یادداشت/

شهید آوینی؛ تفکر اسلامی، هنر انقلابی

انقلاب اسلامی بستری را فراهم کرد تا انسان‌ها در مسیر نور قدم بردارند و البته بودند کسانی که ظرف وجودی شان را برای رشد تفکر اسلامی گذاشتند و شهید آوینی از پرتو هنر انقلابی به گسترش تفکر اسلامی همت گذاشت.
کد خبر: ۹۲۳۱۰۸۳
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳

شهید آوینی؛ تفکر اسلامی، هنر انقلابیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، رویش ایده‌ها و اندیشه‌های متعال همیشه نیازمند بستری است که تجلی‌گاه نور باشد. انقلاب اسلامی چنین بستری را فراهم کرد تا انسان‌ها در مسیر نور قدم بردارند و البته بودند کسانی که ظرف وجودی شان را برای رشد تفکر اسلامی گذاشتند و شهید آوینی از پرتو هنر انقلابی به گسترش تفکر اسلامی همت گذاشت: هنرمند رویی به عالم غیب دارد و رویی به عالم شهادت. با آن روی خورشیدی منیر است و با این روی قمری مستنیر در شب ظلمانی کرۀ ارض، اما کدام هنرمند؟ هل یستوی الأعمی و البصیر.

هنر انقلابی هنری است که مدافع ارزش‌هایی است که در جریان انقلاب شکل گرفته‌اند و این ارزش‌ها را مطالبه می‌کند. یکی از این ارزش‌ها که همواره مذهب تشیع با آن عجین است شهادت است و چه زیبا شهید آوینی آئینه‌ای از شهادت را ترسیم می‌کند: «زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است؛ سلامت تن زیباست، اما پرنده‌ی عشق، تن را قفسی می‌بیند که در باغ نهاده باشند. و مگر نه آنکه گردن‌ها را باریک آفریده‌اند، تا در مقتل کربلای عشق، آسانتر بریده شوند. و مگر نه آن‌که از پسر آدم، عهدی ازلی ستانده‌اند که حسین را از سر خویش، بیشتر دوست داشته باشد. و مگر نه آن‌که خانه تن، راه فرسودگی می‌پیماید تا خانه روح، آباد شود. و مگر این عاشق بی‌قرار را بر این سفینه سرگردان آسمانی، که کره‌ی زمین باشد، برای ماندن در اصطبل خواب و خور آفریده‌اند. و مگر از درون این خاک، اگر نردبانی به آسمان نباشد، جز کرم‌هایی فربه و تن‌پرور برمی‌آید. ای شهید، ای آن‌که بر کرانه‌ی ازلی و ابدی وجود بر نشسته‌ای، دستی برار و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز، از این منجلاب بیرون بکش».

کلام شهید آوینی آن چنان است که بر دل می نشیند ؛ و این کلام او وقتی با اخلاص و صفا همراه می شود فطرت انسان را بیدار می کند و نهیبی در درون انسان فریاد می کشد : هیچ شنیده ای که مرغی اسیر، قفس را هم بر دارد و با خود ببرد؟

هنرمند انقلابی منفعل نمی‌ماند، راه را ترسیم می‌کند، حرکت می‌کند، جوشش دارد: یاران؛ پای در راه نهیم که این راه رفتنی است و نه گفتنی...
هنرمند انقلابی آینده‌نگر است، امیدوار است، مشتاق است، می‌رود تا مرز وصال با دوست: ای شقایق‌های آتش گرفته، دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود دارد، آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید؟

و چه زیبا ترسیم می‌شود در کلام مولایش که فرمود: من يك نور و يك صفا و يك حالت روحاني در ايشان حس مي‌كردم و همين‌جور هم بود. همين‌ها هم موجب مي‌شود كه انسان بتواند به اين درجه رفيع شهادت برسد.

هنر شهید آوینی نیاز امروز جامعه ماست. هنری بر پایه توجه به اصالت وجودی انسان، هنری برای رشد و تعالی، هنری برای شکوفا شدن، هنری برای وصال و این هنرمند را چه کسی بهتر از او تعریف کند

هنرمند، رازدار خزائن غیبه است و زبان او زبان تمثیل و تمثل است؛ پس باید رمز و راز ظهور حقایق متعالی و کیفیت حضور و ظهور امر قدسی را در جهان بشناسد او باید با بصیرت قلبی راز تمثیل حقایق ملکوتی را بیابد و این یافتن به معنی «علم پیدا کردن» نیست.

جواد قاسم آبادی
مدیر عقیدتی حوزه شهید مبارکی همدان

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار