خبرهای داغ:
یک استاد دانشگاه:

دولت و مجلس دغدغه‌ای برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت نداشتند

یک مدرس دانشگاه در حوزه جمعیت گفت: دولت دغدغه لازم و بودجه نداشت، مجلسی‌ها هم گرفتار ویرایش های مکرر سیاست‌های کلی جمعیت و لابی‌ها بودند و نتیجه آن عملی نشدن این سیاست ها پس از ۶ سال است.
کد خبر: ۹۲۴۲۸۷۲
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشوری خبرگزاری بسیج , خلیل علی محمدزاده پزشک و استاد دانشگاه در برنامه رادیویی «جمعیت، حال و آینده» گفت: اگر محور برنامه‌های رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، زمینه سازی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی جمعیت و سیاست‌های کلی خانواده باشد، بسیاری از مشکلات جوانان و خانواده‌ها حل خواهد شد.

وی در باره عاقبت سیاست‌های کلی جمعیت در مجلس و دولت گفت: مجلس نهم و دهم، هماهنگ با دولت یازدهم و دوازدهم برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، کار اساسی نکردند.

استاد دانشگاه افزود: دولت دغدغه لازم و بودجه نداشت، مجلس‌ها هم گرفتار ویرایش های مکرر طرح و لابی‌ها بودند و نتیجه آن عملی نشدن سیاست‌های کلی جمعیت شده است.

علی محمدزاده با اشاره به مصوبه تنظیم خانواده مجلس در سال ۶۸ بیان کرد: از مجلس مصوبه تنظیم خانواده گرفته شد ولی بعد از سال ۱۳۷۵، عملاً در کشور سیاست‌های مهار جمعیت، با به کارگیری همه ابزارها و فرهنگی که شکل‌گرفته بود، پیگیری شد.

وی درباره وضعیت شاخص‌های جمعیتی ابراز داشت: متاسفانه شرایط خوبی نداریم. نرخ باروری کل ۱.۸ فرزند، میزان رشد جمعیت زیر ۱ درصد، درصد سالمندی رو به رشد و کاهش ۳۷٠ هزار تولد طی چهار سال اخیر دورنمای خوبی را نوید نمی‌دهد.

استاد دانشگاه تصریح کرد: هنوز گره‌های موجود در ذهن برخی مسئولین میانی و اجرایی نسبت به هشدارهای جمعیتی باز نشده است و آنها برای سیاست‌های کلی جمعیت نه برنامه دارند و نه بودجه. چراکه لازم بود تا دولت‌ها برای سیاست‌های کلی جمعیت، به مجلس لایحه می‌دادند.

علی محمدزاده خاطرنشان کرد: مجلس نیز نباید طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را به اندازه زمان دو دوره مجلس در اثر لابی‌ها معطل نگه می‌داشت. در آستانه ششمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت باید چشم امیدمان را به مجلس و دولت آینده بدوزیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار