در یادداشت حسن حسینی نژاد آمده است:
انفکاک ساختاری و نظم اجتماعی مبتنی بر ماتریالیسم نتوانسته آن‌گونه که «رویای آمریکایی» انتظار آن را داشت، انسجام و پیوند محکمی به وجود آورد.
کد خبر: ۹۲۴۷۳۳۴
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  حسین حسینی نژاد در یادداشتی به بحث پایان رویای لیبرال دموکراسی پرداخته است:

زمانی که غرب دین را از دنیای خود کنار زد تصور خداوندان اندیشه سیاسی بر این بود که انسان‌گرایی"، "تجربه‌گرایی" و "عقل‌گرایی" به عنوان راه‌حل‌های جدیدی بر حل تضاد‌های تاریخی موجود در جامعه جای الهیات و مذهب را خواهند گرفت، ازاین‌رو جامعه ساخت اجتماعی خود را بر پایه نوعی از همبستگی ارگانیک استوار نمود. اکنون و در چشم‌انداز هزاره سوم محصول این ساخت جدید اجتماعی، جامعه‌ای ازهم‌گسیخته است که تنازعات امروز آمریکا نمونه‌ای از این برساخته نوین است. در شرایطی که دولت - شهر‌های آمریکا در آتش خشم ضد نژادپرستی می‌سوزد، واقعیت جدیدی از نظم اجتماعی در حال نمایش است. نظمی پاتولوژیک که در آن نیرو‌های گسستگی بیش از نیرو‌های همبستگی مشهود و نمایان است. به نظر می‌رسد انفکاک ساختاری و نظم اجتماعی مبتنی بر ماتریالیسم نتوانسته آن‌گونه که «رویای آمریکایی» انتظار آن را داشت، انسجام و پیوند محکمی به وجود آورد. «رؤیایی دارم» (I Have a Dream) ‏ از مشهورترین سخنرانی‌های تاریخ امریکاست. آنگاه‌که مارتین لوترکینگ در ۲۸ اگوست ۱۹۶۳ در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در مقابل ۲۵۰۰۰۰ نفر در برابر بنای یادبود لینکلن در واشنگتن دیسی از آرزوهایش می‌گفت هرگز فکر نمی‌کرد که این آرزو نیم‌قرن دیگر هم به واقعیت نزدیک نخواهد شد. این کشیش جوان امیدوار بود که زمانی در امریکا طبق مرام و آرمانش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند؛ آرزویی که هنوز با واقعیت امروز آمریکا فاصله زیادی دارد.
واقعیت این است که ویترین غیرواقعی که آمریکا سال‌ها برای جهانیان از خود به نمایش گذاشته امروز در حال شکسته شدن است.

مقام معظم رهبری در سالروز رحلت حضرت امام (ره) در بخشی از سخنان خود به حوادث اخیر آمریکا پرداخته و فرمودند: «آنچه امروز در شهر‌های آمریکا مشاهده می‌شود بروز یک واقعیاتی است که همیشه پنهان نگه داشته می‌شد، این‌ها چیز جدیدی نیست، بروز واقعیت‌ها است که آن لجن ته حوض می‌آید بالا و خودش را نشان می‌دهد.» بنابراین این قاب عکسی فانتزی برخلاف چهره فریبنده‌اش که در نگاه اول در آن همه‌چیز زیبا و ستودنی است، در لوای خود پر است از گژی و کاستی. بی‌عدالتی، نژادپرستی، ضعف در کنترل بحران، سرکوب معترضان و پایمال کردن حقوق بشر و ... همه اتهاماتی است که سال‌ها دستاویز دولتمردان آمریکایی برای تهاجم، تهدید، دخالت و تحریم به حقوق سایر ملت‌ها بوده است؛ اما واقعیت‌های برملا شده امروز جامعه آمریکا انگشت اتهام را به‌سوی دولتمردان آمریکایی برگردانده است. به نظر می‌رسد تحولات امروز آمریکا پیشرانه‌ای خواهد بود که مسیر آینده جهان را دگرگون خواهد کرد.

در این آینده، دیگر لیبرال دموکراسی پایان تاریخ نیست بلکه تاریخ امروز جهان پایانی خواهد بود بر رویای لیبرال دموکراسی.

انتهای پیام/

منبع: پایگاه خبری تحلیلی بصیرت

ارسال نظرات