حجت الاسلام یوسفوند مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه عشایری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کرمانشاه در خصوص فضیلت شب های قدر گفت:در ارتباط با فضیلت شب قدر مهمترین دلیل، نزول سوره «قدر» است. در قرآن یک سوره کامل نازل شده است که موضوع آن سوره بطور خاص بیان ارزشمندی شب قدر است، توجه به آیات سوره بیانگر این مطلب است که یکایک آیات سوره حکمهمترین جهتی که در سوره قدر به آن اشاره شده است در فضیلت شب قدر و شب نزول قرآن است، قرآن به عنوان جامعترین کتاب هدایت بشر در شب قدر نازل شده است و بنابراین این مهمترین وجه فضیلت این شب است.ایت از عظمت ویژه شب قدر، دارد.
وی افزود:در این سوره خطاب به پیامبر گرامی اسلام آمده است که « و ما أدريك ما ليلة القدر»، پیغمبر تو چه میدانی که این شب چه شبی است این پرسش که «تو چه میدانی» به این معنی نیست پیامبر عظمت شب قدر را نمی داند بلکه اصلا این قالب گفتاری برای اینست که نشان بدهد چقدر این شب مهم است که به پیامبر اعلام می گردد تو چه میدانی عظمت این را، این یک اسلوب خاصی است که در ادبیات عرب که اینگونه پرسش را القا کند به مخاطب که عظمت را برساند، سایر آیات سوره قدر هم همینگونه است، این شب از هزار ماه بهتر است، در انتهای سوره دارد که «سلام هی حتی مطلع الفجر» این شب سلام است یعنی در مسالمت کامل برای همه بشر و برای همه مؤمنین است تا طلوع فجر بنابراین اصل سوره و یکایک آیات حکایت از عظمت ویژه شب قدر دارد ضمن این که ما در روایاتمان داریم که از پیامبر صلی الله علیه و آله السلام داریم که می فرماید شهر الرمضان سید الشهور بهترین ماهها بهترین ماههاست و بهترین شبها در طول سال شب قدر است و شبیه این روایت از امام صادق علیه السلام منتها با این تعبیر که حضرت فرمودند: قلب شهر الرمضان لیلة القدر، قلب ماه رمضان شب قدر است بنابراین این سوره آیاتی دیگر و همچنین روایات متعددی از پیامبر و اهلبیت علیهم السلام رسیده است که همه حاکی از عظمت ویژه شب قدر دارد
وی گفت:شب قدر به این جهت شب قدر نام گرفته چون شب تقدیر و اندازه گیری است که تمامی داد و دهش های خداوند در طول یکسال در شب قدر تعیین می شود روایات متعددی در این خصوص آمده که مضمون آن روایات اینست که اجل تمامی کسانی که قرار است در طول این سال اجلشان برسد در این شب خداوند تعیین می کند، اگر قرار است کسی حج در آن سال روزی آنها شود خداوند در شب قدر آنرا مقدر می کند، اگر قرار است خداوند به کسی موقعیتی، فرزندی، امکاناتی در اختیار کسی قرار دهد یا نه او را با قبض و گرفتن امکاناتی از وی بگیرید و آنگونه او را آزمایش کند همه اینها را خداوند در شب قدر تعیین می کند، بنابراین چون شب تقدیر و اندازه گیری در امور مختلف است از این جهت اسم این شب را لیلة القدر گذاشته اند.
وی بیان کرد:
برای شب قدر در روایات ما آداب متعددی اعمال متعددی ذکر کرده اند، از جمله گفته اند برای یکایک شبهای قدر شایسته است انسان غسل بکند بعنوان اولین ادب و عمل شب قدر است، علمای ما گفته اند در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی این بحث را آورده است که در هر سه شب انسان دمادم غروب قبل از غروب و در آستانه مغرب هر سه شب غسل بکند البته درباره شب بیست و سوم مستحب است انسان دو بار غسل بکند که یکی در غروب و یکی قبل از اذان صبح، که این خود شاهدی برای شب بیست و سوم باز بطور خاص تر و کار را با اهتمام بیشتری که این خود شاهدی است، دوم احیاء توصیه شده است، که انسان آن شبها را با بیدار بودن خود تا صبح احیاء کند که هر بار بیدار ماندنی احیاء نیست بیدار ماندنی که انسان با کیفیت از آن بهره برداری بکند احیاء محسوب می شود، حالا چه کار کند؟ گفتند شب را دعاهای متعدد، نمازهایی بطور خاص، دعاهائی وارد شده و علماء ما همین ادعیه ایی که امروزه مرسوم شده شیعیان در شبهای قدر می خوانند دعای جوشن کبیر دعای مجیر و سایر ادعیه اینها یا بطور خاص در روایات ما اشاره شده است یا اگر بطور خاص نیست مصداقی از آن عنوان کلی است به این معنا که در روایات ما آده دعا بخوانید و علماء ما دعای جوشن کبیر را بعنوان مصداقی از آن دستور خواندن دعا تعیین کرده اند.
وی در پایان عنوان کرد: از این موقعیت پیش آمده در شب قدر و شهادت امیرالمؤمنین خصوصاً شیعیان بیشتر میتوانند استفاده کنند. بالاخره نام و سیره امیرالمؤمنین، کلمات ایشان و نهجالبلاغه، سبک زندگی را برای ما روشن میکند. خوب است در شب قدر به این نکات توجه کنیم. از آن طرف شب قدر شب با فضیلتی است و از این طرف هم شخصیت امیرالمؤمنین را داریم که شهادت شأن با شب قدر مصادف شده است. ایشان هم که به خاطر شدت عدالت شأن شهید شد. ما هم که شیعیان او هستیم باید بویی از عدالت در اندیشه، رفتار و کردارمان بتابد. باید از جایگاه و مقام بزرگ ایشان طلب و مدد بخواهیم که به ما لطف کند و هوای شیعیانش و مسلمانانی که در بند هستند و مشکل دارند را داشته باشند. از آن روح بلند خدایی باید کمک بخواهیم که خداوند شاید به حق امیرالمؤمنین تفضلی کند و ما را از این سو رفتار و اخلاق و اشتباهاتی که داریم نجات دهد.