به میزبانی بسیج رسانه خراسان رضوی؛

اولین میزگرد رسانه‌های حامی کودکان کار برگزار شد

اولین میزگرد رسانه‌های حامی کودکان کار با حضور اصحاب رسانه، مسئولان دادستانی و بهزیستی به میزبانی بسیج رسانه استان برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۵۱۴۵۰
|
۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، اولین میزگرد رسانه‌های حامی کودکان کار عصر دیروز با حضور اصحاب رسانه، مسولین استانی از دادستانی و بهزیستی و رییس سازمان بسیج رسانه استان در فرهنگ سرای رسانه واقع پارک لاله در خصوص مشکلات حاشیه شهر بخصوص کودکان کار برگزار شد.

عباس محمدیان، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در این جلسه اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های " رهبر انقلاب" رسیدگی و رفع مشکلات حاشیه شهر بوده و است.

وی افزود: تلاش‌های خوبی توسط نهاد‌های زیربط بخصوص سپاه، آستان قدس، کمیته امداد، بهزیستی، و شهرداری، در حاشیه شهر حد توان وسع شان صورت گرفته و ادامه دارد، در واقع باید گفت: معظل حاشیه شهر تمامی ندارد بزرگترین حاشیه نشینی را در سطح کشور مشهد دارا است با جمعیتی قریب به یک میلیون ۵۰۰ هزار حاشیه نشین باید یک اتفاق در سطح ملی رخ دهد.

رئیس رسانه بسیج خراسان رضوی گفت: مسولین اگر شبانه روز کار کنند باز هم معظلات و آسیب‌های حاشیه شهر از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی... همچنان شعله ور است، جان هزاران نفر از هم وطنان را ب. ه. طرق مختلف از لحاظ بیکاری، اعتیاد، بیماری، درگیر میکند ما امیدواریم حرکت‌های صورت گرفته ادامه داشته باشد.

وی افزود: طی دیداری که با حاج اقای اقتصادی ریاست محترم دادگستری داشتیم قول‌های گرفتیم تا بتوانیم خلاء‌ها را با همپوشانی و ظرفیت مجموعه دادگستری، سپاه، کمیته امداد، استان قدس، بهزیستی، شهرداری، استانداری دست در دست هم این معظل بزرگ حاشیه نشینی را حل کنیم. تا باعث رضایت رهبر انقلاب و مردم شویم ما به عنوان بسیج رسانه که یک نهاد تخصصی جبهه رسانه در خدمت شما هستیم و در هر شرایط و موضعی اعلام امادگی می‌کنیم.

محمدیان بیان کرد: ما قبل از اینکه مشکلی را حل کنیم باید در نظر بگیریم خودمان مشکل ساز نشویم رسانه‌های بیگانه ما را بخصوص خراسان رضوی را که دارای بافت چند هویتی قومی و چند مذهبیست را رصد و دنبال می‌کند؛ کم کاستی‌ها وجود دارد شما با قلم دوربین و عملتان با رصد و پیگیریتان این مشکل را حل کنید، هر جا نیاز باشد مسولی پاسخگو باشد ما ورود پیدا می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تعاملات خوبی در استان صورت گرفته که می‌توان اقدامات خوبی انجام داد باید زیرکانه هوشمندانه عمل کنیم تا خبر و گزارش ما سوژه رسانه‌های معاند نشود، واقعیت‌ها رو بیان کنید انصاف عدالت را چاشنی کار خود قرار دهید از خصومت و سیاسی بازی پرهیز کنید تا کارتان دیده شود، قلم شیوا رسا و صداقت شما قطعا راه گشا خواهد بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم ما هم بتوانیم خدمتگذار خوبی برای کشور و جامعه خبرنگاران باشیم ما نجیب‌ترین و ارزشمند‌ترین خبرنگاران را در خراسان رضوی داریم بچه‌های ما اهل تقوا بردباری هستند.
وی همچنین عنوان کرد: ظرف دو هفته آینده شورای حل اختلاف اصحاب رسانه راه اندازی خواهد شد.

*اجرای قانون منع کار کودکان راه حل بحران کودکان کار

در ادامه این جلسه ابتدا علی طوسی، سردبیر پایگاه خبری صدای مشهد ضمن خوش آمدگویی به حاضرین درخصوص دلیل برگزاری این نشست گفت: رسم بر این است که در نشست‌های خبری مسوولین می‌گویند و خبرنگاران می‌نویسند، ولی در این جلسه خبرنگاران از تجربیات، نظرات وراهکار‌های خود برای این بحران خواهند گفت: تا مسوولان یادداشت برداری کنند.
وی با اشاره به برخی نکات درباره کودکان کار وریشه یابی این موضوع، راهکار حل این مشکل را اجرای قانون منع کار کودکان و توانمند سازی خانواد‌های نیازمندآن‌ها دانست.

زهره رنگ آمیز نیز در این جسه ضمن طرح خاطرات و تجربیات خود از حضور در انبار‌های ضایعات واستفاده از کودکان در این مراکز، از عمکلرد مسوولین به خصوص شهرداری و بهزیستی برای عدم برخورد و اجرای قانون انتقاد کرد.

وی همچنین از اقدامات فرهنگی نمادین مانند افتتاح کتابخانه برای کودکان کار انتقاد کرد و گفت: مشکل این کودکان رفاه، تحصیل و معیشت است نه اقدامات این چنینی، آن هم از سوی مرکزی که در همسایه‌گی آن صد‌ها کودک کار به بدترسن شکل زندگی و کار می‌کنند.

امین اعتبار گزارشگر مشهدتی‌وی پلاس نیز در این نشست از برخورد نامناسب پیمانکاران شهرداری با کودکان خیابانی و گل فروشان و همچنین وجود قفس در ون‌هایی که کودکان را جمع آوری می‌کنند انتقاد کرد.

مجتبی محمودی، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات نیز با اشاره به قوانین و دستورات عالی اسلام در خصوص حقوق انسان ها؛ بر لزوم تکریم شان کودکان تاکید و ضمن اشاره به قوانین موجود در خصوص کار کودکان، توجه واجرای دقیق این قوانین را حایز اهمیت دانست.

محمود حقیقی نیز از دیگر خبرنگارانی بود که در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص کودکان کار پرداخت.
 
جمال رستم زاده، سردبیر اخبارمشهد نیز با تاکید بر اینکه علت کارکوکان نیاز مالی آنهاست، پیشنهاد داد که به جای حذف این موضوع، با ساماندهی وآموزش کودکان زمینه اشتغال آن‌ها در آینده را فراهم کرد.

*قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان دریچه جدید برای حل مشکل کودکان کار

در ادامه جلسه ابتدا دکتر احمدی از اساتید دانشگاه به ذکر نکاتی علیم ونظری درباره پرداختن به این سوژه پرداخت و گفت: شهرداری و شورا اصلی‌ترین متولیان کودکان کار در هر شهر هستند وباید آن‌ها نسبت به حل این معضل به صورت جدی ورود کنند.

در ادامه شریعت یار، معاون دادستان مشهد نیز ضمن پاسخ به برخی نکات مطرح شده در جلسه، گفت: باید در مواجهه با مراکزی که از کودکان استفاده می‌کنند با دقت بیشتری رفتار کرده وصرفا فرد خاطی را مجازات کرد و با پلمپ محل، باعث بیکار شدن عده بیشتری نشد.

وی ساماندهی کودکان کار نیازمند و برخورد قهری با کسانی که از کودکان بهره‌کشی می‌کنند را راهکار‌های موقت برای کنترل این بحران دانست.

دکتر حقدادی؛ معاون بهزیستی استان  در این نشست به برخی مسایل در خصوص انووع کودکان کار و شیوه برخورد با هریک اشاره و گفت: قانون جدید حمایت از اطفال ونوجوانان چند روز پیش مصوب و ابلاغ شده که در آن ضمن مشخص شدن دقیق مسوولیت هر سازمان، ضمانت‌های اجرایی خوبی نیز برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها