خبرهای داغ:
نگاه به خشونت علیه زنان در ایران بوی سیاستزدگی می دهد!
قتل عام خانواده گی کلاته در بهمن سال گذشته که منجر به کشته شدن دختر بچه ای ۸ ساله توسط پدرش شد، اصلا مورد توجه قرار نگرفت اما قتل رومینا ...
کد خبر: ۹۲۴۵۵۰۵
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،و آنچه بر این دختر نوجوان تالشی گذشت، قصه دردناکی نیست که فقط جامعه ایرانی باعث و بانی رخ دادن آن باشد! هر چند برخی از رسانه ها و حتی سیاستگزاران داخلی به دنبال القای چنین چیزی به جامعه هستند اما این دست جنایات متأسفانه در سراسر جهان به گونه های متفاوت و در ابعاد مختلفی اتفاق می افتد به طوری که حتی از بُعد دلخراش بودن، بسیارسخت تر از اتفاقیست که در تالش افتاده است!.
خشونت خانگی" عنوانی است که به نزاع های درون خانواده گی که حتی ممکن است منجر به مرگ یکی از اعضای خانواده شود، اطلاق می گردد. در این زمینه آمریکا و سپس کشورهای اروپایی نظیر فرانسه در رأس جدول خشونت علیه زنان و کودکان قرار دارند. اگر خشونت خانوادگی را جنگی درون چهاردیواری خانه بدانیم مطابق همه جنگ ها این زنان و کودکان هستند که بیشترین آسیب و حتی کشتگان این جنگ را تشکیل می دهند.
آمریکا ناامن ترین کشور برای زنان
برای مثال بر اساس آمارها در آمریکا، سالانه هزار و ۷۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان زیر ۱۳ سال بر اثر تیر اندازی به قتل می‌رسند. اغلب این تیر اندازی ها نیز به دلیل خشونت‌های خانگی و خانوادگی رخ می دهد به طوری که جانباختن بر اثر تیراندازی بیش از سرطان جان کودکان آمریکایی را گرفته است!.
اما وضعیت زنان در کشوری که همواره مدعی حقوق بشر بوده و دیگر ملت‌ها را به خشونت علیه زنان متهم می‌کند، بسیار وخیم‌تر از ظواهری است که در رسانه‌ها به خورد مخاطبان داده می‌شود. میزان قتل زنان آمریکایی ۲۱ برابر دیگر کشورهای پر درآمد دنیا است. به طور میانگین، ماهانه ۵۲ زن آمریکایی به دلیل خشونت‌های خانگی به قتل می‌رسند و بسیاری دیگر نیز مجروح می‌شوند. این خشونت‌ها اغلب توسط مردان نسبت به زنان اعمال می‌شود.نتایج تحقیقات حاکی از آن است که دسترسی به سلاح گرم، میزان خشونت‌ها و قتل‌های خانگی را ۵ برابر بیش‌تر می‌کند و به همین دلیل بیش از یک سوم مردگان آمریکایی به قتل رسیده اند.
دست پُر کشورهای اروپایی در خشونت علیه زنان
در زمینه خشونت خانگی وضعیت فرانسه تا به حدی بغرنج است که گفت‌وگو درباره خشونت علیه زنان در صدر بحث‌های سیاسی فرانسه قرار دارد در آلمان نیز وضعیت به همین منوال است و هر سه روز یک زن در این کشور قربانی خشونت خانگی می شود! آمارها حاکی از این واقعیت تلخ است که ۱۱۴ هزار زن در سال ۲۰۱۸ در آلمان قربانی خشونت خانگی شده اند. اما هلند این کشور نیز سالانه با ۲۰۰۰ قربانی خشونت خانگی، آماری بیش از میانگین اروپا را به خود اختصاص داده است. در هلند۱۸ درصد زنان گزارش دادند که قربانی برخی از خشونت های جنسی شده اند که تقریبا بالاترین نرخ در اروپا است. در این خصوص دانمارک رتبه دوم را را دارد و متوسط میزان خشونت جنسی در قاره اروپا ۱۱ درصد بوده است.
کرونا تب خشونت علیه زنان و کودکان را بالا برده است
ولی آنچه بیش از همه باعث تعجب و نگرانی جامعه شناسان شده است، سیر صعودی خشونت خانگی در ایام قرنطینه کرونا است! چیزی که شاید در نخستین هفته های ورود این ویروس منحوس حتی به خاطر کسی هم خطور نمی کرد! خشونت خانگی در اروپا و آمریکا در روز‌های قرنطینه ناشی از کرونا، به بحرانی مبدل شده که همچنان قربانی می‌گیرد به نحوی که می توان آن را چالشی فراروی زنان و کوکان اروپایی دانست. برای مثال در هفته نخست قرنطینه در فرانسه، این کشور شاهد رشد ۳۰ درصدی افزایش خشونت خانگی بوده است. این آمار در ۲۶ مارس (۷ فروردین) به ۳۶ درصد افزایش یافت.
میزان خشونت خانگی در انگلیس از زمان شروع قرنطینه ۲۵ درصد و بازدید از سایت‌های مربوط به این بحران به ۱۵۰ درصد افزایش یافته است؛ تماس‌های روزانه خشونت خانگی در این کشور نیز به ۷۰۰ مورد رسیده است؛ خشونت خانگی علیه مردان نیز در انگلیس ۱۶.۶ درصد افزایش یافت بلژیک، هلند، نیوزیلند و ایرلند از دیگر کشور‌های اروپایی بحران زده هستند.
به استناد آمار نمی توان کشور خاصی را متهم به خشونت طلبی علیه زنان کرد
تخمین زده می‌شود که ۳۵ درصد زنان در سراسر جهان (یک زن از هر سه زن) خشونت خانگی یا جنسی را تجربه کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این آمار بحران جهانی خشونت علیه زنان را آشکار می‌کند. برخلاف انتظار برخی از افراد که به دنبال متهم کردن یا سیاه نمایی در حوزه خشونت علیه زنان و کوکان کشورهای آسیایی و شاید ایران اسلامی خودمان را متهم ردیف اول می دانند رئیس کارگروه متخصصان شورای اروپامارسلین نودی، رئیس کارگروه کارشناسان شورای اروپا معتقد است: در همه جوامع، شاهد خشونت علیه زنان هستیم. فکر نمی‌کنم که بتوانیم بگوییم که برخی از جوامع از برخی دیگر بدتر هستند چراکه متاسفانه طبق آمار یکی از هر سه زن و یا یکی از هر چهار زن را در همه جا شامل می‌شود.
نگاه به خشونت علیه زنان در ایران بوی سیاستزدگی می دهد!
اما این مسئله در ایران مثل سایر مسائل حوزه های زنان و خانواده جنبه های منعفت طلبانه، سیاست کارانه به خود گرفته است به طوری که هر عملی زمانی مصداق خشونت علیه زنان می شود که بتوانند از آن منعفتی حاصل کنند! کتک خوردن یک زن محجبه در امر به معروف اصلا مصداق خشونت علیه زنان نیست! اما برخورد نیروی انتظامی با زن هنجار شکن مصداق بارز خشونت علیه زنان و نقض حقوق آنهاست! قتل عام خانواده گی کلاته در بهمن سال گذشته که منجر به کشته شدن دختر بچه ای ۸ ساله توسط پدرش بین سایر اخبار دیده نشد اما اینبار رومینا فرق می کند! اتفاقی که در تالش افتاد در سطح بین المللی دیده و شنیده می شود!
جانباختن دلخراش رومینا دختر تالشی در نخستین ساعات پخش این خبر به دلیل رفتارهایی مغایر با برخوردهای حرفه ای رسانه با این خبر چنان مورد تحلیل ها و برخوردهای خاص قرار گرفت که حتی چهره های بدنام اینستاگرامی و ... آن طرف آب نیز دست به بهره برداری های منفعت طلبانه در راستای اهداف شوم فرهنگی خود زدند، چهره هایی نظیر امیر مقصودلو یا همان " تتلو" که این داستان اختلافات خانوادگی رومینا با پدرش به نفع خود برای عادی سازی روابط نامتعارف دختر و پسر بهره برداری کرد! از این طرف هم سلبیریتی هایی که خود منشاء و الگوی بسیاری از ناهنجاری های رفتاری، پوششی و فرهنگی در جامعه هستند بار دیگر دست به کیبورد شده و آه و ناله سردادند!
"ناموسی جلوه دادن کشته شدن رومینا، وجه تمایز این قتل با سایر قتل ها
حال سؤال اساسی اینجاست که چه چیزی در تراژدی قتل مظلومانه رومینا آنقدر با سایر قتل های خانوادگی که در ایران رخ داده، متفاوت است که اینگونه از همه جهت به موضوعات مقدسی چون پدر، خانواده، غیرت، قبح دانستن روابط خارج از عرف دختر و پسر تازیده می شود و از سویی دیگر از ولنگاری رفتاری فرزندان چشم پوشی می شود!
قصه رومینا انگار توسط ناشی ترین داستان گویان سرهم بندی می شود تا آن فقط رومینا آن هم بدون گناه و اشتباه و پدر در مضن بدترین صفات و متهم به بد طولا داشتن در خشونت خانگی علیه زن و فرزند تعریف شود و در این زمینه مرد اغفالگر کلا با نادیده انگاشته شدن تبرئه می شود!
ما سال گذشته خونبارترین وقایع و قتل های خانوادگی مثل بریده شدن سر دو دختر توسط پدرشان، قتل همسر توسط یک استاددانشگاه، به خاک و خون کشیده شدن زندگی پدرشوهر و کشته شدن دو برادرشوهر به دست عروس و ... بودیم و در حالیکه هیچ یک از این موارد آنقدر نبود که تیتر یک روزنامه ی اصلاح طلبی شود! تا به زشت ترین صورت ممکن بنویسند« پدر آمد، پدر با داس آمد»!
وقتی مجله آشپزی در قامت یک حقوق دان وارد حادثه قتل رومینا می شود!
به نظر می رسد " رومینا" یک بار توسط پدر عصبانی به قتل رسید و بارها و بارها توسط افکار عمومی هدایت شده به دست رسانه ها به قتل می رسد. در حالیکه باید به جای پرداختن های ناآگاهانه و قضاوت های ناعادلانه در مورد رومینای عزیزی که حال از دست ما رفته است به فکر رومیناهای دیگری بود که به سرنوشت او دچار نشوند! سرنوشتی که می تواند مرگ احساسات، مرگ عواطف، مرگ حیا و مرگ زیست پاک آنها را ب دنبال داشته باشد و چنین زندگی قطعا خالی از خطرات جانی از سوی اغفالگر یا خشم خانواده و افتادن به منجلاب بیماری ها .. نخواهد داشت.
برگزاری دادگاه های مجازی در قالب یک فید یا مطلب یا یک پست در صفحات و پیچ های اینستاگرامی و مشوش کردن اذهان عمومی و آسیب بیشتر به پیکره خانواده رومینا هرگز نمی تواند به اندازه ی دادگاه های رسمی، به این پرونده رسیدگی کند! مگر اینکه بخواهیم بگوییم مجله ی آشپزی و خانه داری با مصاحبه ای با یک حقوق دان کارایی بیشتری نیست به دادستان و وکیل و قاضی دادگاه دارد....
یک سؤال مهم؛ابتکار پاسخ دهد
و سؤال پایانی این است که چگونه است که لایحه منع خشونت علیه زنان که با پشتکار قوه قضاییه تدوین شد با سکوت و بی توجهی دولت و مسئول مستقیم حوزه زنان خانم معصومه ابتکار رو به روست! اگر این لایحه ترجمه ای و دیکته ای از لایحه های اروپایی بود آیا رسیدگی به آن بیش از ۲۵۰ روز به تعویق می افتاد! سکوت زنان مدعی حقوق زنان در این قضیه بسیار تعجب برانگیز است و شاید خبری در راه است که ما نمی دانیم!

طنین یاس - "رومینا اشرفی"

ارسال نظرات