فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج)استان زنجان در گفت و گو با «بسیج»:
فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج)استان زنجان گفت:آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران محسوب می شود.
کد خبر: ۹۲۴۳۷۲۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹
سردار جهانبخش کرمی در گفت و گو با خبرنگار بسیج زنجان؛ با بیان اینکه سوم خرداد و آزادی خرمشهر یکی از سرمایه‌های هشت سال دفاع مقدس است، اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس رودررویی جمهوری اسلامی در مقابل استکبار جهانی بود و صدام به نیابت از استکبار جهانی جنگ را علیه کشورمان آغاز کرد و تمامی کشور‌های قدرتمند دنیا با وی همراه بودند

سردار کرمی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن صدام، وی در عرض یک سال همه یگان‌ها را تقویت کرده و تجهیزات جنگی را توسعه داد، افزود: صدام برای از بین بردن انقلاب اسلامی با پشتیبانی ۵۰ کشور به ویژه ابرقدرت‌ها جنگ را علیه نظام اسلامی آغاز کرد و برنامه زمان بندی تصرف تهران در ۱۰ روز اعلام کرد اگر چه کارشناسان جنگی مدت زمان یک ماهه را برای این امر پیش بینی کرده بودند.

این مسئول بیان داشت:، اما این کارشناسان در برآورد‌های خود جایگاه ولایت فقیه، حضور مردم در دفاع از انقلاب، نقش و قدرت ایمان، روحیه جهاد و شهادت را نادیده گرفته بودند.

فرمانده سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان بیان داشت: به برکت حضرت امام خمینی (ره) و حضور مردم پیشروی ارتش عراق متوقف شد و عملیات‌های بزرگی همچون ثامن الائمه و فتح المبین انجام شد.

سردار کرمی ادامه داد: پس از عملیات فتح المبین که عملیات بزرگی بود صدام تلاش داشت تا خرمشهر را حفظ کند چار که این شهر از نظر سیاسی و نظامی برای صدام که جنگ را آغاز کرده بود، حیاتی بود.

وی خاطرنشان کرد: صدام به گونه‌ای برای حفظ و غیرقابل تصرف شدن، خرمشهر برنامه ریزی کرده بود که در یکی از مصاحبه‌های خود گفت:" اگر ایرانی‌ها خرمشهر را بگیرند من کلید بصره را میدهم"، اما از طرف دیگری مردم و امام از رزمندگان انتظار داشتند که خرمشهر آزاد شود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به استقرار ۶۰ هزار نیروی ارتش عراق و بهترین تجهیزات در منطقه عملیاتی بیت المقدس، گفت: دور تا دور این منطقه پر از موانع شده بود و رزمندگان برای عبور از این منطقه باید از موانع طبیعی و مصنوعی عبور می‌کردند.

سردار کرمی اضافه کرد: منطقه عملیاتی بیت المقدس از شرق به کارون، از شمال به کرخه کور، از جنوب به اروند رود و از غرب به هورالهویزه، شط العرب، بصره و شلمچه متصل بود، افزود: اگرچه طرح‌های بسیاری برای باز پیشگیری خرمشهر مطرح شد، اما در نهایت طرح شهید حسن باقری مبنای عملیات بود.

وی با اشاره به وحدت تمام عیار بین نیرو‌های سپاه، بسیج و ارتش با رهبری امام خمینی (ره)، افزود: ۱۱۲ گردان پیاده، زرهی و مکانیزه سپاه،۴۵ گردان ارتش،۶۲ دستگاه مهندسی سپاه،۳۵ دستگاه مهندسی ارتش و ۹۵ دستگاه مهندسی جهاد در این عملیات وارد فعالیت شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به آغاز عملیات بیت المقدس از نهم اردیبهشت ماه با رمز یا علی بن ابیطالب، گفت: با آغاز عملیات رزمندگان ابتدا از کارون عبور کرده و نیرو‌های قرارگاه فتح با سرعت تمام ۲۵ کیلومتر به عمق منطقه پیشروی کردند.

سردار کرمی ادامه داد: مرحله دوم عملیات نیز ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز شد و رزمندگان خود را به جاده اهواز - خرمشهر برای محاصره خرمشهر رساندند که ۵ هزار کیلومتر در مراحل اول و دوم آزاد سازی شد.
این مسئول ادامه داد: مرحله سوم عملیات در ۱۹ اردیبهشت آغاز شد و با وجود اینکه عراقی‌ها با همه توان تلاش می‌کردند تا مناطق از دست رفته را باز پس بگیرند، محاصره خرمشهر تنگتر و رزمندگان اسلام گام دیگری به آزاد سازی خرمشهر نزدیک شدند.

فرمانده سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان بیان داشت: مرحله چهارم این عملیات ساعت ۱۰:۲۱ دقیقه یکم خرداد آغاز شد و رزمندگان اسلام با پیشروی به پلیس راه خرمشهر رسیده و مسیر نیرو‌های عراقی را به گونه‌ای مسدود کردند که گردان به گردان و یگان به یگان تسلیم رزمندگان اسلام شدند.


سردار کرمی خاطرنشان کرد: سوم خرداد ساعت ۱۰ صبح رزمندگان وارد خرمشهر شدند که نبرد بسیار سنگینی بین نیرو‌ها در گرفت، طی این عملیات ۱۶ هزار نفر از نیرو‌های عراقی کشته و مجروح شده و ۱۹ هزار نفر اسیر شدند.

وی با اشاره به صحنه‌های بسیار زیبای ورود رزمندگان به خرمشهر، گفت: رزمندگان وارد خیابان‌های خرمشهر شده و نماز شکر برگزار کردند، اما این پیروزی ارزشمند موجب غرور زمندگان نشد و همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند:"خرمشهر را خدا آزاد کرد".

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه شش گردان از استان زنجان خط شکن در هر چهار مرحله این عملیات بودند، بیان داشت: زنجانی‌ها به همراه اولین نیرو‌هایی بودند که وارد خرمشهر شدند و در این عملیات و ۱۵۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

سردار کرمی در پایان تاکید کرد: پس از آزادسازی خرمشهر لحن دنیا با نظام اسلامی عوض شد و جمهوری اسلامی در اوج قدرت سیاسی و نظامی قرار گرفت چرا که آزاد سازی خرمشهر شکست تاریخی برای صدام و همه ابرقدرت‌های جهان بود.
ارسال نظرات