خبرهای داغ:
قاسمی گفت: زیرساخت و ظرفیت های فضای مجازی در کشور ارتقاء یافته و بروز شده و دامنه آن نیز گسترش یافته، اما متاسفانه فرهنگ سازی درست نسبت به استفاده صحیح و سالم از این فضا آموزش داده نشده و نظارت های دقیق نسبت به کنترل این فضا وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۴۵۴۴۵
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰

محمد قاسمی در حاشیه نشستی در جمع خبرنگاران در خصوص ریشه‌های قتل دختر نوجوان تالشی توسط پدرش گفت: وقوع چنین جرائم و حوادثی، افکار عمومی را جریحه دار می کند و باید دلایل این حادثه که در شمال کشور به وقوع پیوست بررسی و ریشه یابی شود تا از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود، اما با بررسی بسیاری از حوادث و آسیب‌های اجتماعی که در سطح جامعه واقع می شود، ردّ پای آسیب‌ ها و تهدیدات فضای مجازی مشاهده می‌شود.

وی افزود: در خصوص آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات فضای مجازی که امروزه بسیاری از خانواده‌ها بخصوص قشر جوان و نوجوان را درگیر کرده است، تاکید فراوان شده و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نیز نسبت به کنترل و نظارت بر این فضا نگاه و حساسیت ویژه ای داشته و دارند، اما آنگونه که لازم بوده توسط دستگاه های متولی مورد توجه قرار نگرفته و غفلت شده است و اکثر این مسائل و جرائمی که در اجتماع انجام می‌شود، بر اساس بررسی و آسیب شناسی های انجام شده، ریشه در فضای مجازی دارد.

دادستان مرکز استان بیان کرد: زیرساخت و ظرفیت های فضای مجازی در کشور ارتقاء یافته و بروز شده و دامنه آن نیز گسترش یافته، اما متاسفانه فرهنگ سازی درست نسبت به استفاده صحیح و سالم از این فضا آموزش داده نشده و نظارت های دقیق نسبت به کنترل این فضا وجود ندارد.

قاسمی در ادامه اذعان داشت: دستگاه قضایی به صورت روزانه با تشکیل پرونده از سوی شهروندان و وقوع جرائمی مواجه است که سرمنشأ و ریشه بسیاری از آنها مربوط به فضای مجازی است و باید نسبت به این فضا توجه ویژه ای شود.

این مقام قضایی استان روزآمدی قوانین حوزه فضای مجازی را ضروری دانست و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در دوره جدید باید روزآمدی قوانین فضای مجازی را در دستور کار و اولویت قرار دهد تا خلاءهای قانونی که نسبت به کنترل و نظارت فضای مجازی شاهد هستیم، در راستای پیشگیری از وقوع جرم برطرف شود.

دادستان قزوین تاکید کرد: اگر روزانه جرائم در سطح جامعه واقع شود و سپس به دنبال درمان و برخورد با آن باشیم، قطعا به نتایج مطلوب در جهت کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی دست نخواهیم یافت و باید به دنبال اقدامات پیشگیرانه باشیم، در غیر این صورت هزینه‌های زیادی به فرد، جامعه و حاکمیت تحمیل می‌شود.

محمد قاسمی افزود: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است، اما متأسفانه جامعه بخصوص خانواده ها بیشتر درگیر تهدیدات این فضا هستند و ضروری است، نهادهای متولی امر فرهنگ نسبت به آگاه سازی و فرهنگ سازی جامعه در خصوص آسیب ها و تهدیدات و همچنین مزایا و محاسن این فضا، اقدامات علمی و عملی را برنامه ریزی و در دستور کار قرار دهند.

دادستان قزوین گفت: امروزه فضای حقیقی به نوعی به فضای مجازی منتقل شده و بسیاری از حوادث، اتفاقات، آسیب ها و روابط اجتماعی که در فضای حقیقی شاهد هستیم، در فضای مجازی نیز رقم می‌خورد و ریشه وقوع بخشی از جرائم در فضای مجازی رصد می‌شود.
وی یادآور شد: باید مدیریت و نظارت دقیقی نسبت به فضای مجازی صورت گیرد و از این فرصت به نحو مطلوب در جهت ارتقاء سلامت جامعه و پرورش نسل‌ جوان استفاده شود، نه اینکه نسل جوان که آینده سازان کشور هستند با درگیر شدن در آسیب های فضای مجازی برای خود و خانواده‌ها دغدغه و مشکل ایجاد کنند.

قاسمی در خصوص چگونگی حکم قصاص برای پدر دختر نوجوان تالشی به عنوان قاتل گفت: برخی از احکام برگرفته از شرع اسلام است که در قانون مجازات اسلامی گنجانده شده و عمدتاً بر اساس فتوای فقها و همچنین فتوای امام راحل(ره) است که اختیار قصاص به اولیای دم داده شده و اگر رابطه‌ای نسبی و سببی بین قاتل و مقتول وجود داشته باشد، محدودیت‌هایی برای قصاص وجود دارد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: در خصوص قصاص قتل رخ داده در شمال کشور هم باید در چارچوب شرع و قانون اظهار نظر کرد، اما بهتر است قبل از وقوع چنین حوادث تلخی در حوزه پیشگیری، اقدامات بیشتری انجام شود تا دوباره شاهد چنین حوادثی در سطح جامعه نباشیم.

محمد قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور قانون جامع پیشگیری با حضور و عضویت اکثر دستگاه‌ها وجود دارد و علی رغم اینکه جلسات زیادی در این خصوص برگزار می شود، اما همچنان این قانون به بستر جامعه راه پیدا نکرده، به همین خاطر تمام دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های عمومی و غیر دولتی باید به موضوع پیشگیری ورود جدی داشته باشند و کمک کار دستگاه قضایی باشند تا بتوانیم فضای مناسبی را برای دور کردن خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی و ارتکاب جرم داشته باشیم و خانواده‌ها به سمت تعالی گام بردارند و از بسترهای نوین ارتباطات همانند فضای مجازی به درستی استفاده کنند.

 

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها