در بیانیه جنبش استادی دانشگاه‌های استان اصفهان مطرح شد:
جنبش استادی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان با صدور بیانیه از نمایندگان جدید و پرانگیزه مجلس خواست تا در کنار دولت از برجام‌زدگی به سمت مدیریت متوازن عمل کند.
کد خبر: ۹۲۵۳۴۲۶
|
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، جنبش استادی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان با صدور بیانیه از نمایندگان جدید و پرانگیزه مجلس خواست تا در کنار دولت ضمن ریل‌گذاری و تغییر مسیر، از برجام‌زدگی به سمت مدیریت متوازن در تمام حوزه ها، از دولت محترم بخواهد که حداقل موضع که همانا توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

 

مجلس در کنار دولت از برجام‌زدگی به سمت مدیریت متوازن عمل کند

در این بیانیه آمده است:

به نام خدای انتقام گیرنده

 

همانگونه که مطلع شدیم، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ۳۰ خرداد ۹۹ اولین قطعنامه ضد ایرانی را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس هسته ای تصویب نمود. این را باید بدانیم از زمانی که ترامپ دیوانه، به صورت یک‌جانبه و بدون هیچ اقدام تنبیهی از برجام خارج شد، رویکرد سیاست خارجی دولت ایران چرخش به سمت اروپایی‌ها بود. کسانی که قول حمایت از برجام دادند اما این قول را مشروط به پذیرفتن دیگر طرح‌ها و برنامه‌هایی که داشتند کردند و حتی از رفتارهای گستاخانه‌ای مثل بازداشت و اخراج دیپلمات‌های ایرانی، تحریم وزارت اطلاعات و تحریم‌های حقوق‌بشری خودداری نکرده و کار را بجایی رساندند که برجام گروگان گرفته شد تا ایران به  امتیازات دیگری مانند FATF تن دهد و در عین حال از برجام پوسته و جلدی بی جان، بیشتر به جای نماند.

از طرف دیگر بزک کنندگان غرب که با هر اقدام ضدبرجامی آمریکا و اروپا با طرح مواردی مثل «امضای کری تضمین است» ، «روح برجام» ، «هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم» و یا «ما در برجام به منافع غیر قابل بازگشتی دست یافته‌ایم »، سعی در توجیه و القای این مطلب که این مسائل در اجرای برجام خللی وارد نمی سازد، بوده و هستند. البته متعاقب این گونه موضع گیری ها، غربی ها علیه ایران گستاخ تر شده و با سیاستی موریانه وار سعی در بی خاصیت کردن برجام به طور قطره چکانی و گام به گام  نمودند.

از جمله پیام  مهمی که این قطعنامه بخصوص در حوزه دیپلماسی برای کشورمان داشت غیر قابل اعتماد بودن اروپایی ها بود و البته این موضوع برای کشور مقاومی مثل ایران تازگی ندارد. در این خصوص مشخص شد که غربی ها چه امریکایی ها و چه اروپایی ها با یکدیگر تفاوتی ندارند و این دو پیوند استراتژیک با یکدیگر بسته و در یک پازل بازی می کنند. بر همین اساس، حتی اروپایی ها برای فشار بیشتر آمریکا بر ایران با بازی برجام اروپایی برای ترامپ زمان خریدند و با بدعهدی در اجرای تعهدات خود در راستای سیاست های آمریکا قدم برداشتند.

امام راحل و منویات رهبری در این ۴۰ سال انقلاب به ما نشان داده که هر کجا یک موضع یکپارچه و اقتدار منشانه در قبال زیاده خواهی های غرب داشته ایم پیروزی با ما بوده ولی متاسفانه مشکل اصلی اینجاست که رویکرد  سیاست خارجی محکم و اثربخش نبوده و به همین دلیل تغییری در بی‌عملی طرف اروپایی ایجاد نکرده است. اگر چه همه می دانیم خروج ایران از برجام و ان‌پی‌تی، دو پاشنه آشیل آمریکا و اروپا است، اما چرا هیچگاه روی نقطه ضعف طرف بدعهد غربی دست گذاشته نشده و ‌ترجیح داده ایم که همچنان جای بدهکار نشسته و از سوی اروپایی‌های گستاخ، بازخواست شویم جای بسی سوال است!!

در حال حاضر نیز علیرغم بدعهدی طرفهای برجام عده ای غربگرا با دستاویز قرار دادن شرایط فعلی داخلی آمریکا و قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری همچنان افکار عمومی و نظام را به بهانه گرفتن امتیاز از طرف مقابل جهت نشستن پای میز مذاکره تحت فشار قرار داده و معضلات اقتصادی که تنها عامل آن نگاه به بیرون بوده است را بعنوان مستمسک جهت مذاکره قرار می دهند.

ما اساتید دانشگاه ضمن محکوم کردن هر گونه مذاکره با آمریکا بخصوص بعد از ترور شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و در راستای پیروی از اصول اسلامی خود، مبنی بر ظلم ستیزی و مقابله با مستکبران عالم، انتظار داریم در واکنش به گستاخی طرف اروپایی بجای محکوم کردن شعاری و یا پیام توئیتری، هم مجلس و هم دولت با ارائه طرحی به اجرای «عمل متقابل» اقدام کنند. تا زمانی که دولت در واکنش به اقدامات خصمانه اروپا و آمریکا به اقدام متقابل و قاطعانه دست نزند، نه تنها از گستاخی طرف مقابل کاسته نمی‌شود، بلکه بر حجم گستاخی‌ها و اقدامات خصمانه افزوده خواهد شد.

نمایندگان جدید و پرانگیزه مجلس در کنار دولت باید با شجاعت و قاطعیت و حکمت، به مسئولیت مهم خود عمل کند و باعث احیای توازن از دست رفته در اجرای توافق شوند و ضمن ریل‌گذاری و تغییر مسیر، از برجام‌زدگی به سمت مدیریت متوازن در تمام حوزه ها،  از دولت محترم بخواهد که حداقل موضع که همانا توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

 

ارسال نظرات