خبرهای داغ:
یکی از نیازهای انسان داشتن سرپناه و مسکن است که با روندی که این روزها شاهد آن هستیم وارد پیچ وخم‌های سخت زندگی شده و به یک حقیقتی رویایی و دست نیافتنی تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۲۴۹۳۳۵
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

مسکن؛ حقیقتی رویاییبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، این روزها از هر سوی خبر از افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف به گوش می‌رسد و مسئولانی که بر نظارت و کنترل آن تأکید می‌کنند؛ این افزایش نرخ زمانی بیشتر باعث نگرانی می‌شود که در کالاها و نیازهای اولیه و اساسی باشد.

یکی از این نیازها داشتن سرپناه و مسکن است که با روندی که این روزها شاهد آن هستیم وارد پیچ وخم‌های سخت زندگی شده و به یک حقیقتی رویایی و دست نیافتنی تبدیل شده است و کمتر کسی جرأت می‌کند از کنار مشاورین املاک عبور کند چراکه خود آنان نیز نمی‌دانند این همه افزایش قیمت مسکن و اجاره بها به چه دلیل و از کجا نشأت می‌گیرد و کسی پاسخگوی دلایل این گرانی نیست.

به دنبال این دلیل و چرایی نگاهی به بازار مسکن طی سه سال اخیر داشتیم که نشان می‌دهد از نیمه دوم سال ۹۶ رشد قیمت مسکن آغاز شده است؛ اما این افزایش در سال ۹۷ سرعت بالایی به خود گرفت و قیمت مسکن به طور متوسط از متری ۵.۵ میلیون تومان در فروردین ۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در اسفند ماه همان سال منتهی شد که رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

در سال ۹۸ اما سرعت این رشد به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و بی‌اثر بودن رقم تسهیلات مسکن، کمتر شد و روند قیمت مسکن تا ابتدای زمستان سال گذشته تقریباً ثابت بود به خصوص که تعداد معاملات نیز نشان دهنده این بود که خانواده‌ها تمایلی به حضور در بازار مسکن ندارند؛ اما با افزایش رقم تسهیلات مسکن در زمستان سال گذشته، بار دیگر قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت که نهایتاً به متوسط قیمت متری 8 تا ۱۷ میلیون تومان در اردیبهشت ماه امسال منتهی شد.

بررسی سیر صعودی قیمت مسکن نشان می‌دهد که دولت در سال گذشته که متوسط نرخ ماهانه، ثابت و حتی در چند ماه تابستان، منفی بود، فرصت بسیار مناسبی برای تصویب مالیات بر عایدی مسکن و ارسال لایحه به مجلس داشت که متأسفانه این فرصت را از دست داد.

*همدان جزو سه استان گران کشور در حوزه مسکن

مسکن؛ حقیقتی رویایینماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «بسیج» در این خصوص مطرح کرد: با توجه به  آب وهوای بسیار مطلوب همدان و نزدیک بودن به پایتخت بسیاری از افراد مایل هستند که در همدان زندگی کنند که به دلیل کمبود زمین و مسکن و مساوی نبودن عرضه و تقاضا، مسکن در همدان گران‌تر از سایر شهرها بوده که باید برنامه‌ریزی در این حوزه صورت بگیرد که بتوانیم زمین ومسکن در همدان گسترش دهیم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه همدان جزو سه استان گران کشور در حوزه مسکن است، گفت: حدود 45 درصد مردم استان همدان در شهر همدان زندگی می‌کنند و تاکنون سرشماری دقیقی از تعداد افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند صورت نگرفته است.

وی افزود: زمانی که تعداد افرادی که در یک شهر زندگی می‌کنند مشخص نباشد نمی‌توان میزان و تعداد ساخت و سازها و زمینی که در شهر ساخته می‌شود را اندازه‌گیری کرد و در این شرایط نمی‌توان برنامه‌ای برای کاهش قیمت مسکن و زمین در نظر گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم برنامه‌ریزی دقیق و مناسب در استان همدان مطرح کرد: متاسفانه در استان همدان برنامه‌ریزی دقیقی برای تحقق مطالبه‌های مردم صورت نمی‌گیرد و بیشترین تمرکز مسئولین بر زیبا شهر بنا شده است و این شهر را بر ریل شهرسازی قرار ندارد.

* ناهمگونی ساخت و ساز و قیمت موجب گرانی قیمت مسکن

وی دلیل دیگر گرانی مسکن را ناهمگونی ساخت و ساز و قیمت در مناطق همدان دانست و بیان کرد: قیمت بالای مسکن در برخی مناطق همدان به دلیل مرغوبیت آن منطقه است که باعث می‌شود بر مناطق دیگر نیز اثر گذاشته و شهری گران در حوزه مسکن داشته باشیم.

حاجی‌بابایی افزود: باید مرغوبیت در تمام مناطق همدان افزایش یابد و تمام ویژگی‌ها و امکانات مناسب را به یک نقطه از شهر نداده و با توزیع یکسان زیرساخت‌ها و امکانات در تمام مناطق، به مردم اجازه دهیم در هر منطقه‌ای که دوست دارند بدون دغدغه برای دوری و یا عدم دسترسی به امکانات مثل حمل ونقل، فروشگاه، امکانات تفریحی و تحصیل در منطقه دلخواه خود زندگی کنند.

* اجاره بها نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر افزایش یافته است

مسکن؛ حقیقتی رویاییرئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان نیز در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری «بسیج» گفت: متاسفانه مردم با گران شدن هر کالایی بیشتر به سمت خرید آن سوق می‌یابند، از مردم درخواست دارم با افزایش تقاضای بیش از اندازه خود برای خرید مسکن بر  گرانی مسکن دامن نزده و منتظر بمانند تا کمی التهاب بازار مسکن کاسته شود و سپس اقدام به خرید مسکن کنند.

ابراهیم جمالی با اشاره به اینکه اجاره بها نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر افزایش یافته است، گفت: وقتی قیمت ملک به یکباره سه تا چهار برابر رشد می‌کند قاعدتاً قیمت اجاره بها نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.

وی افزود: افرادی سودجو به سمت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ورود کرده و باعث به هم خوردن بازار می‌شوند در حالی که مراجعی که مجوز ساخت‌وساز صادر می‌کنند، باید اهلیت افراد را مدنظر قرار داده و به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، مجوز دهند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان عنوان کرد: شهرداری به لحاظ وضعیت مالی به هرکسی که متقاضی پروانه است، مجوز می‌دهد، ما نمی‌گوییم جلوی ساخت‌وساز گرفته شود بلکه باید کسانی که اهلیت دارند، مجوز بگیرند.

مسکن؛ حقیقتی رویایی

* نداشتن صنایع قوی و عدم امکان فعالیت اقتصادی ازدیگر عوامل گرانی مسکن در همدان

یک کارشناس اقتصادی در همدان نیز در پاسخ به خبرنگار «بسیج» بیان کرد: در استان همدان به دلیل نداشتن صنایع قوی و نیز به دلیل عدم امکان فعالیت اقتصادی، طی فصل‌های خاصی از سال، گرانی مسکن رنگ بیشتری دارد.

مرتضی نعمتی عنوان کرد: افزایش قیمت مسکن تنها مربوط به استان همدان یا یک استان خاص نیست و این موضوع در تمامی استان‌های کشور به تبعیت از تهران، به طور همزمان اتفاق افتاده است.

وی در ادامه مطرح کرد: مساله اصلی در این زمینه این است که زمین و مسکن در کشور به عنوان یک دارایی و سرمایه‌گذاری امن شناخته شده است و آحاد مردم به دلیل عدم ثبات وضعیت اقتصادی کشور و در راستای حفظ قدرت خرید خود سعی در سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند که این موضوع در استان همدان با توجه به عدم وجود صنایع قوی و امکان فعالیت اقتصادی قوت بیشتری به خود می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش بازارهای موازی در این خصوص تصریح کرد: بازارهای موازی بازار مسکن شامل بازار سرمایه، ارز، طلا و خودرو نیز در حال رشد هستند و این موضوع همان مساله‌ای است که در اقتصاد کلان از آن به عنوان پول داغ یاد می‌کنند، بدان معنا که مردم جامعه سعی می‌کنند هر دارایی داشته باشند به جز پول نقد؛ چراکه روز به روز ارزش آن کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به خاطر دلاریزه بودن اقتصاد کشور، هر گونه نوسان مثبتی در نرخ ارز، منجر به افزایش قیمت‌ها در سایر بازارها و تورم بیشتر خواهد شد.

*کنترل بخشی از افزایش قیمت‌ها با اعمال محدودیت و نظارت در فضای مجازی

نعمتی با ارائه راه‌حلی برای کاهش قیمت مسکن در همدان عنوان کرد: محدود کردن و نظارت بیشتر بر سایت‌ها و نرم‌افزارهایی چون شیپور و دیوار که منجر به تحریک رو به بالای قیمت‌ها می‌شوند، می‌تواند منجر به کنترل بخشی از افزایش قیمت‌ها شود.

وی اضافه کرد: گاه مشاهده می‌شود که افراد سفته باز با تبانی یا از طریق اکانت‌های مختلف اقدام به تحریک تقاضا کرده تا محصول خود را به قیمت‌های گزاف به فروش برسانند که نیاز جدی در راستای کنترل آنها احساس می‌شود.

مسکن؛ حقیقتی رویایی

* ناامیدی از خرید مسکن برای شهروندان همدانی

یکی از شهروندان همدانی با بیان اینکه حدود 6 و یا هفت ماه است که به دنبال خرید مسکن هستم در گفت وگو با خبرنگار «بسیج» اظهار داشت: قیمت مسکن در همدان به طور و حشتناکی افزایش یافته است به طوری که دیگر از خرید مسکن ناامید شده و به دنبال اجاره خانه هستم.

بیاتی ادامه داد: متاسفانه افزایش قیمت در همدان به صورت روزانه انجام می‌گیرد به طوری که در ماه قبل خانه‌ای مناسب پیدا کرده و فقط طی مدت دو روز به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت آن خانه، دیگر توان خرید آن را نداشتم.

یک زوج همدانی نیز که به دنبال اجاره مسکن بودند تا بتوانند زندگی خود را شروع کنند به خبرنگار «بسیج» گفت: حدود یک سال است که عقد کرده‌ایم و به دنبال اجاره خانه هستیم که به دلیل افزایش اجاره‌بها و کم بودن حقوق، توان اجاره خانه 50 متری حتی در پایین‌ترین نقطه همدان را نداریم.

حیدری با بیان اینکه اجاره خانه نیز این روزها به رویایی برای زوج‌های جوان تبدیل شده است، گفت: از مسئولین درخواست دارم فکری به حال کاهش اجاره‌بها داشته باشند چراکه بسیاری از مشکلات امروز زوجین مسکن است.

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ دادستان عمومی و انقلاب همدان نیز اخیراً در مصاحبه‌ای عنوان کرد: مالکان مجاز به افزایش اجاره‌بها بیش از ۲۵ درصد نسبت به اجاره‌نامه قبلی نیستند و در صورت افزایش این کار تخلف است.

مسئولین استان در هر جایگاهی می‌توانند در حوزه خود مؤثر واقع شوند و امید است در حوزه مسکن نیز با نظارت‌های دقیق و به‌هنگام خود بازار مسکن را از آشفتگی که این روزها شاهد آن هستیم، رهایی بخشند.

دغدغه مردم باید دغدغه تک تک مسئولین باشد و پیگیر مطالبات مردم و خدمتگزار آنها باشند و عرصه را بر سودجویان این حوزه تنگ کنند.

این گزارش بخشی بسیار ناچیز از دغدغه مردم برای خانه‌دار شدن است که با دیدن رقم‎های نجومی خرید مسکن و اجاره بها در این روزها، این نیاز اساسی آنها تبدیل به رویا شده و این روزها بسیاری از خانواده‌های نیازمند به چادرنشینی فکر می‌کنند...

گزارش از:عطیه صفی زاده

انتهای پیام/

ارسال نظرات