خبرهای داغ:
کاهش سن بلوغ جسنی در کودکان ایرانی و دلایل آن
همنشینی و دوستی کودک با بزرگسالان، رژیم غذایی نامناسب و عکس العمل غیرمنطقی والدین با سؤالات کودکانه در مورد جنسیت شان از مهم ترین دلایل بروز این پدیده در بین خانواده های ایرانی است.
کد خبر: ۹۲۵۲۰۸۷
|
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،گفت:

تقریبا یک سده است که سن بلوغ جنسی در بین کودکان به ویژه دختران پایین آمده است و این روند نیز هر چند به کندی پیش می رود اما سیر نزولی خود را طی می کند.

در کشور ما با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه ای انتظار می رود دختران مان در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال و پسران مان ۱۱ تا ۱۴ یا حداکثر ۱۵ سال به بلوغ برسند. اما این سن در ایران حداقل ۲ سال کاهش یافته است و در برخی از کشوها نظیر ژاپن و آمریکا سن بلوغ کودکان به دوران دبستان رسیده است.

نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که کاهش سن بلوغ فقط مختص ایران و برخی از کشورها نیست بلکه این مسئله حالتی همگانی دارد و یکی از فرضیه ها این است که ممکن است بلوغ زودرس در دنیا ناشی از تغییر همگانی در روند رشد نسل بشر باشد.

کاهش سن بلوغ در دختران از سال ۱۹۲۰ آغاز شده و در قرن اخیر افزایش یافته است البته هشدارها و نگرانی ها در مورد پایین آمدن سن بلوغ برای دختران به شدت بیشتر از پسران است و آن هم به تفاوت های دختر و پسر از منظر فیزیکی و روحی بر می گردد. اندام پسران هنگام بلوغ زودرس مردانه‌تر شده و به دنبال آن میان دوستان و هم‌کلاسی‌های خود طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند، این در حالیست که بلوغ زودرس در دختران موجب افزایش میزان چربی و رشد استخوان‌های آنها می‌شود که تغییرات جسمانی، عوارض روانشناختی و اجتماعی زیادی را برای دختران به دنبال دارد و در نهایت در برخی از موارد منجر به انزوا و گوشه‌گیری آنها می‌شود.

البته مانورهای علمی و خبری بر روی پایین آمدن سن بلوغ دختران بیشتر به این دلیل است که تشخیص شروع بلوغ در پسران سخت تر است. در حالی که تحقیقی جدید نشان می دهد پسرها در عصر حاضر زودتر از گذشتگان به بلوغ جسمی می رسند. وقتی میزان هورمون تستوسترون آزاد شده در مردان جوان به حداکثر می رسد، آنها به رفتارهای مخاطره آمیز ویژه ای روی می آورند. نمایش های بی پروایانه و خطرناک از قدرت، اهمال کاری و میل زیاد به خشونت به شمار فزاینده ای از وقایع منتهی به مرگ منجر می شود.

پیامد دیگر بلوغ زودرس به دلیل هورمون هایی است که در بدن تولید می شود. کودکانی که دچار بلوغ زودرس می شوند، معمولا دچار تداخلات و مشکلات هورمونی هستند. در دختران بی نظمی در قاعدگی یا کیستیک شدن تخمدان ها از پیامدهای بلوغ زودرس هستند.

این پدیده که جهش بلوغ نامیده می شود، تقریباً در همه جوامع وجود دارد و از نظر آماری به خوبی مستند شده است. فازهای اجتماعی و بیولوژیکی در زندگی جوانان قوی تر از آن چه که تاکنون بوده از هم فاصله می گیرد. درحالی که نوجوانان از نظر بیولوژیکی زودتر به مرحله بزرگسالی قدم می گذارند، از لحاظ ایفای نقش اجتماعی و اقتصادی دیرتر به بزرگسالی می رسند.

کاظم افتحی روانشناس بالینی کودک در زمینه بلوغ زودرس در دختران و پسران می گوید: سن بلوغ و ظهور علائم دوره بلوغ در بین کودکان متغیر است و این تصور که بلوغ باعث تغییرات صرفا جسمی در دختر و پسر می شود غلط است زیرا بلوغ بسته ای از تغییرات است که شامل بلوغ روانی، عاطفی، فکری و اجتماعی می باشد.

اين روانشناس باليني کودک و نوجوان در ادامه با اشاره به اینکه سن بلوغ در جوامع مختلف از ۲ سال تا ۵ سال پایین آمده است گفت: افزود: مهم ترین دليل این پدیده آشنایی زودهنگام کودکان با مسائل جنسی از طرق مخلتف مخصوصا فضای مجازی است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه دسترسی آسان به فضاهای مجازی که به سهولت قابل دسترسی‎اند و تصاویر و فیلم‎هایی که دستیابی به آن‎ها در جامعه امروز به راحتی امکان‌‎پذیر است، باعث بروز مشکلاتی برای کودکان و نوجوانان می‌شود که بلوغ زودرس یکی از این موارد است.

افتحی با بیان اینکه فضای مجازی و محتوایی که بدون نیازسنجی سنی در این فضا ارائه می شود و همچنین ولنگاری های رفتاری که در این فضا دیده می شود یکی دیگر از مهم ترین دلایلی است که می تواند بر بلوغ زودرس کودکان اثر بگذارد، گفت: در این زمینه از تماشای بیش از اندازه تلویزیون و حضور کمرنگ پدر در خانواده نباید غفلت کرد.

این روانشناسی بالینی کودکان رژیم غذایی نامناسب را نیز بر بلوغ زودرس در کودکان مؤثر دانست و افزود: استفاده از غذاهای فرآوری شده مانند کنسروها، چاقی، درمان‌های هورمونی جهت افزایش قد، جهش ژنی، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، از عوامل بروز بلوغ زودرس در ایران و دیگر کشورهای جهان دانست.

وی گفت: کودکي که به سن پنج يا ۶ سال رسيده است، نسبت به مسائل جنسي خود حساسيت دارد و سؤالات مختلفی از اندام جنسی خود و فرق شان با برادر یا خواهر خود سؤال می پرسد و در کشف چگونگی تولد و دلیل بچه دار شدن والدین بسیار اصرار دارد از این رو والدین در واکنش به سوال او بايد با توجه به سنش، پاسخ مناسب و صحيح ارائه دهند و از بکارگيري کلمات مبدل و اسم گذاري روي اندام جنسي کودک خودداري کنند.

افتحی تأکید کرد: وقتي فرزندي پاسخ قانع کننده و قابل درک از سوي والدين خود دريافت کرد به خصوص در زمينه مسائل جنسي، ديگر نيازي نمي بيند براي تکميل کردن آگاهي خود به ديگران مراجعه کند. از طرفي دادن اطلاعات صحيح به فرزند بدون استرس و اضطراب، زمينه رشد و توانمندي و حفاظت او را در مقابل سخنان کذب و منحرف، فراهم مي کند.

با توجه به اینکه در بسیاری از خانواده های ایرانی آگاهی بخشی درستی از بلوغ به فرزندان داده نمی شود بلکه کودک یا نوجوان خود را در زمینه آگاهی از بلوغ و مسائل مربوط به آن محدود می کنند بسیاری از کودکانی که بلوغ زودرس دارند دچار افسردگی و رفتارهای ریسک پذیر می شوند از طرف دیگر به نظر می رسد در خانواده های ایرانی بلوغ زودرس کودک نگرانی و اضطراب زیادی به همراه دارد و گاها دست به اقدامات درمانی می زنند که خودشان عوارض و بیماری های جدی به همراه دارد.

در حالی که والدین برای پیشگری از بلوغ زودرس فرزندان خود می توانند به طور مرتب وزن کودکان، شاخص توده‌های بدنی و تغذیه کودکان را پایش کنند. در فرهنگ ایرانی زمانی که دختران به بلوغ می‌رسند، اندام آنها زنانه و دوران قاعدگی آغاز می‌شود. همین مسئله موجب افزایش حساسیت والدین نسبت به آنها می‌شود. لذا توصیه می‌شود والدین رفتارهای خود را مدیریت کرده و با آگاهی بخشی لازم در مورد شرایط جسمانی و ارتباطی در زمینه مسائل تولید مثل و قاعدگی، فرزندان خود را آماده کنند.

طنین یاس - روژان زندیه

ارسال نظرات