با تلاش فرمانده انتظامی استان، مسئولان استانی، ریش سفیدان و متنفذین محلی برای صلح و سازش و اصلاح ذات البین یک قاتل با رضایت اولیاء دم پس از حدود ۵ سال از قصاص رهایی یافت و بخشیده شد.
کد خبر: ۹۲۴۶۹۰۹
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد, فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد امروز در آیین صلح و سازش ۲ خانواده گفت: روابط این دو خانواده چهار سال پیش به دلیل وقوع یک قتل قطع شده و پرونده‌ای برای قصاص قاتل در دادگستری در جریان بود.
سردار مهدی انصاری افزود: این پرونده قصاص مربوط به قتل جوانی از طایفه تامرادی بود که با همکاری مسئولان با برگزاری بیش از ۵۰ جلسه به سازش، ختم شده است.
وی بیان کرد: واژه صلح در تمام اعصار زیبا و دلنشین بوده و در مکتب اسلام اصرار و تاکید فراوانی بر رفع اختلافات میان مردم شده است.
انصاری اضافه کرد: این استان به سبب حضور روحانیون و سادات می‌تواند در امر صلح و سازش همچون گذشته بدرخشد، ظرف سال‌های اخیر با همکاری و مشارکت این روحانی‌ها در شهرستان‌های مختلف استان پرونده‌های بسیاری در زمینه قصاص به صلح و سازش کشیده شده است.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از سال ۷۵ تاکنون، ۱۸ پرونده قصاص در کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان نیروی انتظامی در این استان به مصالحه ختم شده است.
سردار انصاری تاکید کرد: هم اینک نیز پرونده دیگری مربوط به قتل یک فرد، در دستور کار است که ۱۲ سال از آن می‌گذرد و خانواده قاتل از لحاظ مالی شرایط مناسبی برای پرداخت دیه ندارند و رفع مشکل آن‌ها در دستور کار است.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی، نماینده، ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: باید در جهت داشتن صبر و حوصله و افزایش آستانه تحمل در سطح استان بیشتر تلاش و فرهنگ سازی کرد.
وی افزود: ریش سفیدان، متنفذین، علما، روحانیون و مسئولان استان در زمینه ایجاد صلح و سازش تلاش کنند چراکه لذتی که در عفو و بخشش است در انتقام و قصاص نیست.
معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تعداد پرونده‌های منجر به مصالحه نیز شش هزار و ۱۴۸ فقره برآورد شده و حدود ۳۰ درصد پرونده‌های قابل مصالحه توسط اعضای شورا‌های حل اختلاف به سازش منجر شده است.
حجت الاسلام سید محمد ابراهیم ساجدی افزود: تعداد پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف استان ۳۶ هزار و ۳۶ فقره و تعداد پرونده‌های مختومه در این شورا ۳۶ هزار و ۹۵ فقره بوده است.
وی ابراز داشت: ۱۶ فقره پرونده قصاص با همیاری ریش سفیدان و شورای حل اختلاف مستقر در زندان و حمایت اولیای دم از ۲ سال پیش تاکنون در مناطق مختلف این استان بررسی و بخشیده شده و مرتکبان از چوبه دار نجات یافتند.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: این سنت حسنه آثار و برکات فراوانی دارد و برای اجرای بیشتر آن در جامعه همراه با اعضای شورای حل اختلاف، از ظرفیت «سفیران صلح، همیاران شورا» استفاده می‌شود.
حسن نگین تاجی افزود: این سفیران صلح و سازش در استان بدون هیچ گونه چشم داشت و توقع مالی در امر صلح و سازش وارد شده اند.
وی عنوان کرد: صلح سازش در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند فرهنگ سازی بیشتر از طریق مسئولان، رسانه‌ها و روحانیون در جامعه است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات