خبرهای داغ:
معاون فنی محیط زیست آذربایجان غربی خبر داد

افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه/ آرتمیا ارومیانا در وضعیت ایده‌آل است

معاون فنی محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به دلیل بارندگی‌های اخیر افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه را شاهد هستیم.
کد خبر: ۹۲۴۳۷۱۰
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰

 حجت جباری امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، اظهار کرد: آماری که ارائه می‌شود به 27 اردیبهشت ماه امسال مربوط می‌شود، بنابراین آخرین سطح تراز دریاچه ارومیه،  1271 متر و 91 سانتی متر رسیده، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته فقط یک سانتی متر افزایش یافته، ولی نسبت به ابتدای سال آبی حدود 61 سانتی‌متر افزایش سطح تراز رخ داده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نسبت به حداقل سطح تراز دریاچه ارومیه در سال 93، 183 سانتی‌متر افزایش سطح تراز رخ داده است؛ به ویژه اینکه در سال 93 جنوب دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود.

وی اضافه کرد: میزان حجم آب دریاچه ارومیه در وضعیت فعلی، 5.29 میلیارد مترمکعب آب وجود دارد که نسبت به ابتدای سال آبی 1.86 میلیارد مترمکعب آب افزایش پیدا کرده است.

معاون فنی محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: 3246.9 کیلومتر وسعت دریاچه ارومیه است که نسبت به ابتدای سال آبی 418.6 کیلومتر مربع افزایش داریم.

این مسئول در برشماری دلایل بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، به افزایش میزان بارندگی و اقدامات انجام گرفته در سطح حوزه آبریز دریاچه ارومیه، اشاره کرد و بیان داشت: لایروبی رودخانه، وصل کردن رودخانه‌ها به یکدیگر، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب در صنایع و ... وقتی موثر است که بارندگی وجود داشته باشد.

وی در ارتباط با میزان بارندگی اظهار کرد: امسال در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، 360 میلی متر بارندگی شاهد بودیم، که نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش بارندگی رخ داده است، ولی نسبت به درازمدت 9 درصد افزایش بارندگی را شاهد هستیم.

معاون فنی سازمان محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت آرتمیا در حد ایده‌آل است، اضافه کرد: آرتمیا سال گذشته به دلیل حجم زیاد آّب به شکوفایی رسید و بعد از هشت سال در دریاچه ارومیه آؤتمیا مشاهده کردیم، هم اکنون این موجود زنده به وفور وجود دارد و در برخی نقاط نیز حجم آب به قدری زیاد است که رنگ آّب قرمز دیده می‌شود.

این مسئول ضمن ابراز خشنودی از اینکه نگرانی‌ها نسبت به از بین رفتن گونه بومی آرتمیای دریاچه ارومیه برطرف شده است، اضافه کرد: امیدواریم شرایط مناسب مبنی بر میزان اکسیژن، غلظت نمک، آّ کافی و ... برای حیات این سخت پوست همچنان وجود داشته باشد تا تکثیر و رشد جمعیت آن را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه امسال برآوردی نسبت به جمعیت پرنده‌ها انجام نشده است، ادامه داد: ولی براساس مشاهدات میدانی در ماموریت‌های مختلف، می‌توان این نوید را داد که تعداد زیادی فلامینگو هم اکنون در منطقه وجود دارد و از آرتمیاها تغذیه می‌کنند.

معاون فنی سازمان محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته نسبت به احداث آب انبار در جاهای مختلف اقدام شده است، اظهار کرد: در جزیره کبودان و اشک چشمه وجود دارد؛ برای اطمینان خاطر آب انبارهای بتنی و پلی اتیلنی احداث شده است تا به این وسیله آب چشمه‌ها برای استفاده در فصول مختلف سال استفاده شود؛ همچنین برای ذخیره آب مورد نیاز حیات وحش، سطوح شیب‌دار ایجاد شده است

جباری پوشش گیاهی حومه دریاچه ارومیه را چشمگیر و قابل توجه توصیف کرد و بیان داشت: امسال خوشبختانه منطقه به شکل چشم نوازی سرسبز است به همین دلیل پیش بینی می‌شود که در سال جاری از حیث تامین علوفه موردنیاز حیات وحش، نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات