

وی ادامه داد: اینها نشان می دهد که ما باید خودمان را حفظ کنیم و جامعه پزشکی هم به این نتیجه رسیده که در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی می تواند پاسخگوی این مهم باشد که بیمار نشویم حتی مقام معظم رهبری مدظله العالی در سخنان خود که با  طمئنینه خاصی بیان نمودند و در عین این که داشتند در جامعه آرامش را تزریق می کردند تذکر دادند که دستورات کادر پزشکی را جدی بگیرید بنابراین اگر به فرمایش ایشان هم بخواهیم توجه و عنایت ویژه داشته باشیم این دو راهکار راهکارهایی است که می تواند انجام شود.

مسئول کمیته بهداشتی کارگروه تخصصی مباره با کرونای بسیج اساتید استان اصفهان، اظهار داشت: اما در مورد این فاصله گذاری اجتماعی از آنجایی که مسئولان هم در آن دخیل هستند مسئولان نباید تصمیم گیریهای متناقض بگیرند  و یا این که روشنفکران و استادان جامعه ما بجای این که نگاه حل المسائلی به این موضوع داشته باشند صحبتها و سوالاتی را مطرح کنند به نحوی که هیچ پاسخی هم برای آن وجود نداشته باشد.

قسمت دوم، سوالی که مطرح می شود این است که آیا راهکار بهداشتی دیگری هم بجز در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد؟

خدایی گفت: سه راهکار دیگر غیر از دو مورد مهم در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، اول این که دقیقا رعایت کردن تذکرات پزشکی مهم است، راهکار دوم که وجود دارد و اتفاقا تاکید می شود تقویت سیستم ایمنی بدن است.

مسئول کمیته بهداشتی کارگروه تخصصی مبارزه با کرونای بسیج اساتید استان اصفهان، ادامه داد: تقویت سیستم ایمنی یک بخشی از آن بحث تغذیه است. بخصوص میوه ها باید با رعایت نکات بهداشتی در مورد شستشوی آن در سبد غذایی خانوار جایگاه خودش را حفظ کند پروتئین باید در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد همچنین خواب کافی در مورد تقویت سیستم ایمنی بسیارمی تواند موثر باشد و کوتاه سخن در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن الان فرصتی است که یک تغییری در سبک زندگی خودمان ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: راهکار بهداشتی سوم که بنظرم از همه این مواردی که گفتیم مهمتر است تقویت سیستم ایمنی روح و روان است.

سه شیوه مهم برای تقویت سیستم ایمنی و بهداشت روح و روان توصیه می شود

خدایی در مورد تقویت سیستم ایمنی و بهداشت روح و روان گفت: این کار هم حداقل به سه شیوه می تواند انجام شود اول این که واگویه ها که ما می گوییم و سخنانی که زمزمه می کنیم باید دعای خیر برای خودمان و دیگران باشد.

فرهنگ دعا کردن و مثبت اندیشی را در خودمان و فرزندان و خانواده تقویت کنیم

وی ادامه داد: یعنی اگر بتوانیم این فرهنگ دعا کردن و مثبت اندیشی را در خودمان و فرزندان و خانواده تقویت کنیم هم برای خودمان و هم برای دیگران خیر بخواهیم قطعا قطعا می تواند درتقویت سیستم ایمنی و بهداشت روح و روان ما موثر باشد.

افزایش سواد رسانه که بعنوان یک اصل حذف تمام کانالها و گروههای متناقض و آزار دهنده است

 مسئول کمیته بهداشتی کارگروه مبارزه با کرونای بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: نکته دوم در رابطه با تقویت سیستم ایمنی روح و روان افزایش سواد رسانه است ما در رابطه با سواد رسانه این دفعه باید بیایم سراغ اصل حذف کردن تمام کانالها و گروههایی که دارند ما را اذیت می کنند اخبار متناقض می دهند اخباری که ما را ناراحت می کند ما باید از گوشی موبایل خودمان حذف کنیم یعنی این مهمترین کار برای ارتقاء و بهداشت سلامت و تقویت روح خودمان است که دوستان مجدانه در حال پیگیری در کمیته اجتماعی هستند.

اعتماد به خبرگزاریهای رسمی کشور

وی تاکید کرد: ما باید به خبرگزاری‌های رسمی کشور خودمان اعتماد کنیم به دلیل این که این خبرگزاریها هستند که با منابع تصمیم گیری در ارتباط هستند نه افرادی که بعضاً کانالهایی ایجاد کرده اند البته ممکن است این کانالها پرطرفدارهم باشد اما فراموش نکنیم که طرفداری این کانالها در زمینه دیگری و نه در زمینه اطلاع رسانی مربوط به مثلا بیماری کرونا بوده است.

ضمن توجه به توانمندی وافتخار به کادر پزشکی خودمان، شیوع جهانی و وضعیت ویرانگر بیماری کووید۱۹ در کشورهای پیشرفته را هم ببینیم

خدایی متذکر شد: نکته سوم در مورد تقویت سیستم ایمنی و بهداشت روح و روانمان این است که فکر کنیم الان در دنیا چه می گذرد این بیماری بیش از سه چهارم کشورهای دنیا را درگیر کرده در کشورهایی که ما فکر می کنیم مهد تمدن است بیماری ویرانگر شده پس باید به این موضوع فکر کنیم در کشور ما از این تعداد که به این بیماری مبتلا شده اند چه تعداد بهبودی حاصل کرده اند باید به این ها توجه کنیم در این خصوص باید از کادر پزشکی و توانمندیها و علم و عمل آنها تشکر کنیم.

چیزی از دنیا کمتر نداریم حتی در مورد این بیماری یک سر وگردن از آنها بیشتر هستیم

وی خاطرنشان کرد: پس باید بدانیم که ما چیزی از دنیا کمتر نداریم حتی در مورد این بیماری یک سر وگردن از آنها بیشتر هستیم تمام اینها نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس در ما می شود بلکه عزت نفس ما را هم می تواند افزایش دهد.

 مسئول کمیته بهداشتی کارگروه مبارزه با کرونای بسیج اساتید استان اصفهان بیان کرد: دشمن ما یک ویروس است یک ویروسی است که ما نمی بینیم ویروسها از گذشته تا اکنون درمان نداشتند ما حتی موقعی که سرما می خوریم و ویروس وارد بدنمان می شود تب می کنیم استامینوفین مصرف می کنیم آبریزش بینی داریم آنتی هیستامین می خوریم ما دارویی برای آن ویروس نداریم اکنون هم داروهایی که وجود دارند داروهایی هستند که علائم ویروس را کاهش می دهند و آلام آن را کم می کنند مثلا التهاب ریه را کم می کنند.

وی در پایان گفت: باید به فکر سلامت جسم خود از طریق در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی باشیم همچنین با سلامت روح وروان خود از طریق دعای خیر که در کمیته معنوی ما نیز همکاران در حال اقدام و برنامه ریزی هستند، افزایش سواد رسانه ای نیز به همین شکل برای شناخت توطئه های دشمن و توجه به توانمندیها و افتخار به کادر پزشکی خودمان و تاسی به کتب و قرآن و صحبتهای رهبر فرزانه انقلاب بتوانیم خودمان را تقویت کنیم و از این بحران خارج شویم.

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات