خبرهای داغ:
گزارشی از اقدام جدید وزارت ارتباطات در حوزه «محتوا»؛
دو اقدام اخیر وزارت ارتباطات در حوزه تولید محتوا از تلویزیون اینترنتی تا ورود اپراتورهای مخابراتی به عرصه فیلمسازی و سینما که به اعتقاد کارشناسان خلاف قانون است، شائبه‌های بسیاری را درباره پشت پرده این اقدامات ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۲۵۴۵۶۲
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، «تلویزیون اینترنتی رایگان وزارت ارتباطات راه اندازی شد»؛ این تیتر خبری است که واکنش های زیادی را تا همین امروز در پی داشته است، اقدام سینمایی وزیر ارتباطات که در حیطه وظیفه قانونی او و وزارتخانه اش تعریف نشده است.

آذری جهرمی درباره جزئیات این سایت در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «بیایید هنر هنرمندان سینما و تلویزیون ایران را که در سطح جهان زبانزد است، به گوش همه برسانیم. در سامانه هدیه‌های وزارت ارتباطات (پس از هدایای خبرنگاران، معلمین و …) نوبت به طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» رسیده است. اگر اشتراک اینترنت ثابت دارید، یک ماه اشتراک تلویزیون‌های اینترنتی را به صورت رایگان دریافت کنید همراه با «ترافیک رایگان»! کافی است به IcTGifts.ir  مراجعه بفرمائید».

همان زمان بود که «راه دانا» مصاحبه ای با حجت‌الاسلام پژمانفر منتخب مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی داشت و به بررسی این موضوع پرداخت. او در این مصاحبه اظهار داشت: «این مداخلات در حالی است که امروز وزارت ارتباطات در انجام وظایف حداقلی خود نیز کوتاهی می‌کند. به طور مثال بهتر است که به جای این گونه اقدامات سعی کنند تا برای روستاها یک ارتباط تلفنی پایدار چه از طریق تلفن ثابت و چه از طریق تلفن همراه برقرارکنند، اما امروز این وظیفه روی زمین مانده است و وزارتخانه و وزیر تمام تلاش خود را می‌‌کند تا در جامعه با یک رفتار پوپولیستی خودش را در یک شأن بالاتر از یک وزیر نشان دهد».

در نهایت در اول تیرماه بود که این اقدام سینمایی آقای وزیر جوان به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی رسید، در همان جلسه بود که محمد حسن آصفری نماینده اراک گفت: «خردادماه امسال طرحی تحت عنوان "هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی" از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد، این در حالی است که بر اساس قانون اساسی نظارت بر عملکرد رسانه‌های فراگیر برعهده سازمان صدا و سیما است و وزارت ارتباطات وظیفه تعیین مقررات در این حوزه را ندارد».

ابتکار فناورانه یا شوی رقابتی؟!

البته بسیاری در همان زمان حتی به این شعار انتخاب شده از سوی وزارت ارتباطات تاخته و آن را به نوعی به معنای اعلام جنگ با صدا و سیما دانستند؛ مشرق در گزارشی نوشت؛ «تبلیغاتی که به‌عنوان پیوست رسانه‌ای مراسم مذکور در رسانه‌های جریان فکری خاص شد و تیترهایی مانند "شکستن انحصار"، "رقابت با صداوسیما" و... به‌عنوان تیتر یک این رسانه‌ها انتخاب شد، خود گواه دیگر بر هدفمند بودن انتخاب شعار «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» بود به‌نوعی که با ایجاد چالش و دوقطبی میان سازمان صداوسیما و رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی، خود را حامی این رسانه‌ها نشان داد».

اما موضوع به اینجا ختم نشد، بلکه بسیاری از حقوقدان‌ها نیز این اقدام به اصطلاح فرهنگی وزارت ارتباطات را خلاف قانون دانستند. مریم مهاجری دکترای حقوق عمومی و پژوهشگر در زمینه مسائل حقوق رسانه به فارس گفته است: « وزیر محترم ارتباطات، چندی پیش قول یک هدیه را به مردم ایران داد، هدیه‌ای که رنگ و بوی سینمایی و تلویزیونی داشت. این قول حالا محقق شده و در سامانه هدیه‌های وزارت ارتباطات طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» به مرحله اجرا رسیده است. این سامانه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی شده است. این در حالی است که طبق اصول قانون اساسی، نظرات تفسیری شورای نگهبان و قوانین و مقررات موجود، راه ­اندازی تلویزیون اینترنتی توسط وزارت ارتباطات غیرقانونی و ممنوع است و به­ زعم اینجانب، نه تنها وزارت مربوطه چنین حقی را نداشته است؛ بلکه این امر طبق اصول (75) و (44)مصرح قانون اساسی و نظرات تفسیری شورای نگهبان در حوزه اختیارات نهاد صدا و سیما است.»

هر رسانه، یک صندوق رأی؟!

با انتشار این خبر می توان گفت که به طور رسمی وزارت ارتباطات قصد دارد تا پیش از پرداختن به موضوعات اصلی و دغدغه های اصلی مردم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به ویژه نیازهای روستاییان در حوزه ارتباطات تلفنی و اینترنتی، نقش تولیدکننده محتوا را ایفا کند!

برخی نیز این احتمال را می دهند که این اقدامات بیش از اینکه اهداف فرهنگی داشته باشد، حال و هوای سیاسی و انتخاباتی داشته باشد، سال دیگر موعد انتخابات ریاست جمهوری است و هر رسانه می تواند قدمی مثبت در جهت جلب آراء مورد نظر برخی‌ها باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها