خبرهای داغ:
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی:
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به شرایط کرونایی گفت: به خاطر شیوع کرونا با اضافه مصرف بالای ۱۸ درصد در استان مواجه هستیم.
کد خبر: ۹۲۵۵۹۶۰
|
۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد خانی افزود: در کلانشهر تبریز برای ۱.۶ میلیون نفر و با شهر‌های اقماری در مجموع برای ۲ میلیون مشترک خدمات ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد نیاز آبی روستا‌های استان از زرینه رود تامین می‌شود، گفت: متاسفانه ۱۱ شهر آذربایجان شرقی در حالت سر به سر در زمینه مصرف آب قرار دارند و شهر‌های میانه، مرند و تبریز نیز در حالت موازنه منفی هستند.

خانی افزود: هر ۱۰ سال یکبار در تبریز نیازسنجی می‌شود و در آخرین نیاز سنجی در سال ۹۰ نیز پیش بینی شده بود که سال ۹۵ موازنه تبریز منفی خواهد شد؛ در چهار سال اخیر با موازنه منفی روبرو بودیم، اما با یک سری اقدامات این چهار سال را سپری کردیم.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط کرونایی کشور افزود: امسال شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم، زیرا بحث رعایت مسائل بهداشتی هم اضافه شده و به خاطر شیوع کرونا با اضافه مصرف بالای ۱۸ درصد روبرو هستیم.

خانی در خصوص وضعیت کلان‌شهر تبریز در بخش آب در سالجاری نیز گفت: تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۱۸ نفر و تعداد انشعابات آب شهری ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره و تعداد چاه‌های آب ۹۲ فقره است.

وی ادامه داد: همچنین حجم مخازن در مدار ۵۱۸ هزار و ۲۰۰ مترمکعب، طول توزیع شبکه ۳۷۸۰ کیلومتر و تعداد روستا‌های تحت پوشش در شهرستان تبریز ۵۰ روستا است.

خانی خاطرنشان کرد: جمعیت روستا‌های تحت پوشش نیز ۲۰۰ هزار نفر و تعداد روستا‌هایی که از زرینه رود یا شبکه تبریز تامین آب می‌شوند ۲۲ روستا است؛ همچنین آب روستا‌های الوار اوغلو، سهلان، مایان، دیزج و باغ معروف به علت مشکل کیفیت آب چاه، از طریق شبکه تبریز تامین می‌شود که به‌علت افت فشار در شهر تبریز، روستا‌های فوق نیز با مشکل آب‌رسانی مواجه شده‌اند.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی همچنین در خصوص پیش‌بینی جمعیت شهر تبریز و مناطق پیرامون آن تا سال ۱۴۱۵ گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال ۱۴۱۵ نیاز آبی سالانه ما ۲۲۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد بود، در حالی که ظرفیت تولید آب ما ۱۵۲ میلیون مترمکعب بوده و مابقی این مقدار را کمبود خواهیم داشت.

خانی  در مورد میزان تامین آب شهر تبریز از کانال‌های مختلف، اظهار کرد: ۵۵ درصد آب از طریق خط زرینه‌رود، ۱۳ درصد از سد نهند، ۳۱ درصد از چاه‌ها و مابقی نیز از قنوات تامین می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر متوسط تولید سرانه آب مورد نیاز ۲۲۰ لیتر به‌ازای هر نفر در روز بوده و متوسط تولید آب در منابع زیرزمینی ۱۶۰۰ لیتر در ثانیه است؛ حداکثر میزان تولید آب در منابع زیرزمینی نیز برابر با ۱۸۰۰ و منابع سطحی ۳۵۰۰ و حداکثر سرانه آب مورد نیاز ۲۵۰ لیتر به‌ازای هر نفر در روز است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در رابطه با اقدامات اجرایی تامین آب در کلان‌شهر تبریز نیز خاطر نشان کرد: در سه ماهه اول سال ۹۹ اقداماتی از قبیل حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه جدید در میدان‌های چاهی موجود در دامنه شمالی سهند به منظور افزایش تولید آب به میزان ۱۳۰ لیتر در ثانیه انجام شده و با شرکت آب منطقه‌ای استان جهت تکمیل رینگ آب‌رسانی جنوب تبریز نیز همکاری می‌کنیم.

خانی افزود: احیا و بازسازی مجدد ۱۲ حلقه چاه متروکه روستایی در اطراف تبریز به منظور افزایش تولید آب به میزان۱۵۰ لیتر در ثانیه، تجهیز پنج حلقه چاه عمیق با مجموع ظرفیت ۱۳۰ لیتر در ثانیه، مهندسی مجدد تجهیزات اعم از اصلاح الکتروپمپ‌ها، تملیک محل نصب پمپ و اصلاح قدرت برق نیز از سایر اقدامات است.

معاون بهره برداری و توسعه آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در مورد مشکل آبی مناطق حاشیه نشین، مشکل اصلی در این رابطه را مربوط به افزایش ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: در این مناطق، تراکم ساخت و ساز از دو و نیم طبقه به چهار طبقه رسیده و لوله گذاری‌ها نیز متعلق به ۳۰ سال پیش است.

خانی با اشاره به طرح‌های میان‌مدت برای حل چالش‌های حوزه آب نیز گفت: با توجه به این‌که آب تخصیصی سد قلعه چای عجب‌شیر تاکنون برای شرب استفاده نشده است، در صورت تامین حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث تصفیه‌خانه آب، می‌توان آب مورد نیاز شهر عجب‌شیر و روستا‌های تابعه را از این سد تامین و آب تخصیصی این شهرستان از خط زرینه‌رود رل به سمت کلان‌شهر تبریز هدایت کرد.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل تامین آب تبریز، طرح‌های بلندمدت شامل طرح آب‌رسانی از رودخانه ارس در دست اجرا است، زیرا حفر چاه جدید در محدوده کلاشهر تبریز از نظر منبع آب و حریم چاه‌های کشاورزی و صنعتی با محدودیت‌های شدیدی مواجه شده و امکان حفر چاه جدید منتفی است.

خانی  افزود: آب‌های سطحی موجود نیز کفاف نیاز شرب و صنعت کلان‌شهر تبریز را نمی‌دهد، از این‌رو مسئولان باید نسبت به اجرایی کردن طرح انتقال آب از رودخانه ارس اهتمام بیشتری نشان دهند تا با عملیاتی شدن پروژه‌های پیشنهادی بحران‌های آتی را به سهولت بگذرانیم.

 معاون امور فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی نیز گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در استان جمع آوری و تصفیه می‌شود.

پرویز عباسی اضافه کرد: حداقل ۷۰ درصد آب مصرف شده به فاضلاب تبدیل می‌شود که جمع آوری و تصفیه آن برعهده شرکت آب وفاضلاب است.

وی با بیان این‌که ۶۸ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی تحت پوشش سیستم جمع آوری فاضلاب قرار دارد و ۸۷۰ هزار مشترک فاضلاب داریم، ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ تصفیه خانه در مدار بهره برداری بوده و هفت مورد نیز در حال اجرا است.

معاون امور فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی متولی جمع آوری فاضلاب حاصل از مصرف آب است، یادآوری کرد: متولی فاضلاب صنعتی و همچنین فاضلاب ناشی از آب‌های سطحی و بارندگی شرکت آب و فاضلاب نیست، زیرا ابزار‌های این مدل جمع آوری را نداریم و صرفا متولی فاضلاب حاصل از مصرف آب توسط مردم هستیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها