حرکت خودجوش نوجوانان شاهرودی امروز مصداق کار تمیز فرهنگی است؛ اینجا حجاب و فرهنگ عفاف با گل و هدیه ترویج می‌شود و بانوان زیادی با اقدامات ابتکاری بچه‌مسلمان‌ها، به سوی حجاب گرایش پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۹۲۵۳۷۸۵
|
۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، «از جمله‌ کارهای مهم، کارهای فرهنگی است؛ ما خُلل و فُرج فرهنگی زیاد داریم؛ جاهایی که نفوذگاه دشمن است از لحاظ فرهنگی، بسیار است؛ این را، هم مجموعه‌های مسؤول دولتی، هم مجموعه‌های گسترده‌ عظیم مردمی موظفند که انجام بدهند»؛ این‌ها بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب کار فرهنگی در جامعه امروز ایرانی است که البته بارها نیز بر آن تأکید فرموده‌اند.
شرایط فرهنگی به‌ویژه بخش عفاف و حجاب در جامعه ایرانی این روزها چندان سامانی ندارد و همه باید به میدان بیایند تا این بخش از مهجوریت و مظلومیت خارج شود و البته این جز با ورود و ظهور گروه‌های جهادی و مردمی ممکن نخواهد شد؛ اما رهبری در همین باب هم می‌فرمایند که «آتش‌ به‌ اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است؛ آنچه ما گفتیم معنایش این است که در تمام کشور، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند».
این کار تمیز فرهنگی این روزها در گوشه گوشه کشورمان از سوی عده‌ای از جوانان دغدغه‌مند و تلاشگر در حال انجام بوده و صدالبته که تا امروز در رسانه‌ها کمتر دیده شده؛ گروه فرهنگی و تربیتی «محیا»، یکی از این نهادهای مردمی است که تلاشش این روزها سبب تحول در یک شهرستان بزرگ به نام شاهرود شده است.
حجت‌الاسلام محمد سعیدی، یکی از روحانیان پرتلاش و مسؤول گروه فرهنگی و تربیتی «محیا» است که ساعتی را با فارس به گفت‌وگو نشسته و دغدغه‌هایش و گوشه‌ای از تلاش‌های را در ادامه از نظر می‌گذرانید.
گزارشگر: با سلام و سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. آوازه تلاش‌های گروه فرهنگی و تربیتی «محیا» این روزها در شاهرود پیچیده و مردم تا حدود زیادی با اقدامات مثبت انجام‌شده آشنا هستند. درباره این گروه بیشتر توضیح بفرمایید.
سعیدی: گروه فرهنگی و تربیتی «محیا» در حوزه زن و خانواده فعالیت دارد و انجام امور تربیتی دختران دانش‌آموز محور کار این گروه است. کاری که متأسفانه در کشور نمونه‌ای ندارد و برنامه مستمر این‌چنینی انجام نمی‌شود.
گزارشگر: شیوه کارتان به چه شکلی است؟
سعیدی: نوجوانان از سال ششم ابتدایی در گروه فرهنگی و تربیتی محیا پذیرش می‌شوند و تا پایان دوره دبیرستان، یعنی ۶ سال به‌صورت مستمر در این گروه فعالیت دارند و در تابستان‌ها و طول سال تحصیلی این تلاش‌ها تداوم می‌یابد.
اهداف تربیتی این گروه تعیین شده و در کنار آن، آموزش‌های مختلف ارائه می‌شود و سعی کردیم هر چیزی که یک دختر برای حضور ارزنده در جامعه به آن نیاز دارد، را در این گروه فراهم کنیم.
آموزش‌هایی که یک دختر در زندگی شخصی یا خانوادگی در آینده به آن نیاز پیدا می‌کند، در این گروه ارائه و مجموعه‌ای از مباحث دینی، مهارتی، هنری، خانه‌داری، روش تفکر، تحلیل، نقد و ... به‌تدریج آموزش داده می‌شود.
گزارشگر: تا امروز چه تعداد از دانش‌آموزان به عضو این گروه درآمده‌اند؟
سعیدی: دانش‌آموزانی که در دوره‌های ۶ ساله حضور می‌یابند، حدود ۹۰ نفر هستند و حدود ۱۰ نفر هم کادر ثابت و پنج نفر کادر به‌صورت متغیر در گروه فرهنگی تربیتی محیا فعالیت دارند.
کلاس‌ها در ساختمانی در میدان قیام (چنارسوخته) شاهرود برگزار می‌شود. این اقدامات برای تربیت دینی دانش‌آموزان انجام می‌شود و فکر می‌کنیم اینکه بخواهیم از خود حجاب آغاز کنیم، چندان فایده‌ای ندارد و به جایی نمی‌رسیم و تجربه هم این را نشان داده است.
گزارشگر:پس اولویت در چه مواردی است؟
سعیدی: در این گروه، مجموعه‌ای از کارهای فکری که اساساً زیرساخت عوامل تربیتی را فراهم می‌سازد، انجام می‌شود،. محیط سالم و فضای دوستانه خوبی که در این کلاس‌ها برای نوجوانان ایجاد می‌شود، تربیت‌کننده است.
در این گروه، عرصه‌هایی برای نوجوانان به وجود می‌آید که به فکر و تحلیل بپردازند و همه این اقدامات نقش تعیین‌کننده در آینده و روش فکری آن‌ها دارد.
یک معضل بزرگ در زمینه عفاف و حجاب همین تفکر نکردن، تحلیل نکردن، خودکم‌بینی، شخصیت ثابت نداشتن و تحت تأثیر بقیه قرار گرفتن است.
گزارشگر:اثر عینی و ملموس فعالیت‌ها در حوزه حجاب هم بررسی شده؟
سعیدی: بله. نوجوانانی که در این گروه فعالیت دارند، معمولاً بعد از یک تا دو سال که تثبیت می‌شوند، حجاب محکم و خوبی پیدا می‌کنند و حتی کسانی که مانتویی بودند، چادری می‌شوند و همچنین افرادی داشتیم که هم در سن پایین و هم در سن بالا به‌واسطه اقدامات فرهنگی متحول شدند.
ازنظر فکری و پرورشی هم مسؤولان مدرسه‌ها اذعان دارند که این بچه‌ها از سایر دانش‌آموزان متمایز هستند و ازنظر فکری با بقیه تفاوت‌هایی دارند و اهداف بلند و مهارت‌های خوبی آموختند.
این دانش‌آموزان کارهای اجتماعی خوب در این سن و سال انجام می‌دهند و مدیریت و اجرا می‌کنند و خانواده‌ها نیز راضی هستند و تحول اساسی در آن‌ها ایجاد شده است.
این دانش‌آموزان از روزمرگی خارج شده‌اند و می‌دانند که چطور رشد کنند و چطور روی بقیه اثرگذاری داشته باشند.
گزارشگر: ۶ سال هم زمان کمی نیست. واقعاً از سوی نوجوانان ماندگاری دارد؟
سعیدی: افرادی که وارد گروه فرهنگی تربیتی محیا می‌شوند، معمولاً ۶ سال را به‌صورت مداوم در آن می‌مانند؛ از بدورود افراد به خانواده‌ها می‌گوییم که این برنامه ۶ ساله است تا اثرگذاری آن را ببینند و محسوس شود.
خانواده‌ها اثرگذاری دوره‌های آموزشی را بعد از یک یا دو سال می‌بینند؛ اما آن چیزی که ما می‌خواهیم این است که وقتی جایی می‌روند، نه‌تنها اثرپذیر نباشند؛ بلکه روی دیگران هم اثر مثبت بگذارند.
اعضای گروه باید بتوانند در آینده زندگی خانوادگی خود را به‌خوبی مدیریت و در تربیت فرزندان موفق عمل کنند.
فعالیت بنیاد محیا در مجموعه‌های مختلف در شهرستان شاهرود ادامه دارد. دانش‌آموزان در انجام کارهای مختلف دخیل هستند و چند اقدام شاخص هم طی چند ماه اخیر توسط آنها انجام شد.
گزارشگر:به اقدامات شاخص اشاره می‌فرمایید؟
سعیدی: تنها مجموعه‌ای که هم پارسال و هم امسال در شهر شاهرود برای روز دختر برنامه داشت، این گروه بود که در مرکز شهر با همکاری سپاه و شهرداری غرفه‌ای برای این برنامه آماده شد.
در همین راستا، دانش‌آموزان یک‌هزار و ۵۰۰ هدیه با شکل‌های مختلف آماده ساختند و غرفه را اداره کردند و به دیگران هدیه دادند و فضای خیلی خوب و شادی برقرار شد.
نوجوانان گروه فرهنگی تربیتی محیا در ایام ماه مبارک رمضان دو تا سه سری بسته‌های معیشتی تهیه کردند و بین مردم و نیازمندان تقسیم شد.
قبل از عید هم در روز تولد حضرت زهرا (س) دانش‌آموزان جشنی بزرگ را ترتیب دادند و از چند بانوی تازه‌مسلمان شده از خارج کشور دعوت شد و از تجربه خود در مورد اسلام و حجاب گفتند.
جمعیت خوبی از این جشن استقبال کردند و برنامه‌های مختلف ازجمله نمایش، سرود و ... در آن اجرا شد؛ همچنین طی یکی دو ماه اخیر دانش‌آموزان یک یا دو مستند ساختند.
گزارشگر:این برنامه‌ها را تا چه حد در آینده نوجوانان اثرگذار می‌دانید؟
سعیدی: شاخص‌هایی که برای این دانش‌آموزان بیان می‌شود، این است که اهل تفکر باشند؛ چون شاید بیشتر به احساسات دختران ضربه وارد شود و در این گروه روی قسمت تفکر آنها خیلی کار شده و معمولاً این دختران منطقی، متفکر و اهل تحلیل هستند.
این دانش‌آموزان اعتماد به نفس خوبی دارند. یک دختر محجبه که شاید در شرایط امروزی در فضای این‌چنینی و با چنین رویکردی نباشد؛ اما می‌تواند به سطح شهر برود، بین مردم بایستد و گفت‌وگو تبلیغ کند و هدیه بدهد و با افراد مختلف ارتباط بگیرد.
این دختران می‌توانند به جای عزلت‌نشینی با دیگران تعامل مثبت داشته باشند. تعدادی از دانش‌آموزان گروه ما که امسال فعالیت دارند، همان کسانی هستند که به‌واسطه صحبت‌های اعضای سابق این گروه به فعالیت‌ها علاقه‌مند شدند و به این جمعیت پیوستند و خودشان هم روش جدیدی را برگزیدند.
گزارشگر:مشکلات امروز در بخش عفاف و حجاب را در کجا ریشه‌دار می‌دانید؟
سعیدی: اگر بخواهیم موضوع عفاف و حجاب را ریشه‌ای بررسی کنیم، بحث خیلی مفصلی است. آن خصیصه‌ای که برای زن مهم است، برای مرد هم اهمیت دارد؛ اما خصیصه‌ای که از جهاتی برای زن اهمیت بیشتری دارد، همین ویژگی عفاف و حیا است.
اگر عفاف و حیا از بین برود، هم خود دختر از بین می‌رود، هم باعث نابودی شخصیتش می‌شود و هم خانواده در آینده به خطر می‌افتد و در تربیت فرزندان ممکن است با مشکل روبه‌رو شود.
اگر می‌خواهیم فرهنگ عفاف و حجاب را ترویج دهیم، باید از صرف حرف زدن خارج شویم و متأسفانه قالب مجموعه‌ها در این زمینه تنها حرف می‌زنند و هیچ‌گونه اقدام عملی انجام نمی‌دهند.
بحث عفاف و حجاب یکسری لوازمی دارد؛ مثلاً به دختری می‌گوییم شما محجبه باشید، خوب آیا شرایط آن نیز فراهم است؛ امروز باید دید آیا چادر با قیمت مناسب برای این سن در دسترس قرار دارد و آیا مانتوی پوشیده زیبا و جلوبسته با قیمت مناسب که دختر آن را بپسندد، در بازار وجود دارد؟
گزارشگر: در این بخش باید چه کرد؟
سعیدی: باید دید آیا مانتویی که احساس زیبایی‌پسندی محجبه یک دختر را اقناع کند، در بازار موجود است یا خیر؛ خوب مشخص است که وجود ندارد.
گروه فرهنگی تربیتی محیا به‌عنوان یک مجموعه کوچک سال گذشته چادر و مانتو با قیمت مناسب تولید کرد و دیدیم که می‌شود، بهترین چادر و مانتوی شیک را با قیمت مناسب تولید کرد؛ اما هیچ کسی از ما نه در بخش سرمایه‌گذاری و نه در بخش فروش تولیدات حمایت نکرد.
ما به عنوان یک مجموعه کوچک خواستیم برای تولید این لباس‌ها همت کنیم تا شاید بقیه حمایت کنند و این مشکل تا حدودی در استان سمنان رفع شود و دختران و زنان بتوانند به راحتی یک مانتوی پوشیده پیدا کنند؛ اما هیچ کسی هیچ حمایتی از ما نکرد.
حداقل اگر در بخش فروش این تولیدات تا حدودی به ما کمک یا تبلیغات می‌کردند، شاید کار پیش می‌رفت؛ ما سودی نمی‌خواستیم اما درنهایت دیدیم که نمی‌شود و تصمیم گرفتیم تنها به مجموعه خودمان اکتفا کنیم و این کار را تقریباً تعطیل کردیم و تنها برای دانش‌آموزان خودمان تولید داریم.
گزارشگر: دستگاه‌های فرهنگی تا چه اندازه مؤثر عمل کرده‌اند؟
سعیدی: صرف اینکه به دختران بگوییم مانتوی پوشیده بپوشید که نمی‌شود؛ اصلاً مانتوی پوشیده در بازار نیست و صرف اینکه بگوییم چادر بپوشید که کار انجام نمی‌شود و چادر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی را فرد ترجیح می‌دهد که نخرد.
حجاب حرف‌زدنی نیست و یک بخشی از آن لوازم این‌چنینی نیاز دارد و یک بخشی از آن هم مسأله فکری است و نمی‌توانیم به دیگران بگوییم شما چرا حجاب دارید و شما چرا ندارید.
نباید تازه در دانشگاه به فکر موضوع حجاب بیفتیم و باید برای این موضوع خیلی قبل‌تر از دانشگاه یعنی از دوران ابتدایی و راهنمایی فکر شود.
این موضوع به مسائل زیربنایی نیاز دارد، یعنی باید قبلاً روی فکر و بینش فرد کار شود تا نوع نگاه فرد تغییر کند و خودش چادر را برگزیند؛ وگرنه برای هیچ کسی تا خودش نخواهد، نمی‌توان چادر را انتخاب کرد و خودش هم زمانی می‌خواهد که از قبل و از درون و به صورت قلبی به این مهم دست پیدا کند.
این یک موضوع تدریجی است و نمی‌توانیم بگوییم مثلاً در این هفته همه باحجاب شوند و یا مثلاً در این مکان همه حجاب داشته باشند؛ چون گذاشتن چادر و یا نگذاشتن آن به این صورت فرقی به حال آن فرد، اجتماع، عفت و حیای ما نخواهد داشت.
ما باید در این زمینه برنامه مستمر داشته باشیم و به‌تدریج یک امر ثابت شود؛ وگرنه اگر کسی چادر هم داشته باشد، بدون بینش ارزشی ندارد.
گزارشگر: با شرایط امروز چه کنیم؟
سعیدی: در حال حاضر در اجتماع چادری‌هایی داریم که آرایش می‌کنند و یا در فضای مجازی بسیار جذاب و پرمخاطب هستند؛ این کجای عفاف و حجاب است؟!
نباید بدون بینش سمت چادر رفت و اگر فردی از ابتدا با بینش چادر سر کند، امروز هم در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی چادر را از سر خود برنمی‌دارد.
در حال حاضر با برخی دختران که صحبت می‌کنیم، می‌گویند مادرانشان از آنها می‌خواهند که چادر سر نکرده و آرایش کنند و یا موهایشان را به این شکل درآورند؛ اتفاقاً این مادر چادر هم دارد.
پس دلیل بر این نیست که هر کسی چادر دارد، باحیا و عفت است؛ بلکه فرد باید بینش داشته باشد و اگر بینش پشت حجاب نباشد، کارایی لازم را ندارد.
بنابراین این مسأله بینشی و زیربنایی است و چادر مسأله روبنایی محسوب می‌شود و باید قبل از آن وسایل حجاب را فراهم کرد؛ ما می‌گوییم چادر اما چادر خوب در بازار وجود ندارد و یا می‌گوییم مانتو اما مانتوی مناسب نیست.
گزارشگر: زیرساخت‌ها هم برای دختران و بانوان چندان فراهم نیست.
سعیدی: بله. وقتی می‌گوییم دختران دوچرخه‌سواری نکنند؛ اما هیچ محیط تفریحی مناسبی ویژه آن‌ها وجود ندارد، این دختر کجا باید انرژی خود را تخلیه کند؛ او که نمی‌تواند همیشه داخل آپارتمان بنشیند و باید محیط و شرایط مناسب آن فراهم شود.
اقدامات دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه مؤثر نبوده است؛ نخست آنکه برنامه تربیتی وجود ندارد و کار تربیتی دختران با پسران فرق می‌کند و شرایط حساس‌تر و سخت‌تر است و نیاز به حمایت بیشتری دارد و ما هم با الطاف الهی کار می‌کنیم.
فراهم کردن شرایط تفریحی بانوان برعهده شهرداری است و ایجاد شرایط این‌چنینی را فرمانداری، ارشاد و سایر دستگاه‌ها برعهده دارند که باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
هیچ مجموعه تفریحی مستقلی برای بانوان وجود ندارد و در شاهرود تازه ساخت پارک بانوان را آغاز کرده‌اند؛ اما احساس می‌کنم چیزی که دارند می‌سازند، پاسخگوی این نیاز نیست.
امروز اگر می‌گوییم که دختر دوچرخه‌سواری نکند و اگر می‌گوییم خودش را حفظ کند، باید در کنار آن محیط مناسب برای تخلیه انرژی دختران را هم فراهم کرد و باید این محیط آزاد، بزرگ و با همه امکانات باشد تا دختران بتوانند در آنجا تکاپو داشته باشند و سرگرم شوند.
گزارشگر: از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم.
سعیدی: بنده هم از شما و خبرگزاری فارس بابت توجه به این امور قدردانی می‌کنم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب حرکت‌های خودجوش فرهنگی می‌فرمایند که «مجموعه‌های خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند -که الآن در سرتاسر کشور هزاران مجموعه‌ خودجوش مردمی هست که دارند خودشان کار می‌کنند، خودشان فکر می‌کنند، خودشان تلاش می‌کنند و کار فرهنگی می‌کنند- روزبه‌روز باید توسعه پیدا کنند».
معظم‌له اما تأکید دارند که «دستگاه‌های دولتی باید به اینها کمک کنند. دستگاه‌های دولتی، آنهایی که مربوط به فرهنگند، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نظام اسلامی را، نه ارزش‌های اسلامی را [باز کنند]، آغوش خود را به روی بچه‌مسلمان‌ها، به روی جوان‌های مؤمن، به روی بچه‌های انقلابی، به روی بچه‌های حزب‌اللهی باز کنند؛ این‌ها می‌توانند کار کنند و دارند کار می‌کنند».

گزارش: سپیده سیر_خبرگزاری فارس استان سمنان
ارسال نظرات
پر بیننده ها