خبرهای داغ:

تفسیرهای فمنیستی از زندگی حضرت معصومه(س)

یکی از مسئولان دولتی که بر حسب اتفاق در حوزه زنان و خانواده مسئولیت دارد و به عنوان معاون رئیس جمهور در این حیطه در حال فعالیت است، سخنانی بر زبان رانده است که بسیار جای تامل دارد.
کد خبر: ۹۲۵۲۶۲۶
|
۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، یکی از مشکلاتی که همواره در حوزه مسائل دینی و سبک زندگی مربوط به آن مطرح می شود این است که افراد حتما از مجاری اصلی تفسیرها و جزئیات مربوط به آن را جویا شوند. متاسفانه در امور زندگی خصوصا سبک زندگی بانوان سخنانی گفته می شود که نه تنها در راستای دین و آیین اسلام نیست بلکه فرسنگ‌ها با راه اصلی آن منافات دارد و بعضا راهی که به آن اشاره می شود انحرافی است.

اخیرا در روز دختر که مصادف با میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) است یکی از مسئولان دولتی که بر حسب اتفاق در حوزه زنان و خانواده مسئولیت دارد و به عنوان معاون رئیس جمهور در این حیطه در حال فعالیت است، سخنانی بر زبان رانده است که بسیار جای تامل دارد.

«معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به مناسبت روز دختر با تبریک ولادت حضرت معصومه(س)، با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) الگوی کامل دختری است که با وجود سختی‌ها چیزی از نظر علمی و اجتماعی کم نگذاشت، گفت: «این شخصیت دست رد بر تفکری زده که ماهیت و موجودیت زن را وابسته به پدر یا همسر یا به طور کلی نیازمند سرپرست می‌داند و امیدواریم با الگو قرار دادن این شخصیت‌های دینی، نگاه ما نسبت به بحث زنان اسلامی شود نه اینکه زنان را شهروندان دست دوم و وابسته به پدران و همسران قلمداد کنیم.»

از سوی دیگر وی با بیان اینکه نباید همسر یا مادر نشدن برای یک دختر یک نقص محسوب شود، اظهار داشت:« در این موضوع حضرت معصومه(س) به عنوان الگوی یک دختر شایسته مجرد نشان داد که یک زن می‌تواند بدون ازدواج هم ارزشمند باشد و نباید به این موضوع به عنوان یک اشکال یا نقص نگاه کرد چرا که بدون این موارد هم یک دختر ارزش‌های ذاتی بسیاری دارد.»

جالب اینجاست معاون زنان و خانواده رئیس جمهور درست دست روی موضوعاتی در دین اسلام خصوصا در خصوص دختران و زنان می گذارد که از جمله ارزش های اسلام محسوب می شود و پایه های خانواده بر روی این موارد استوار است.

ابتکار از یک سو مجرد بودن را به نوعی تبلیغ می کند و از سوی دیگر سرپرستی پدر و همسر را منکر می شود و بر زندگی مجردی زنان تاکید می کند و حضرت معصومه(س) را در این زمینه به طور کاملا عجیبی به عنوان الگو معرفی می کند!

این طرز بیان روایت و تاریخ دینی ما که به نوعی مصادره به مطلوب نیز هست با بسیاری از مواردی که در اسلام و خصوصا اصل خانواده در دین آمده است منافات دارد. درحالی که معصومه ابتکار به عنوان معاون امور زنان و خانواده بایستی پاسدار کیان خانواده باشد به نوعی در صدد ایجاد نوعی سبک زندگی خود خوانده از دین اسلام خصوصا در مورد زنان است.

اینکه گفته می شود زندگی این حضرت دست ردی بر الگوی وابستگی زنان به خانواده خصوصا همسر و پدر است، تناقضات جدی وجود دارد. دین اسلام نیز استقلال و توانایی زنان را منکر نشده است و حضرت معصومه(س) و دیگر زنانی که تاریخ ساز شدند نمونه های خوبی برای این موضوع هستند اما اینکه دوقطبی کاذبی در این حوزه ایجاد شود و حضور زنان در کانون خانواده را منافی بروز توانمندی های آنان معرفی کنیم با واقعیت دین اسلام و سبک زندگی اسلامی همخوان نیست.

اینکه تنها بدانیم که آن حضرت برای چه رنج سفر را متحمل شدند و به ایران و شهر قم سفر کردند نشان می دهد که آن حضرت نه تنها خود را خارج از خانواده و برادر و پدر خود نمی دید بلکه به شوق حضور در این عرصه را مهمترین از سکونت در محل زندگی اجدادی خود می دانست.

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، طبق برخي از گزارشات علت سفر حضرت معصومه(س) به ايران جهت ديدار با برادر خودش بوده چون همانطور که قبلاً هم اشاره شد حضرت معصومه بعد از شهادت پدر بزرگوارش علاقه و محبت و وابستگي خاصي به برادر خودش امام رضا(ع) داشت و از محضر علمي و معنوي آن حضرت سود مي‌برد حال که امام و برادرش را از خود دور مي‌ديد نمي‌توانست اين دوري را تحمل بکند از اين رو تصميم گرفت براي زيارت برادرش از مدينه به مقصد خراسان حرکت بکند و در سال ۲۰۱ هجري وارد ايران گرديد.

دین اسلام تاکیدی جدی به ازدواج دارد درحالی که معاون زنان و خانواده رئیس جمهور بیان می کند که مجرد بودن زنان موضوع بدی نیست و زنان مجرد هم می توانند کارهای ارزشمندی انجام بدهند. به نظر می رسد که به نوعی نگاه فمنیستی التقاطی که سعی دارد موارد و تاریخ اسلام را به نفع خود مصادره کند در این دیدگاه دیگه می شود. با این اوصاف کارشناسان دینی در این حوزه بایستی نسبت به مواردی که معاون زنان و خانواده رئیس جمهور مطرح می کنند ورود کرده و اصل این موضوع را موشکافی و تبینن کند تا دچار چنین تفسیرهای فمنیستی آنها با روکش اسلامی نباشیم.

طنین یاس - امیر حمزه نژاد

ارسال نظرات
آخرین اخبار