خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان خبر داد
همدان-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان از آغاز سرشماری شهرستان همدان از اول آبان ماه سال جاری به مدت 20 روز خبر داد.
کد خبر: ۹۳۸۲۷۳۹
|
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیداسکندر صیدایی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت در دنیای پیچیده و تخصصی امروز باید مدیریت علمی باشد.

وی با بیان اینکه مدیریتی پاسخگو است که علمی باشد، افزود: شالوده مدیریت، برنامه‌ریزی است و برای اینکه برنامه‌ریزی دقیق و جامعی داشته باشیم چه در سطح استانی و چه در سطح ملی نیاز به اطلاعات داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی نیاز به اطلاعات داریم، گفت: همواره با یک پیشینه بسیار طولانی در دنیا و در ایران کم و کیف نیروی انسانی، نفوس، مسکن، تغییرات و سایر خصوصیات مربوط به جمعیت همواره مدنظر مردم، دولتمردان، برنامه ریزان و آینده نگران جامعه بوده است.

وی با اشاره به سابقه سرشماری در دنیا ابراز داشت: بر اساس منابع موجود ۳ هزار و ۸۰۰ سال قبل از میلاد در دنیا و در برخی کشور‌هایی که در آن زمان قدرت بزرگ و دارای تمدن بودند سابقه سرشماری وجود داشته است از جمله مصر، چین، بابل و... که پیشینه دارند.

صیدایی با بیان اینکه اولین سرشماری با روش نوین نیز در سال ۱۷۹۴ میلادی در سوئد انجام شد، ادامه داد: هرودت مورخ یونانی در مورد ایران که کشوری متمدن با پیشینه تاریخی بسیار طولانی است، نقل می‌کند ۴۲۰ سال قبل از میلاد در ایران به دستور حاکمین زمان، سرشماری‌هایی انجام گرفته است و به روش نوین نیز در سال ۱۲۴۶ در دوره ناصرالدین شاه به صورت محدود سرشماری‌هایی انجام گرفته است.

وی ابراز داشت: در سال ۱۲۹۷ ثبت احوال در کشور به وجود می‌آید که وقایع چهارگانه را رصد می‌کند که بعد‌ها به وزرات کشور سپرده شد، اما به عنوان تمام شماری‌هایی که ثبت و ضبط شده در کشور از سال ۱۳۳۵ تاکنون با دوره‌های ۱۰ ساله و این اواخر ۵ ساله در سال ۱۳۸۵ پنج ساله شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان عنوان کرد: تمام شماری، با عنوان «سرشماری عمومی نفوس و مسکن» در کشور انجام می‌گرفته است که اطلاعات ثبت و ضبط شده همه آن‌ها وجود دارد و همه برنامه‌ریزی‌های توسعه و برنامه‌های عمرانی که در دوره‌های مختلف شکل گرفته و به وجود آمده است از این سرشماری‌ها استفاده کردیم.

وی اضافه کرد: آخرین وضعیتی که در دنیا وجود دارد گذر از سرشماری سنتی به سمت سرشماری سبکی مبنا است و کشور ما نیز به طرف این روش رفته است و در سرشماری ۱۳۹۵ در همدان ترکیبی از این دو استفاده کردیم.

صیدایی با بیان اینکه استان همدان از مدت‌ها قبل تهیه نقشه‌ها، بلوک بندی‌ها، آموزش‌ها و همه فرایند‌ها را سازماندهی کرده است، افزود: در سرشماری سال ۱۴۰۰ در کشور سهم ما یک شهرستان است چراکه همچون گذشته کل جمعیت کشور را سرشماری نمی‌کنند و سرشماری در استان‌های مختلف با یک پیوند انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهم ما در سال ۱۴۰۰ سرشماری شهرستان همدان است، گفت: در شهرستان همدان تمام شماری داریم؛ این شهرستان بزرگ‌ترین شهرستان استان است که ۶۷۶ هزار و ۱۰۵ نفر جمعیت، ۱۲۱ روستا و ۴ شهر دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان عنوان کرد: برای سرشماری ۴۰۳ نفر آمارگیر را که از شهرستان همدان هستند آموزش می‌دهیم و برای سرشماری از ۴۷۵ تبلت و ۷۲ لب تاپ استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه زمان سرشماری از اول آبان ماه سال جاری به مدت ۲۰ روز است، تصریح کرد: همه پیکره سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان پشتیبان و همراه و همگام این مجموعه است و مجموعه مدیریتی استان به دلیل اهمیتی که سرشماری به خصوص دقت، صحت و روزآمدی اطلاعات دارد تلاش می‌کند که این اطلاعات، اطلاعات جامع و کاملی باشد.

صیدایی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که حتی یک نفر نیز جا نماند، یادآور شد: ما فرهنگ مردم همدان را فرهنگ متعالی می‌دانیم و پیشینه تمدنی را در شهرستان و در استان همدان بالا می‌بریم انتظار ما این است که مردم متدین و با اصالت استان همدان در این کار که صرفاً هدفش تهیه اطلاعات برای برنامه‌ریزی است همکاری لازم را با ما داشته باشند چراکه این سرشماری کاملا محرمانه و اطلاعات دقیقا ثبت و ضبط می‌شود و ربطی به بحث مالیات و مالیات گیری ندارد.

وی با بیان اینکه انتظار ما این است که اصحاب رسانه ما را کمک کنند و موج رسانه‌ای، حرکتی و آینده نگری ایجاد کند و همیار و راهنمای ما در این قسمت باشند، گفت: تمام افرادی که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند هزینه‌هایشان را پرداخت می‌کنیم و برای تبلت، لب تاب، وسایل نقلیه و پشتیبانی با مرکز آمار در حال چانه‌زنی هستیم و مرکز آمار موظف است که هزینه این طرح را پشتیبانی کند.

* استان همدان پایلوت طرح سرشماری سال ۱۴۰۰

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۵ سرشماری به صورت رسمی در سطح کل کشور انجام گرفت و به دلیل اینکه به صورت تبلتی انجام گرفت خیلی سریع تمام نتایج در سایت مرکز آمار بارگذاری شد و نتایج اولیه کمتر از ۳ ماه در اختیار عموم مردم قرار گرفت و نتیجه نهایی و ریز عوامل جمعیتی ۶ ماه طول کشید که در اختیار مردم قرار گیرد.

مهدی صدوقی افزود: در این دوره که به صورت نمونه‌گیری در ۵ استان به صورت محدود انجام می‌شود آمار خیلی سریع در اختیار عموم مردم و برنامه‌ریزان کشور قرار می‌گیرد.

وی گفت: این سرشماری در استان همدان شهرستان همدان، در استان خوزستان بخشی از شهر اهواز، در استان اصفهان بخشی از شهر کاشان، در استان خراسان شمالی بخشی از شهر بجنورد و در استان آذربایجان غربی بخشی از شهر پیرانشهر انجام می‌گیرد.

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان ابراز داشت: استان همدان به عنوان پایلوت انتخاب شده و تعداد کل نیرو‌هایی که در این طرح فعالیت می‌کنند ۹۶۰ نفر هستند که حدود ۵۰۰ نفر آن در همدان فعالیت دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات