خبرهای داغ:
نرجس سادات رضوی پور در یادداشتی اهمیت فریضه بزرگ نماز و اوقات بجای آوردن آن را به رشته تحریر در آورده است.
کد خبر: ۹۲۵۵۱۴۰
|
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،یادداشت :
 
"سمع الله لمن حمده الله اکبر" اگر اهل مسجد باشید خوب می‌دانید مسبب این آوای دلنشین کیست و چیست؟ اهالی مسجد در سه وعدۀ مختلف صبح، ظهر و شب در کنار یکدیگر می‌ایستند و دست هایشان به یکباره بالا می‌رود و می‌گویند: {الله اَکبر} تا به جهان ثابت کنند هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند آن‌ها را از خالقشان دور سازد و مشتی گره کرده را بر دهان حکومت‌های ظالم استکبار ستیز می‌کوبند.

هنگامی که به سوی خدا گام بر می‌دارم و می‌روم تا خود را تطهیر ساخته و وضو بگیرم همۀ فکرم به آن است که به سوی نعمت و برکت می‌روم، زیرا آیت الله حائری شیرازی در کتاب خود فرمود: ه اند: ((هیچ گاه نماز را برای تکلیف و به اجبار نخوانید عابد اگر بداند که نمازش برای او صاحب نعمت است نعمت را رها نساخته و همیشه به دنبال اوست.))

فلسفه‌ی اوقات به جا آوردن نماز به تعبیر امام رضا (علیه السلام) به این گونه است: ((از ایشان پرسیدند: که چرا نماز پنج وقت دارد؟ حضرت به این مضمون فرمودند:این نظم برای آن است که روز را با یاد خدا آغاز کرده و با نام او تمام شود، اولین وقت که صبح باشد برای آن است که مسلمان از خواب شیرین خود هنگامی که شیطان همه‌ی زور خود را میزند تا ما که نمازخوان هستیم بیدار نشده و با خدایمان راز و نیاز نکنیم، بیدار شویم و شکرگزار نعمات پروردگار باشیم. دومین وقت که ظهر باشد برای آن است که به خدا نشان دهیم حتی در بین مشغله‌های روزمرگیمان به یاد او هستیم و می‌دانیم همه چیزمان از اوست؛ و فلسفه‌ی نماز عصر برای آن است که بعد از استراحت ظهرانه از خدا کمک گیرد و برای شروع دوباره‌ی کسب روزی حلال بشتابد و باز هم نماز مغرب برای شکرگزاری برای آن چه در طول روز به دست آوردیم و مهم‌تر از همه نماز عشا است که میخواهیم روزمان را به پایان برسانیم.


همانطور که میدانید در زمانی که اهل بیت (علیهم السلام) در میان ما مردم می‌زیستند نماز ظهر را به هنگام ظهر و عصر را در وقت آن به جا می‌آوردند و همین برنامه برای نماز مغرب و عشا بود، اما آنان برای آسایش و راحتی ما گفته اند آن‌ها را یکی کرده که مسلمان خسته نشود البته قطعاً که به دست آوردن نعمت خستگی ندارد.


بگذارید برایتان مثالی بزنم؛ فرض بگیریم که شما در شرکتی کار میکنید و مدیر عامل آن شرکت به قصد سپاس و قدردانی از زحمات شما میخواهد فردا صبح به شما پولی هنگفت دهد آیا شما در طول شب خواب به چشمانتان می‌آید؟ آیا اینطور نیستید که بی تابی امانتان را بریده است؟ حال به دنیای واقعی برگشته و باید بدانید که نماز همان اجرت مدیر عامل است که نعمتی برای شما است حال دیگر قائدتاً در بین وعده‌های نماز له‌له میزنید تا به نعمتی دوباره برسید اگر این گونه باشید خدا هم محبتش را برای شما افزون می‌سازد.


نکته‌ی دیگر را باید متذکر شویم که آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) در کتاب خود این را بیان نموده اند که: (در سوره‌ی حمد هنگامی که به عبارت {اِیّاکَ نَعبُدُ و اِیّاکَ نَستَعین} می‌رسیم و می‌گوییم که خداوندا تنها تو را می‌پرستیم و از تو اطاعت می‌کنیم واقعاً به این عمل کنیم یعنی پول، شهرت، قدرت، و یا حتی ابزار خانه مان برای ما دلبستگی ایجاد نکند که هنگام مرگ وابسته نباشیم؛ و در نهایت آخرین نکته و مهم‌ترین آن عبارت{اِهدِنَا الصِراطَ المُستَقیم} حواسمان باشد که هادی ما فقط خدا و اهل بیت و قرآن و پیامبر آن باشد منظورم این است که برای هدایت به سمت گمراهی نرویم و سعیمان بر این باشد که توکل و توسل را فراموش نکنیم و نماز را بهترین هدایت گر خود بدانیم، زیرا بازدارنده‌ی تعداد کثیری از گناهان ما است، نماز همانند میوه لیموشیرین است که اگر از وقت آن بگذرد دیگر خوردنی نیست و چه خوب است نعمت را تبدیل به غفلت نکنیم.

نرجس سادات رضوی پور
ارسال نظرات