خبرهای داغ:
زنگ خطر سالمندی کشور عاقبت به صدا درآمد؛

کاهش نرخ رشد جمعیت؛ نتیجه ترویج کورکورانه سبک زندگی مدرن

گرایش به تک فرزندی هر روز در کشور بیشتر می‌شود؛ ارمغان تقلید کورکورانه از مدرنیته، عاقبت با کاهش رشد جمعیت دامن کشورمان را گرفته و تا چندسال دیگر با کشوری پیر و انسان‌هایی روبرو خواهیم بود.
کد خبر: ۹۲۵۰۲۲۵
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سفیرافلاک، جمعیت یکی از مولفه های اقتدار هر کشور است. داشتن نیروی جوان در هر موقعیت و وضعیتی می تواند در موفقیت و آینده هر کشور نقش بسزایی داشته باشد. علاوه براین، نقش نیروی جوان در توسعه اقتصاد و جلوگیری از کاهش یا بحران جمعیت بسیار حائز اهمیت است.

سالها پیش شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” بر همه جای در و دیوار شهرها خودنمایی می کرد. در همه تبلیغات و برنامه ها محوریت با فرزند کمتر صورت می گرفت تا رفته رفته این شعار در بین بسیاری از خانواده ها جایگاه خاصی گرفت.

این سیاست و شعار به طور مستمر چند دهه گسترده شد تا جایی که کاهش فرزند آوری سبب شده تا زنگ خطر کاهش نرخ جمعیت طی سال های اخیر به صدا درآید و تلنگری باشد برای متولیان و دولت تا بلکه برای این مشکل برنامه ای اجرا کنند.

در اردیبهشت ماه سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در راستای نقش مهم جمعیت در کشور و دارا بودن جمیعت جوان و پویا، در ۱۴ بند سیاست های کلی جمعیت را به روسای سه قوا ابلاغ کردند که در این سیاست ها رفع موانع ازدواج، افزایش فرزند آوری، کمک برای هزینه های باروری مد نظر قرار گرفته بود.

 بالا رفتن سن ازدواج، عاملی در کاهش نرخ جمعیت

برای جلوگیری از کاهش جمعیت باید جوانان تشویق به ازدواج شوند، ازدواج یکی از سنت هایی است که در دین مبین اسلام به آن سفارش بسیار زیادی شده است، متاسفانه طی سال های اخیر سن ازدواج در بین دختران و پسران افزایش پیدا کرده و همین عاملی در کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور شده است.

تجمل گرایی، داشتن توقعات زیاد، مهریه ها و هزینه های سنگین عروسی سبب شده تا جوانان برای ازدواج با مشکلات زیادی همراه شوند به طوری که برای آغاز یک زندگی توقع داشتن همه امکانات زندگی به اضافه داشتن یک منزل و یک ماشین را ضروری می دانند و در کنار این موارد برگزاری یک مراسم عروسی که زبانزد باشد را الزامی می دانند.

همین توقعات سبب شده تا جوانانی برای پا نهادن در راه ازدواج دچار مشکل شوند و سبب شود تا سن ازدواج بالا رود، وقتی دختر و پسر در سن بالا ازدواج می کنند ترجیح می دهند که تنها یک فرزند در زندگی آنها باشد تا بتوانند همه نیازهای آن را به بهترین شکل برآورده کنند.

میانگین سن ازدواج در پسران بیش از ۲۸ سال و دختران به ۲۶ سال افزایش پیدا کرده و زنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت را به صدا درآورده است.

 

مشکلات اقتصادی سدی برای ازدواج جوانان

در حالی که در گذشته خبری از این همه تجمل گرایی نبود، جوانان زندگی مشترک خود را آغاز می کردند و با حداقل امکانات زندگی و یک جشن عروسی بسیار ساده راهی خانه بخت می شدند.

اما امروزه برگزاری یک جشن عروسی در تالاری لوکس و مجلل، جهیزیه کامل و بدون نقص، مهریه بالا از مهمترین خواسته های جوانان شده و با توجه به مشکلات اقتصادی و هزینه های سنگین بسیار از جوانان توان تحمل این هزینه را ندارند.

جوانان زیادی از بیکاری رنج می کنند، نبود شغل مناسب سبب شده تا جوانان بهترین دوران عمر خود را برای پیدا کردن کار صرف کنند، بعد سالها باید پس انداز کنند تا بتوانند یک مسکن را اجاره کنند و یک مراسم عروسی برگزار کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها