خبرهای داغ:
انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی کتاب چالش های فرهنگی و اجتماعی زنان را به کوشش سفیری، عضو هیئات علمی دانشگاه الزهرا(س) در سال ۱۳۹۰ منتشر کرده است.
کد خبر: ۹۲۵۵۰۲۳
|
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، ارتباطات انسان ها تا پیش از یک صد سال گذشته بسیار محدود بود و بدین ترتیب تغییرات فرهنگی نیز به کندی صورت می گرفت اما با گسترش وسایل ارتباطی و نیز مهاجرت هایی که بیشتر برای کسب علم و آگاهی انجام می شد، روند این تغییرات را سریعتر کرد. تغییرات فرهنگی همیشه بد نیست، گاهی اوقات این تغییرات موجب اصلاح فرهنگ نادرستی که در جامعه ریشه می کند، مانند فرهنگ استفاده از کالای لوکس و خارجی که در جامعه ایران با شعار حمایت از کالای داخلی، این فرهنگ به جهت مطلوبی، در حال تغییر است.
اما در بسیاری از موارد این تغییرات فرهنگی بار مثبت ندارند و تاثیرات بسیار مخربی را بر سبک زندگی افراد، ایدئولوژی ها و افکار آنان می گذارد و لزوم مطالعه روند این تغییرات و مسیری که برای حرکت آن صورت انجام شده است را اثبات می کند.
بررسی های تغییرات فرهنگی، زمینه مطالعاتی بسیاری از جامعه شناسان و محققان فرهنگی است زیرا اگر عوامل موثر و ابعاد این تغییرات مورد مطالعه قرار نگیرند در مدت نه چندان طولانی ای، جامعه به سمتی که فرهنگ جدید تزریق شده است، حرکت خواهد کرد و بدین ترتیب شاهد رشد ضدفرهنگ ها در کشور خواهیم بود.
پژوهش های فرهنگی، یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی
یکی از مجموعه هایی که به عنوان نهاد حکومتی در جمهوری اسلامی ایران، وظیفه بررسی ابعاد تغییرات فرهنگی و چالش های فرهنگی را بر عهده دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ به ریاست رئیس‌جمهور تاسیس شد.
این شورا در سه حوزه سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت وظایف مشخصی دارد که در حوزه سیاست گذاری، تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی مربوطه از جمله وظایف این شورا محسوب می‌شود.
معرفی کتاب چالش های فرهنگی و اجتماعی زنان
چاپ و نشر و نیز اطلاع رسانی از دیگر وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سیاستگذاری است که انتشارات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت آن را برعهده دارد. این انتشارات در حوزه بررسی چالش های فرهنگی زنان کتابی را تحت عنوان «چالش هاي فرهنگي و اجتماعي زنان» به قلم خديجه سفيري در ۱۷۹ صفحه، تابستان ۱۳۹۰ به چاپ رسانده است.
خدیجه سفیری، دارای دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۳ است که تا کنون به مدت ۳۰ سال است، عضو هيئت علمي گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) می باشد و دارای سوابق علمی متعددی در حوزه زنان است.
کتاب دارای ۶ مقاله است که دو مقاله آن با نام «زنان و اشتغال در ايران» و «زنان، جرم و بزهکاري » به قلم سفیری نوشته است و «شاخص هاي نابرابري در شاخص هاي فرهنگي – اجتماعي» نوشته منصوره اعظم آزاده و «امنيت عيني و ذهني زنان» به قلم افسانه کمالي است.
«تقسيم کار خانگي و چالش هاي پيش روي زنان» نیز به کوشش سوسن باستاني، و «زنان و رسانه هاي سمعي و بصري» به قلم اعظم راود راد تدوین گردیده است و در انتهای کتاب نیز جمع بندي، نتيجه گيري و پيشنهادهای مرتبط با موضوعات مطرح شده در کتاب نیز به قلم سفيري نوشته شده است.
رویکردهای موجود در مواجهه با مشکلات حوزه زنان
سفیری ۳ رویکرد را در مقدمه کتاب بیان کرده که در رویکرد نخست وضعیت زنان در ایران را با زنان جهان مقایسه می کند و با طرح شاخص هاي توسعة انساني و جنسيتي وضعيت زنان در ايران را بسيار پايين تصوير می کنند ولی در رویکرد دوم که مقابله با رویکرد نخست است نيازي نیست که به مقايسة خود با غرب بپردازیم.
اما در رویکرد سوم که تقريباً نکات مثبت هر دو رويکرد قبلي را دارد، معتقد است که ما نبايد از قافلة جهاني عقب بمانيم، بلکه با طرح شاخص هاي توسعة جنسيتي و انساني لازم است که وضعيت زنان در ايران را ارزيابي کنيم ولي سپس طرح الگوي مناسب بر اساس فرهنگ غني اسلام ي و ايراني را تهيه کنيم.
سفیری ادامه می دهد که در این مجموعه، محققان با رویکرد سوم به مسئله چالش های زنان پرداخته اند و مقاله های این کتاب با تکيه بر نظريه هاي موجود در هر محور چالش هاي فرهنگي، اجتماعي زنان را در ايران و در سه سطح کلان و ميانه و خرد مطرح کرده اند؛ هرچند که برخي از محورها تنها در سطح کلان قابل مشاهده بودند و بعضي از محورها در هر سه سطح چالش دارند.
مزیت مطالعه این کتاب علاوه بر آشنا شدن با چالش های فرهنگی و اجتماعی زنان در آغاز دهه ۹۰، امکان مطالعه این کتاب به صورت رایگان و در قالب PDF است که در پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است.

طنین یاس - آرزو بهشتی

ارسال نظرات