نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در گفت‌وگو با بسیج:

قوه قضائیه برای سوت زن ها امنیت ایجاد کند/مردم در جرم حاکمان نااهل شریکند

آن‌هایی که به اموال ملت ایران رحم نمی‌کنند لازم است قوه مقننه قوانینی جهت حمایت از سوت زن‌ها تصویب کند که بر اساس آن قوه قضائیه امنیت این سوت زن‌ها را تضمین کند قوه مجریه هم پادشی به آن‌ها بدهند و ...
کد خبر: ۹۲۵۶۳۲۶
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و جامعه بسیج در رابطه با سوت‌زنی با بیان اینکه مبارزه اسلام با ظلم خود یک مکتبی است اظهار داشت: معمولاً چنین است، انسانی که داری زر و زور هستند توسط افراد چاپلوس و ریا کار محاصره شده‌اند و این با حب و ذات و غرایز نفسانی هم سازگاری دارد و در این شرایط خطر لغزش زیاد است.

میانجی گفت: شخص با انحراف خود جامعه را هم متزلزل می‌سازد برای صاحبان قدرت پذیرش حق و حتی دیدن و شنیدن آن کار مشکلی است مگر اینکه پیوند حاکم با خدا محکم باشد و خود را در برابر خدا و مردم مسئول بداند و باور کند که خادم مردم و مسئول در برابر هر چه انجام می‌دهد.

مردم در جرم حاکمان نااهل شریکند

وی افزود: حضرت امیر مومنان (ع) بعد از بیان ثواب امر به معروف و نهی از منکر که تمامی اعمالی نیک حتی جهاد در راه خدا در برابر آن قطره‌ای در مقابل دریا می‌دانند؛ می‌فرمایند از همه این‌ها مهم‌تر سخنی است که برای عدالت در برابر پیشوای ستمگر گفته شود. اگر مردم احساس مسئولیت نکنند و یا با بی تفاوتی موجب انحراف حاکمان و روی کار آمدن نااهلان و نا محرمان گردند در جرم و خیانت آن‌ها شریک هستند.

میانجی با اشاره به عدم وجود یک نهاد در قالب امر به معروف و نهی از منکر، اضافه کرد: این همه سازمان در کشور ما است که معمولاً موازی کاری دارند؛ ای کاش یک سازمان به نام امربه‌معروف و نهی از منکر در کشور ما تأسیس می‌گردید و به مسئولان آن اختیاراتی داده می‌شد و اگر این چنین می‌شد، کار به اینجا نمی‌رسید.

 وی خاطر نشان کرد: معظل فساد ابتدا باید با امر به معروف و نهی از منکر از کشور ما زدوده می‌شد ولی چون امر به معروف و نهی از منکرکه میتوان گفت به تعطلی کشیده شده، موضلات اینقدر زیاد شده و خاطیان تا این حد جسارت کردند و ثروت بیت المال و پول مردم را غارت می‌کنند.

این استاد حوزه ادامه داد: امام خمینی (ره) می‌فرمایند همه ملت موظف‌اند که نظارت کنند اگر من هم یک پایم را کج گذاشتم ملت موظف ،هستند بگویند پایت را کج نگذار ، همچنین ایشان می‌فرمایند: اگر ملت در امور مجلس و دولت نظارت نکنند و همه چیز را دست این‌ها بسپارند و مشغول کارهای خودشان شود ممکن است این قوا به تباهی کشیده شود، لذا باید مردم ناظر به امور دولت و مجلس باشد. حتی امام(ره) فراتر از نظارت، تذکر، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر به مردم دستور جلوگیری در مقابل انحراف ایجاد شده حکومت را می‌دهند و درباره آن می‌فرمایند: آن روزی که دید و دیدند از حیث قدرت طلبی و مال طلبی انحراف در مجلس، رئیس جمهور و وزرا پیدا شد خود مردم باید جلوی آن را بگیرند. با توجه به این سخنان امام می‌توان پی برد که ملت می‌توانند سوت زنی کنند چون کار از امر به معروف و نهی از منکر گذشته است.

 میانجی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: وای بر بدبختی مردم قسی قلب که از یاد خدا متذکر نمی‌شوند، اضافه کرد: این کسانی که به اموال مردم رحم نمی‌کنند و از قدرت هر سو استفاده‌ای می‌کنند علت آن مرض قساوت قلب است، البته عوامل تولید این مرض بسیار است و اقسام مختلفی دارد برخی آشکار و برخی پنهان، آنچه را به طور آشکار در داخل زندگی ما راه پیدا کرده و باعث انتشار این مرض گشته و روز به روزبه شدت بیماری و تعداد بیماران افزوده شده متأسفانه روبه رو هستیم.

 این کارشناس مذهبی در رابطه با مطلب بالا چند آیه به این شرح بیان کرد: خداوند می‌فرماید: به خود آیید که این همان زیان آشکار است، همچنین در آیه دیگری می‌فرماید: ای مسلمانان تا کی فهمیدن و عمل نکردند تا کی خواندن و شنیدن و به کار نبستند آیا این ندای آسمانی قرآن بس نیست که تکانی در دل‌ها بیفکند. خداوند در آیه 16 سوره حدید می‌فرمایند: آیا وقت آن نرسیده است که مردم مدعی ایمان به یا خدا و وعده‌های صدق خداوند بیفتند و از خدا بترسند و مانند امت‌های پیشین که با داشتن کتاب آسمانی در اثر طول مدت مهلت، دل‌هایشان قساوت گرفت و بسیاری از آن‌ها خارج وادی حق گشتند، نباشید.

 میانجی گفت: حضرت رسول اکرم (ص) به ابوذر غفاری می‌فرمایند: ای ابوذر دنیا جان و تن مردم را به خود مشغول می‌دارد خداوند ما را از نعمت‌های که از حلال به ما ارزانی داشته مورد بازجویی قرار می‌دهد تا چه رسد به نعمت‌های که از حرام به دست آمده است. اما همین قساوت قلب است که چشم و دل این افرادی که به بیت‌المال و مردم خیانت می‌کنند کور کرده است.

قوه قضائیه برای سوت زن ها امنیت ایجاد کند

این استاد حوزه خطاب به قوه قضائیه افزود: لازم است قوه قضائیه از افرادی که فساد افراد مفسد را افشا می‌کنند یا به عبارت امروزی و غربی سوت زنی می‌کنند هم از لحاظ معنوی ( یعنی برقراری امنیت این افراد) و هم مادی (دادن هدیه) حمایت کنند. در کشورهای غربی رایج است شخصی که افشاگری یا سوت زنی می‌کند هم از لحاظ معنوی مورد حمایت قرار می‌گیرد و هم از لحاظ مادی.

 وی ارائه یک مصوبه جهت افشاگری در مجلس را پیشنهاد داد و این موضوع را از لحاظ دینی به این شکل توضیح داد: در دین احکام تابع مصالح و مفاسدِ واقعی است و قرآن کریم به صورت صریح این موضع را مطرح کرده است من جمله در آیه شریفه 91 سوره مائده و دین بر اساس مصالح و مفاسد موجود در زندگی بشر تنظیم شده است و فقها بابی را به عنوان تضاحم بین احکام در فقه مطرح کردند در باب تضاحم هم، اهم بر مهم و همچنین حکمی که مصلحت بیشتری دارد بر دیگری مقدم است و در ناحیه مفسده نیز به همین شکل عمل بشود.

 میانجی در رابطه با موضوع فوق این گونه مثال زد: دست زدن به نامحرم حرام است اما اگر نامحرمی تصادف کرد و در حال مرگ قرار داشت برای نجات او چاره‌ای جز لمس بدن وی نبود در اینجا تصاحم میان لمس بدن نامحرم و نجات او پیش خواهد آمد و اصل واجب بودن نجات جان انسان بر اصل حرام بودن بدن نامحرم مقدم می‌شود بر همین مبنا ممکن است تکلیف افراد در دو زمان تفاوت کند یعنی در یک زمان امری حرام باشد اما در یک زمان دیگر و شرایط دیگر حلال باشد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: دایر مدار بودن اهمال بر مصالح و مفاسد و درجه بندی آن یکی از اموری است که باعث انعطاف قوانین دینی شده است و بسیاری از مشکلات جامعه با این روش قابل حل است.

 وی با بیان این سخن امیر مؤمنان علی (ع) که فرمودند: همان‌طور که خون مؤمن محترم است مال او مانند خونش محترم است، گفت: آن‌هایی که به اموال ملت ایران رحم نمی‌کنند لازم است قوه مقننه قوانینی جهت حمایت از سوت زن‌ها تصویب کند که بر اساس آن قوه قضائیه امنیت این سوت زن‌ها را تضمین کند قوه مجریه هم پادشی به آن‌ها بدهند و این موضوع ضرورت دارد چون عواملی که موجب عدم التزام به احکام اولیه می‌شود شرایط خاص و استثنای فرد و جامعه است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از حرج استرار، لا ضرر و لا ضرار، تقیه، اهم و مهم، حفظ نظام و اساس دین، بنابراین در قالب این بسیار ضروری است مسئولین من جمله قوه مقننه ابتدا قوانین را تصویب کند و قوای دیگر آن را اجرا کنند در حالی که قوه قضائیه اکنون در این موضوع پیش قدم شده است.

ارسال نظرات