به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در یادداشت استاد بسیجی دکتر سهیلا چگینی آمده است:
آزمون الهی
سلام بر امام حاضر حضرت بقیهالله الاعظم و تبریک به مناسبت میلاد وجود این ذخیرهی الهی
ابتلا به ویروسی که دنیا را تحت تأثیر قرار دادهاست، نشان از ضعف انسان و رابطه او با عالمی است که قدرت مطلق است(حج،۷۳)[۱] و تنها راه خروج از دشواریها، یاریخواستن از رحمت اوست(اسراء،۸۰)[۲]. در این شرایط، میتوانیم با ارتباط بیشتر با خدا، به حکمتهای او و اعمال و رفتار خود توجه بیشتری داشته باشیم.
بهداشت معنوی و جسمی
ادعیه از منظر بهداشت معنوی، همانند آینهای یادآور ضعف انسان در عرصه هستی است تا به یاری خدا، ضعفها برطرف و تعالی حاصل شود. از سوی دیگر، ادعیه بشر را با قدرت بیپایانی الهی متصل میکند و سبب زدودن اضطراب از روح او میشود. سوره فرقان، آیه۷۷،[۳] میفرماید: اگر دعای شما نباشد، پروردگارتان هیچ اعتنایی به شما نمیکند. در زمینهی بهداشت جسمی، اقتضای شرایط این است که به توصیههای ستاد ملی مقابله با این ویروس عمل شود. خداوند در آیه 195سوره بقره[۴]، میفرماید: خود را در معرض هلاکت قرار ندهید؛ زیرا ضرر رساندن به خود یا دیگران عمل حرامی است. حفظ سلامت خود و دیگران تاحدی است که اگر احتمال ضرر غیریقینی در انجام واجبات باشد، حکم انجام فرائض هم برداشته میشود.
هدف خلقت
خالق حکیم، انسان را برای سیر الیالله آفریدهاست و کلیه رویدادها، کلاس درسی برای رشد و تکامل اوست، تا قابلیتهای خود را در چالشها به فعلیت برساند و با ابتلائات از غفلت خارج شده و بیدار شود. اگر در بلاها متذکر خدا باشد و در پیشگاه الهی تضرّع نماید، بلاها دفع میشود. صبّار و شکوربودن انسان در رویدادهای بزرگ(ابراهیم،۵)[۵]، سبب ساختهشدن انسان و دریافت پاداشهای الهی خواهدبود. زیرا، صبوریکردن و خدمت به دیگران با جان و مال و قلم و زبان به عنوان شکر، مهر تأیید بر فرائض واجب میزند. از اینرو، پزشکان، پرستاران، کادر درمانی، نیروهای مسلّح، جهادگران داوطلب و کلیه مشارکتکنندگان این عرصه، مصداق آیه۳۲، سوره مائده[۶] هستند که میفرماید؛ اگر کسی نفسی را نجات دهد مانند آن است که همه مردم را نجات بخشیدهاست.
تبلیغات ترس
رسانههای مخالف در ضلع مقابلِ توصیههای بهداشت جسمی و معنوی قرار دارند و از ناشناسبودن اپیدمیهای بزرگ در ایران به دلیل عدم وقوع آن طی سالهای متمادی بهرهبرداری میکنند تا با استفاده از تئوریهای مبتنی بر تبلیغات ترس، بیشترین تأثیرات منفی را در جامعه ایجاد کنند، این ترس سبب اضطراب و مضاعفشدن مخاطرات میگردد. هنگامی که ابهام اولیه به شکل ثانوی ترس در وجود کاربران و سپس در سطح عمومیتر جامعه نهادینه شد، این رسانهها، شروع به بهرهبرداریهای خاص در جهت اهداف خود میکنند؛ برای مثال به مردمی که از دعا به عنوان بهداشت معنوی استفاده میکنند، برچسب خرافهپرستی میزنند تا سبب دوری مردم از ارزشها و آموزههای اسلامی شوند و یا بهرهبرداریهای اقتصادی میکنند و با ایجاد رعب و وحشت از کمبود کالا، افراد را به خرید و انباشت کالای اضافی در منزل ترغیب میکنند تا با ایجاد کمبود تصنعی، سبب افزایش بدبینی و اضطراب شوند.
اوقات فراغت
میتوان در فرایند مبارزه با کرونا و تغییر سبک زندگی، به جای افزایش اضطراب افراطی نسبت به بیماری، اوقات فراغت را برای مطالعه کتب مفید مغتنم شمرد. برای نمونه، کتاب حسین پسر غلامحسین، خاطرات و شرح حال شهید حسین یوسفاللهی که سردار سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی وصیت کردند پایین پای او دفن شوند، خواندنی است. کتاب "سه دقیقه در قیامت" و "سرباز قاسم سلیمانی" پیوست شدهاست.
جهادگران زمینهسازان ظهور
و اما داوطلبان جهادگر بسیجی در این میدان که با فداکاری و ایثار، یاریرسان بندگان خدا هستند، در مقابل برخی دولتهای لیبرال و مادیگرای غرب که با تمسک به اصل تنازع بقا، افراد سالمند را از دریافت خدمات پزشکی محروم میکنند و یا جهادگرانی که با تولید کالاهای بهداشتی و خوراکی و عرضه رایگان به هموطنان در ضلع مقابل راهزنی کالاهای بهداشتی دولتهای غربی قرار دارند، در حقیقت،الگوها و نمونههای عملی هستند که جامعه را برای عبور از دنیای مادی به سوی جهانی الهی و عصر ظهور مهیا میسازند
[۱] - يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ، إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ، وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ، ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ.
[۲] - وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا.
[۳] - قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ.
[۴] - وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ، وَأَحْسِنُوا، إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ.
[۵] - وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ، إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور.
[۶] - ومَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا.
انتهای پیام/
منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان قزوین