مرکز نشر ارزش‌های ماندگار مدافعین سلامت مطرح کرد:

خدمات علمی و آموزشی موسسه رزمندگان اسلام در رفع عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان

مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام جهت مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری تمهیداتی از جمله ارائه خدمات علمی و آموزشی (برگزاری کلاس های برخط، توزیع کتابچه، سی دی و جزوه کمک آموزشی و ...) به دانش آموزان در راستای توسعه عدالت آموزشی و ایجاد زیرساخت لازم به منظور برگزاری حدود ۵۰۰ کلاس برخط در هر ساعت و ارائه خدمات آموزشی به حدود ۲۰ هزار دانش آموز در روز را اندیشیده است.
کد خبر: ۹۲۲۹۰۴۸
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج و به نقل از روابط عمومی مؤسسه رزمندگان اسلام استان زنجان، موسسه آموزشی رزمندگان جهت مبارزه با  ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری با ارائه خدمات آموزشی برخط به دانش‌آموزان تمهیداتی را اندیشیده است.

مدیرعامل موسسه رزمندگان اسلام گفت: در حوزه آموزش‌ ارتباط‌ با اولیا و مربیان، از طریق پرتال داخل مدارس و برای دانش آموزان خارج مدرسه  از طریق شبکه های ارتباطی بوده است. بر اساس پروتکل‌های عمومی جامعه و بعضا پروتکل‌هایی که دستورالعمل‌های خاص دانش آموزی داشتند برای آنکه دانش آموز در خانه بماند، بیرون نرود و جلوگیری از تماس با افراد بیمار یا مشکوک، ما از طریق درگاه‌های ارتباطی خود با اولیا، مربیان و  خانواده‌های دانش آموزان  ارتباط برقرار کردیم و پیگیری کردیم که تا جایی که می‌توانند مراقبت کنند که فرزندانشان از خطر ابتلا به این بیماری دور باشند. یعنی مدرسه هم به عنوان یک نهاد فرهنگ‌ساز در راستای فرهنگ عمومی که اکنون در کشور ایجاد شده و به آن پرداخته می‌شود، در حوزه مراقبت‌های فردی و بهداشت فردی نقش خود را به صورت پررنگی ایفا نموده است.

فاطمی نژاد افزود: هدف ما و کادر مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان در سراسر کشور این است که بتوانند لطمه‌ای که نظام آموزشی کشور و نظام تعلیم و تربیت کشور ممکن است در این برهه از زمان بخورد را به حداقل برسانند با ورود این ویروس به کشور برای جلوگیری از درگیر شدن احتمالی دانش آموزان و نیز نگرانی خانواده ها، مؤسسه رزمندگان به تبعیت از آموزش و پرورش باید اقدام به تعطیلی مدارس می‌نمود. بنابراین امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در محیط مدرسه وجود نداشت و باید تمهیدی قائل میشدیم و به تبع نیاز به تبیین یک برنامه آموزشی متقن و مشخص در حوزه مدرسه بود. حرف اول ما در ابلاغیه سراسری که به کل کشور داشتیم این بود که به هیچ عنوان در این ایام نباید آموزش و پرورش و برنامه‌های مدرسه را تعطیل کنیم، نکته دوم اینکه معلمین و کادر آموزشی باید در زمان مقرری که تابع برنامه‌ها و ابلاغیه‌های کلی است، جهت ارائه آموزش حضور داشته باشند. مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان با تشکیل یک شورای ویژه آموزش مجازی در مرکز به صورت قرارگاه مرکزی و درتمام استان‌ها با مسئولیت مدیر استانی این قرارگاه را راه اندازی نمود تا تمام معلمین و کادر آموزشی طبق برنامه ریزی در کلاس درس به صورت برخط حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در این فضا دانش آموز و معلم در بستر فضای مجازی ارتباط برقرار نموده و محتوای آموزشی را از طریق تدریس مصور، صوتی و یا حتی فایل در اختیار دانش آموز قرار می دهند. بسته به تعداد افراد کلاس(۳۰نفر-۴۰نفرو...)در زمان مشخص شده دانش آموز و معلم سر کلاس حاضر شده و معلم از این طریق می‌تواند تکالیفی را به دانش آموزان ارائه داده و از آنها مطالبه‌گری  و ارزیابی داشته باشد و نیز نتیجه را به دانش آموزان انعکاس دهد و طی یک فرصت مطالعاتی و پس از آن خود را مورد ارزیابی قرار داده که چه مقدار این فضا و کلاس آموزشی برخط  برای او مثمر ثمر بوده و خلاء و نواقص و اشکالات احتمالی را در جلسه بعدی مرتفع نماید. اراده خوبی در این زمینه در مؤسسه رزمندگان اسلام صورت گرفته و استان به استان در سراسر کشور به این موضوع می‌پیوندند و تمام تلاش ما بر این است که دانش آموزان کمترین لطمه و آسیب آموزرشی را در این مشکلی که به صورت اپیدمی در کشور به وجود آمده است ببیند.

فاطمی نژاد با اشاره به امکان استفاده دانش آموزان سایر مدارس از امکانات آموزشی این موسسه، گفت: بعضی از مدارسی که مشخصا تحت پوشش مستقیم مؤسسه رزمندگان اسلام نیستند به این موسسه جهت دریافت خدمات آموزشی درخواست داده‌‌اند و ما هم تمهیداتی را انجام داده‌ایم که این فضا برایشان قابل استفاده باشد. دانش آموزانی از سایر مدارس هم می‌توانند به عنوان دانش آموز میهمان در مدارس و کلاس‌های برخط مؤسسه رزمندگان اسلام جهت دریافت خدمات آموزشی حضور داشته باشند. با زیرساخت هایی که از قبل در مؤسسه رزمندگان اسلام  وجود داشت  در ۱۰ روز اخیر گسترش زیرساخت در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر چیزی حدود۵۰۰ کلاس برخط در هر ساعت در دستور کار این مؤسسه قرار گرفته  و به حدود  ۲۰ هزار دانش آموز در روز می‌تواند خدمات آموزشی ارائه دهد.

 مدیرعامل موسسه رزمندگان اسلام  در خصوص نحوه دسترسی به فایل های آموزشی مؤسسه عنوان کرد: طبق دستور‌العملی که به استان ها و مدارس ارائه شده معلمان می‌توانند فایل‌ها و مطالب آموزشی خود را در درگاه و بستر ارتباطی که برای این کار تعبیه شده جهت استفاده دانش آموزان قرار دهند تا دانش آموزان بعد از برگزاری کلاس هم به این مطالب و محتوای آموزشی مطرح شده دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: استفاده از فضای مجازی نیاز به یک تربیت صحیح و جهت‌گیری صحیح دارد، در کشور ما چندین و چند سال است در سطوح سنی مختلف استفاده از فضای مجازی به عنوان یک فرهنگ غالب اتفاق افتاده است. اما این تربیت صحیح، سواد رسانه یا چگونگی استفاده صحیح از حوزه فضای مجازی نیاز به فرهنگ‌سازی متقن، عمیق و با بررسی‌های زیاد دارد. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که ما باید بتوانیم سواد رسانه‌ای و استفاده صحیح از فضای مجازی را به عنوان یک گفتمان رایج، در نسل دانش آموز خود ایجاد کنیم. استفاده از فضای مجازی در حوزه یادگیری های علمی و دقیق نیاز به پرداختن به جزئیاتی دارد. یعنی اینکه دانش‌آموز باید ببیند که از آموزش در این فضا اثر می‌گیرد،  و فرآیند یادگیری برایش اتفاق می افتد.

فاطمی‌نژاد عنوان کرد: معلم باید بداند که اگر از این فضا به عنوان یک فضای مکمل فضای حقیقی استفاده بکند قطعا می‌تواند آموزه‌ها و مفاهیم علمی، آموزشی و تربیتی خود را دنبال کند. این شیوه می‌تواند به عنوان یک فضای مکمل بعد از اینکه شرایط هم بهبود پیدا کرد به عنوان یک رویکرد جدی در کشور اتفاق بیفتد. موسسه رزمندگان رویکرد فضای مجازی را به صورت عمومی دارد اما به صورت تخصصی معتقد است این گفتمان باید غالب و رایج شود.

وی در خصوص در صد مشارکت دانش‌‌آموزان و معلمین با این طرح  اظهار کرد: پیش بینی ما این است حدود۶۰%خانواده‌هایی که ما با آنها تعامل داریم از بستر فضای مجازی و خدماتی که ما در این بستر ارائه می‌دهیم استفاده کنند. در موضوع خاص یادگیری برخط هدف ما این است که این مشارکت را به بالای۶۰% یعنی عدد۷۰% وبالاتر برسانیم. البته دراین زمینه تا کنون استقبال بیش از۵۰% را داشته ایم حتی مطالبه‌گری هایی مبنی بر گسترش فضا، افزایش دسترسی ها وکیفیت بیشتر موارد آموزشی جهت استفاده از این بستر هم مطرح بوده است.

فاطمی‌نژاد با بیان این نکته که یکی از اهداف مؤسسه رزمندگان ایجاد عدالت آموزشی است، گفت: طبق طرح جهاد علمی و با توجه به اینکه در بعضی از استان‌ها امکان دسترسی به اینترنت و استفاده از تلفن همراه میسر نیست، به معلمینی که توان تدریس دارند اعلام کردیم چه در قالب فایل های صوتی، تصویری، مکتوب بسترهای مناسب را در این خصوص در اختیارشان قرار خواهیم داد تا این فایل ها از طریق سی دی، دی وی دی آموزشی، کتابچه و جزوه و..در اختیار اینگونه افراد قرار گیرد.کما اینکه قبلا در قالب طرح جهاد علمی این کار توسط این موسسه انجام شده. به صورتی که کتابها و جزوه ها را به صورت رایگان در اختیار افراد یا مناطقی که امکان دسترسی به این  فضا را ندارند قرار دادیم و حتی به آموزشگاه‌های وابسته به این مؤسسه اعلام کردیم چنانچه دانش آموزی توان مالی پرداخت هزینه‌های آموزشی را نداشت بخصوص در مناطق کمتر برخوردار، این خدمات را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهند. در حال حاضر و در شرایط کنونی هم به معلمینی که از این بستر استفاده اعلام کرده‌ایم کلاسشان ضبط می‌شود و مطالب ارائه شده در قالب فایل،لوح فشرده یا حتی متون مکتوب و جزوات آموزشی در اختیار استان های کمتر برخوردار قرار خواهیم گرفت. در حقیقت هدف مؤسسه رزمندگان به عنوان یک مؤسسه با عنوان خدمات عام المنفعه در راستای عدالت آموزشی آنست که هر آنچه که در راستای توسعه عدالت آموزشی است را طبق برنامه ریزی و تمهیدات صورت گرفته به صورت کاملا رایگان در اختیارعموم قرار دهد.

وی ادامه داد: موسسه رزمندگان در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی را نیز در سطح کشور دارد که بالای۴-۵ هزار دانلود داشته و بصورت کاملا رایگان ارائه شده است . طبق بررسی‌های به عمل آمده و تحلیل هایی که به ما ارائه شده دانلود این اپلیکیشن‌ها در مناطق کمتر برخوردار، بیشتر از سایر نقاط گزارش شده است. برنامه موسسه رزمندگان این است که این اپلیکیشن‌ها را توسعه داده و در اختیار عموم قرار دهد. در حال حاضر هم این مؤسسه  طراحی یک پلتفرم آموزشی را در دست اقدام دارد که تا چند ماه آینده به اطلاع عموم خواهد رسید. این پلتفرم یک فضای تعاملی بین معلم، دانش آموز و اولیا فراهم می نماید و از طریق این اپلیکیشن یک شبکه اشتراک‌گذاری دانش در سراسر کشور را با رویکرد عدالت آموزشی و با هدف ترویج علم و کاربردی کردن علوم شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل موسسه رزمندگان اسلام در پایان بیان کرد: خواسته‌ای که در این بین از مؤسسه رزمندگان مطرح می‌شود این است که اینگونه خدمات استمرار داشته باشند و با توجه به عدم انطباق  بودجه بندی شبکه آموزش در این ایام در تدریس مفاهیم درسی با سرفصل های شهرستان‌ها این مهم از طرف موسسه رزمندگان در دستور کار قرار گیرد. که حتما این موارد استمرار خواهد داشت و برنامه موسسه رزمندگان این است که با در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات بومی و استانی ، تدریس استان به استان و طبق بودجه بندی همان استان صورت گیرد و از طریق درگاه های ارتباطی این مؤسسه در اختیار عموم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار