بسیج دانشجویی یزد در نامه ای به وزیر اموزش و پرورش:
اعلام آمادگی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برای جبران عقب افتادگی تحصیلی
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا (س) یزد در نامهای به وزیر آموزش و پرورش ضمن نقد و بررسی دستورالعمل تداوم آموزش در مناطق محروم خواستار رفع ایرادات آن شد و آمادگی خود را جهت جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، بسیج دانشجویی پردیس فاطمه الزهرا (س) دانشگاه فرهنگیان یزد در نامهای به وزارت آموزش و پرورش پیرو انتشار دستورالعمل اخیر تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون، اینترنت و دستگاههای الکترونیکی پارهای از انتقادات خود پیرامون این دستورالعمل و آمادگی خود را برای بهبود آن اعلام و راه حلهایی برای رهایی از آن ارائه داده است.
متن این نامه به شرح زیر است:
باسمه تعالی
جناب آقای حاجی میرزائی
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
با احترام، با تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی پایان این دوره ابتلا وامتحان الهی، ضمن تشکر از همت وزارت آموزش و پرورش برای پر کردن خلأ آموزشی که به حقیقت امری سخت و دشوار مینماید، به استحضار میرساند پیرو انتشار دستورالعمل اخیر تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون، اینترنت و دستگاههای الکترونیکی، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پارهای از انتقادات خود پیرامون این دستورالعمل را به شرح زیر خدمتتان ارسال مینماید:
۱. راهکار اصلی این دستورالعمل، تفکیک دانش آموزان به دو دسته فاقد دسترسی به پوشش اینترنتی و فاقد دسترسی به سخت افزارها و پوشش اینترنتی است.
نقد و بررسی: تفکیک مذکور، چگونه و با کدام معیار و توسط کدام نیرو اجرایی صورت خواهد پذیرفت؟
۲. پیرامون زیر دستورالعملهای اجرایی گروه الف، سوالات زیر قابل توجه است:
دستورالعمل الف) استفاده از ظرفیت شبکه صدا وسیما استان
نقد و بررسی: مسئله اینجاست که تا چه حد آموزش به این نوع و بازپخش محتوا در تلویزیون ملی، کارآیی خواهد داشت؟ ارزشیابی اثرگذاری آموزش تلوزیونی در این مدت، انجام شده است؟
دستورالعمل ب) بسته اموزشی مکتوب
دستورالعمل پ) فیلمها در قالب بسته نرم افزاری ساده
نقد و بررسی: این محتواهای آموزشی در چه بازه زمانی و چگونه اماده و توزیع خواهد شد؟ همانطور که میدانید تولید محتوا و نرم افزار مناسب، زمان زیادی را میطلبد.
دستورالعمل ت) اعزام راهبران آموزشی وتربیتی و معلمان داوطلب، برای حضور در منازل دانش آموزان
نقد و بررسی: حضور راهبران آموزشی در منازل تا چه حد امکان پذیر و مورد قبول والدین خواهد بود؟ و خاصه اینکه آیا این روش خلاف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا پیرامون فاصله گذاری اجتماعی نیست؟
دستورالعمل ج) استفاده از ظرفیت دیگر اعضای باسواد خانواده
نقد و بررسی: ملاک تشخیص باسوادی فرد در خانواده و صلاحیت او چیست؟ و آیا در این بازه زمانی، با توجه به حجم خانوادههای محروم، کار شناسایی قابلیت دارد؟
۳. پیرامون زیر دستورالعملهای اجرایی گروه ب. سوالات زیر قابل توجه است:
دستورالعمل الف) جدول بودجه بندی دروس، با توضیحات تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و همچنین بر اساس جدول، درسنامه خودآموز یا نیمه خودآموز به آنها داده شود.
نقد و بررسی: به راستی این دستورالعمل برای دانش آموزان مقطع ابتدایی امکان پذیر و کارا خواهد بود؟ این جدولها چگونه آماده و توزیع میشود؟ چرا که اگر تهیه آنها متمرکز انجام گیرد، تطابق لازم با شرایط و سطوح مختلف دانش آموزان را نخواهد داشت و اگر بومی سازی شود آیا امکان تولید در تک تک مناطق آموزشی کل کشور را خبر دارید؟
دستورالعمل ب) استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس راهبران با اولیا و دانش آموزان
نقد و بررسی: کارآیی این تماسها تا چه حد پیش بینی شده است؟
دستورالعمل پ) اعزام هفتگی راهبران همراه با امکانات
نقد و بررسی: تأمین امکانات همراه با راهبر برای همه دانش آموزان و درتمام مناطق مخاطب این طرح میسر است؟
۴. پیرامون زیر دستورالعملهای اجرایی گامهای تکمیلی سوالات زیر قابل توجه است:
نقد و بررسی: با توجه به اینکه در این قسمت همه چیز موکول به طراحی و سپس اجرا شده است، گامهای تکمیلی تا چه زمانی عملی خواهند شد؟ برای رسیدن به چنین بخشنامهای بیش از ۵۰ روز زمان برده است، رسیدن به چنین طراحیها و اجراهایی چقدر زمان خواهد گرفت؟
در جمع بندی نهایی، بنظر میرسد:
۲- این دستورالعمل کلی و مبهم است و درکل در شیوه اجرا، دارای ابهامات بسیاری میباشد و طبیعتا با توجه به زمان، رفع ابهامات اجرایی آن ضروری مینماید.
۲- مشخص نیست متولی بررسی و راستی آزمایی آن، متناسب با وضعیت هر قشر محروم از تحصیل، کیست؟ و مرجع نظارت بر این موضوع مهم کیست؟
۳- گامهای اجرایی، نیروی انسانی و زمان مورد نیاز برای اجرای طرح پیش بینی نشده است.
متن این نامه به شرح زیر است:
باسمه تعالی
جناب آقای حاجی میرزائی
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
با احترام، با تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی پایان این دوره ابتلا وامتحان الهی، ضمن تشکر از همت وزارت آموزش و پرورش برای پر کردن خلأ آموزشی که به حقیقت امری سخت و دشوار مینماید، به استحضار میرساند پیرو انتشار دستورالعمل اخیر تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون، اینترنت و دستگاههای الکترونیکی، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پارهای از انتقادات خود پیرامون این دستورالعمل را به شرح زیر خدمتتان ارسال مینماید:
۱. راهکار اصلی این دستورالعمل، تفکیک دانش آموزان به دو دسته فاقد دسترسی به پوشش اینترنتی و فاقد دسترسی به سخت افزارها و پوشش اینترنتی است.
نقد و بررسی: تفکیک مذکور، چگونه و با کدام معیار و توسط کدام نیرو اجرایی صورت خواهد پذیرفت؟
۲. پیرامون زیر دستورالعملهای اجرایی گروه الف، سوالات زیر قابل توجه است:
دستورالعمل الف) استفاده از ظرفیت شبکه صدا وسیما استان
نقد و بررسی: مسئله اینجاست که تا چه حد آموزش به این نوع و بازپخش محتوا در تلویزیون ملی، کارآیی خواهد داشت؟ ارزشیابی اثرگذاری آموزش تلوزیونی در این مدت، انجام شده است؟
دستورالعمل ب) بسته اموزشی مکتوب
دستورالعمل پ) فیلمها در قالب بسته نرم افزاری ساده
نقد و بررسی: این محتواهای آموزشی در چه بازه زمانی و چگونه اماده و توزیع خواهد شد؟ همانطور که میدانید تولید محتوا و نرم افزار مناسب، زمان زیادی را میطلبد.
دستورالعمل ت) اعزام راهبران آموزشی وتربیتی و معلمان داوطلب، برای حضور در منازل دانش آموزان
نقد و بررسی: حضور راهبران آموزشی در منازل تا چه حد امکان پذیر و مورد قبول والدین خواهد بود؟ و خاصه اینکه آیا این روش خلاف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا پیرامون فاصله گذاری اجتماعی نیست؟
دستورالعمل ج) استفاده از ظرفیت دیگر اعضای باسواد خانواده
نقد و بررسی: ملاک تشخیص باسوادی فرد در خانواده و صلاحیت او چیست؟ و آیا در این بازه زمانی، با توجه به حجم خانوادههای محروم، کار شناسایی قابلیت دارد؟
۳. پیرامون زیر دستورالعملهای اجرایی گروه ب. سوالات زیر قابل توجه است:
دستورالعمل الف) جدول بودجه بندی دروس، با توضیحات تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و همچنین بر اساس جدول، درسنامه خودآموز یا نیمه خودآموز به آنها داده شود.
نقد و بررسی: به راستی این دستورالعمل برای دانش آموزان مقطع ابتدایی امکان پذیر و کارا خواهد بود؟ این جدولها چگونه آماده و توزیع میشود؟ چرا که اگر تهیه آنها متمرکز انجام گیرد، تطابق لازم با شرایط و سطوح مختلف دانش آموزان را نخواهد داشت و اگر بومی سازی شود آیا امکان تولید در تک تک مناطق آموزشی کل کشور را خبر دارید؟
دستورالعمل ب) استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس راهبران با اولیا و دانش آموزان
نقد و بررسی: کارآیی این تماسها تا چه حد پیش بینی شده است؟
دستورالعمل پ) اعزام هفتگی راهبران همراه با امکانات
نقد و بررسی: تأمین امکانات همراه با راهبر برای همه دانش آموزان و درتمام مناطق مخاطب این طرح میسر است؟
۴. پیرامون زیر دستورالعملهای اجرایی گامهای تکمیلی سوالات زیر قابل توجه است:
نقد و بررسی: با توجه به اینکه در این قسمت همه چیز موکول به طراحی و سپس اجرا شده است، گامهای تکمیلی تا چه زمانی عملی خواهند شد؟ برای رسیدن به چنین بخشنامهای بیش از ۵۰ روز زمان برده است، رسیدن به چنین طراحیها و اجراهایی چقدر زمان خواهد گرفت؟
در جمع بندی نهایی، بنظر میرسد:
۲- این دستورالعمل کلی و مبهم است و درکل در شیوه اجرا، دارای ابهامات بسیاری میباشد و طبیعتا با توجه به زمان، رفع ابهامات اجرایی آن ضروری مینماید.
۲- مشخص نیست متولی بررسی و راستی آزمایی آن، متناسب با وضعیت هر قشر محروم از تحصیل، کیست؟ و مرجع نظارت بر این موضوع مهم کیست؟
۳- گامهای اجرایی، نیروی انسانی و زمان مورد نیاز برای اجرای طرح پیش بینی نشده است.
انتهای پیام/د
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار