فعال سیاسی اصولگرا گفت: لیست امید در مجلس گذشته نقش وکیل الدوله را ایفا کردند و امروز از دولت متقابلا می خواهند که هوای آنها را در پست های اجرایی داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۴۵۱۳۷
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

مهم ترین ضعف مجلس دهم نظارت بود/ لیست امید نقش وکیل الدوله را ایفا کردسید محمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با اشاره به شروع به کار مجلس یازدهم اظهار کرد: یکی از ضعف های اساسی مجلس دهم ضعف نظارت بود و البته در رای اعتماد به بعضی وزرا هم دقت لازم را نداشتند.

او ادامه داد: مجلس ابزار های نظارتی مانند تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح را در اختيار دارد که باید از آنها برای کار آمدتر شدن دستگاه های اجرایی استفاده کند، اما این نظارت در مجلس دهم بسیار ضعیف بود . برخی تصمیمات غیر کارشناسی در دولت گرفته شد که مشکلات زیادی برای کشور به همراه داشت مانند ارز 4200 تومانى براى كالاهاى اساسى که بر مبنای آن حدود ۲۰ میلیارد دلار در اختیار برخی تجار و دلالان قرار گرفت و حالا طبق گزارش دیوان محاسبات مبلغ 4/8 میلیارد دلار از آن مشخص نیست به چه مصرفی رسیده است؟

فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: دولتمردان باید پاسخگو باشند که این میزان ارز را به چه کسانی داده اند. مردم توقع دارند مجلس یازدهم جنبه نظارتی خود را تقویت کند، این که مجلس صرفا به تصویب قوانین بپردازد نتیجه مطلوبی بدست نمی‌آید، بلکه برای ضمانت و حسن اجرا لازم است نظارت کارشناسی و منصفانه نمایندگان تقویت شود.

حسینی گفت: خوشبختانه در مجلس یازدهم مدیران ارشدی که پیش از این در جایگاه هایی مثل وزارت و استانداری بوده اند حضور پر رنگی دارند و با تخصص، تجربه و دانشی که دارند با رصد مداوم امور هم به سرعت متوجه ضعفها و اشکالات می شوند و هم می توانند راهکارهای مناسب برای برون رفت از معضلات را ارائه بدهند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مجلس باید دارای برنامه باشد، گفت: مجلس نباید دچار روزمرگی شود، بلکه باید حل مشکلات فعلی کشور مانند تورم، بیکاری و رکود را از دولت مطالبه کند و یا اگر دولت کوتاهی کرد با تصویب طرح های سنجیده و عملیاتی گره گشای مشکلات مردم به ویژه طبقات ضعیف جامعه شود، در مجلس یازدهم شخصی مانند آقای نیکزاد را داریم که مجری موفق کلان پروژه مسکن مهر بود و حالا هم در این زمینه پیشنهادات و طرح هایی برای کاهش مشکل مسکن مد نظر دارد، یا امثال دکتر شمس‌الدین حسینی که وزیر اقتصاد بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم ادامه داد: نمایندگان با گرایش فکری همگونی که دارند در عمل هم باید انسجام داشته باشند و به مسائل حاشیه ای و کم ارزش نپردازند، زیرا زمان به سرعت می‌گذرد. در کشور مشکلات متعددی داریم که همت و هم افزایی لازمه حل آنهاست، مسائلی مانند اصلاح سیستم مالیاتی و بانکی، واردات بی رویه و قاچاق که ظرفیت لازم برای حل این مسائل در کشور وجود دارد، مگر اینکه نمایندگان از توان خود استفاده نکنند و درگیر سیاسی بازی شوند.

حسینی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم در سال اول دچار مشکل است، تصریح کرد: مع الاسف دولت دوازدهم یک دولت کارآمد و با روحیه جهادی نیست که همراهی و سرعت لازم برای بهبود اوضاع را داشته باشد، البته امیدواریم کارگزاران دولت خود را با شرایط جدید تطبیق دهند تا امید مردم به یاس مبدل نشود. اگر دولت اصرار دارد که در بر همان پاشنه قبلی بچرخد و کارد به استخوان مردم برسد یک راهکار اضطراری این است که یک نفر از وزرا استیضاح و برکنار شود تا رییس جمهور ناگزیر کابینه جدید را به مجلس برای رأی اعتماد معرفی کند، و در این صورت افرادی رأى مى آورند كه با روحیه انقلابی و مديريت جهادى بیگانه نباشند، البته امیدواریم ضرورتی به این جراحی نباشد چون هزینه های زیادی برای کشور دارد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: ان شالله در سال آینده شاهد انتخاب رئیس جمهوری کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی و روی کار آمدن دولتی انقلابی و هم گام با رهبری باشیم که در این صورت سه قوه با یک دیگر همسو خواهند شد و گام های بلندی را می توانند در جهت صیانت از منافع مردم، مصالح ملی و پیشرفت کشور بردارند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در مود اعطای مناصب مدیریتی به برخی نمایندگان بعد از پایان دوره نمایندگی توسط دولت با هدف تحت تاثیر قرار دادن نمایندگان مجلس یازدهم گفت: در دوره های گذشته هم کم و بیش چنین کار هایی صورت می گرفت، اما در این دوره بنظر می رسد که خیلی جدی تر باشد، زیرا قبل از اینکه مجلس تمام شود سمت برخی افراد در دستگاه های دولتی مشخص شده است.

حسینی افزود: در طول این دوره هم شاهد بودیم که برخی نمایندگان به وزارت نفت منتقل شدند، زیرا وزارت نفت پرداختی هایش بیش از وزارت خانه های دیگر است، جمعی از نمایندگان لیست امید هم که نقش وکیل الدوله را ایفا کردند، حالا از دولت متقابلا می خواهند که هوای آنها را در پست های اجرایی داشته باشد، دولت هم در صدد راضی کردن آنهاست و از کیسه خلیفه ،  مناصبی به آنان می بخشد، اما این بده بستانها و نون به هم قرض دادنها بازتاب خوبی در بین مردم ندارد، مخصوصا در مورد نمایندگانی که رد صلاحیت شدند.

فعال سیاسی اصولگرا گفت: نمایندگان رد صلاحیت شده باید پاسخگوی اشکالات و احیانا تخلفات و سوء استفاده‌های خود به دستگاه قضایی باشند، نه اینکه با گرفتن پست و مقام در دولت به نوعی به آنها جایزه داده شود، این رسالت برعهده رسانه ها است که با روشنگری مانع چنین سوء رفتارهایی شوند و به نظر من مدیر شدن برخی نمایندگان مجلس دهم در دولت به زیان دولت است چرا که حساسیت نمایندگان مجلس یازدهم را بر می‌انگیزد که نظارت سخت گیرانه‌تری نسبت به دولت داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظرات