آزادی کارشناس تغذیه به تشریح بایدها و نبایدهای روزه داری و راه‌های تقویت سیستم بدنی در ماه مبارک رمضان پرداخت.
کد خبر: ۹۲۳۳۱۶۵
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، مریم آزادی کارشناس تغذیه، با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان و لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم در زمان کنونی گفت: عوامل زیادی از جمله ژنتیک، شیوه زندگی، تغذیه و فشارهای روحی - روانی در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند.

وی اضافه کرد: در بین این موارد تغذیه یک فاکتور مهم برای تقویت سیستم ایمنی مطرح شده و می‌تواند بسیاری از بیماری‌های عفونی را مهار و مانع بروز آن شود.

آزادی در ادامه با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در استان گفت: تغذیه صحیح، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات (از نوع سبوس‌دار) و انواع جوانه‌ها، گروه میوه، گروه سبزی، گروه گوشت با تاکید بر مصرف تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزیجات، گروه شیر و لبنیات (از نوع کم چرب) توصیه می‌شود.

وی مصرف کافی انرژی و پروتئین در برنامه غذایی روزانه را بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: برای تقویت سیستم ایمنی و تامین پروتئین مورد نیاز منابع گیاهی پروتئین (حبوبات)، گوشت سفید و تخم مرغ در برنامه غذایی قرار گیرد.

آزادی خاطرنشان کرد: غذاها با منشأ پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز، حاوی آراشیدونیک اسید است که باعث التهاب بیشتر می‌شود پس مصرف گوشت قرمز محدود شود.

کارشناس تغذیه اضافه کرد: بعضی از ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین c، B6، E، D، روی، منیزیم، سلنیم و امگا ۳ به‌ویژه منابع غذایی غنی از این ترکیبات در سیستم ایمنی نقش دارد.
انتهای پیام/د 


وی به برخی از منابع ویتامین c، B و E اشاره کرد و گفت: از منابع ویتامین c می‌توان به مرکبات، نارنج، آبلیموی تازه و فلفل دلمه‌ای، منابع ویتامین B6 شامل تخم مرغ، ماهی، مرغ، قارچ، حبوبات و آجیل و ویتامین E انواع روغن‌ها و مغزیجات و همچنین روغن مصرفی از نوع مایع و حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده مانند روغن‌زیتون و کانولا توصیه می‌شود.

آزادی با تاکید بر اینکه مصرف فست فود و گوشت های فرآوری شده (به دلیل اسید چرب ترانس و اشباع) در ماه مبارک رمضان خودداری شود افزود: برخی از میوه ها و سبزیجات ضدالتهاب هستند از جمله انواع کلم ها (کلم بروکلی)، پیاز، انواع توت ها، گوجه فرنگی، انار، چغندر پخته همچنین ادویه‌هایی مانند زردچوبه، سیر، زنجبیل، نعناع و دارچین این خاصیت را دارند.

کارشناس تغذیه در خصوص فعالیت‌های ورزشی در ماه مبارک رمضان، گفت: فعالیت فیزیکی در منزل (پیاده‌روی یا نرمش) حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در برنامه روزانه قرار داده شود.
ارسال نظرات