در پی درگیری‌های شدید یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران با نیرو‌های متجاوز عرقی در منطقه قلاویزان مهران، سرانجام نیرو‌های خودی توانستند به بخشی از اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.
کد خبر: ۹۲۵۳۹۱۲
|
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛ تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای 1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد.

طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم رزمندگان اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از 45 روز اشغال آزاد شد و بیش از 175 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله‌قندی، روستا‌های رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران ـ دهلران توسط رزمندگان اسلام  از کنترل دشمن در آمد و شهر‌های «بدره» و «زرباطیه» عراق نیز زیر دید و تیر قوی نیرو‌های اسلام قرار گرفتند.

در این عملیات نظامی یک گردان از یگان‌های عمل کننده رزمی، زرهی و مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلاورانه با دشمن بعثی پیکار کردند. شرح آزادسازی مهران به تفصیل در کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متحرک عراق» آورده شده است که شامل وقایع 34 روز از دوران جنگ ایران و عراق از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 است. قسمت هشتم از این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

تثبیت خط

«در چهارمین مرحله از کربلای1 و در پی درگیری‌های شدید امروز یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران با نیروهای متجاوز عرقی در منطقه قلاویزان مهران، پس از دست به دست شدن برخی مواضع، سرانجام نیروهای خودی ضمن تلفات ملاحظه‌ای به یگان‌های عراقی بخشی از اهداف مورد نظر و دو فرماندهی آنها را تصرف کردند که فرماندهان مقرهای مذکور در نتیجه این درگیرها کشته شدند. همچنین بر اثر اجرای آتش توپخانه خودی، یک مرکز آماد و مهمات دشمن منهدم شد.

امروز (13 تیر 1365) مرحله چهارم عملیات کربلای1 که در آخرین دقایق شامگاه شب گذشته  (ساعت 23:55) آغاز شده بود با هدف تصرف بلندترین قله منطقه (ارتفاع قلاویزان) به دست نیروهای لشکر 5 نصر و لشکر 25 کربلا و تصرف یال‌های جناح راست آن به همت لشکر 41 ثارالله (ع) و تیپ 15 امام حسن (ع) و دیگری از رودخانه کنجانچم تا شهرک فرخ‌آباد (محل تلاقی رودخانه کنجانچم با رودخانه گاوی) به عزم تیپ 662 بیت‌المقدس ادامه یافت.

در این مرحله از عملیات، لشکر 5 نصر و 25 کربلا نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند و حدود 800 متر عقب‌تر از قله 223، موفق به تصرف قله 210 شده و اقدام به پدافند کردند. با روشن شدن هوا در ساعت 6 صبح، نیروهای تیپ‌های 4 و 5 گارد ریاست جمهوری عراق با اجرای تک، یکی از یال‌ها و قله 210 را به تصرف خود درآوردند که متعاقب آن نیروهای لشکر 5 نصر و لشکر 25 کربلا به ناچار 100 متر از مواضعشان عقب نشینی کردند.

اما در پاتک دیگری که از ساعت 7 صبح، آغاز شد، نیروهای لشکر 5 نصر و 41 ثارالله (ع) موفق به دفع پاتک دشمن پاتک دشمن شدند و بیش از 40 نفر اسیر از تیپ‌های 95، 71 و 72 پیاده، تیپ‌های 4 و 5 گارد ریاست جمهوری و تیپ 705 گرفتند و آنها را به پشت جبهه منتقل کردند.

در این نبرد به 3 گردان از تیپ 4 گارد ریاست جمهوری تلفاتی به میزان پنجاه درصد وارد و دیدگاه گردان 3 از تیپ 4 که مشرف به جاده بدره ـ مهران بود، منهدم شد. همچنین قرارگاه تاکتیکی تیپ4 گارد مذکور و نیز قرارگاه یک گردان از این تیپ سقوط کرد.

در دو محور دیگر منطقه عملیات، لشکر 27 محمدرسول الله (ص) و تیپ 15 امام حسن (ع) موفق شدند با ایجاد خاکریز در جلوی فیروزآباد تا جاده آسفالته و تپه 170 مواضع خود را تامین و به منظور تثبیت خط پدافندی اقدام به دو جداره کردن خاکریز کنند. پس از پایان درگیری‌های روز جاری، ساعت 21:30، در نتیجه این آتش توپخانه دوربرد خودی روی مواضع لشکر 17 دشمن، یک مرکز آماد و مهمات آنها به آتش کشیده شد. به گفته مسئولان دیدگاه فجر انفجار این مرکز کاملا مشهود بود و حدود 25 دقیقه، مهمات پی در پی منفجر می‌شدند.»

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات