استاندار هرمزگان: خودکفایی در تولید بنزین اقدام بزرگی در حوزه اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: ۹۲۵۶۵۵۸
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل ازتسنیم از بندرعباس، فریدون همتی در نشست با مدیران و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه‌هرمزگان تصریح کرد: یکی از ابزارهای تحریم برای دشمن موضوع بنزین بود که به کشور بنزین نفروشند که خوشبختانه ما به خودکفایی رسیدیم و دشمن شکست خورد.

وی افزود: درحال حاضر که عظیم‌ترین، بی‌سابقه‌ترین و‌ بی‌مانندترین تحریم دشمن بر علیه کشور به خصوص در حوزه‌های نفت و گاز وجود دارد، تصور کنید که در این شرایط امروز که با مشکلات ارزی مواجهیم بنزین هم وارد می‌کردیم چه اتفاقی در کشور رخ می داد،اگر امروز به خودکفایی نرسیده بودیم، ماشین‌های مردم در حیاط‌هایشان و پارکینگ‌هایشان متوقف می‌شد و اگر در ماه سوخت کمی هم به عنوان سهمیه به آنها داده می‌شد برای امور و موارد خاص اختصاص پیدا می‌کرد ما به عنوان یک شهروند ایرانی زیاد به این موضوع فکر نکرده‌ایم.

وی عنوان کرد: مقرر شده بود که شرکت‌های خارجی برای ما پالایشگاه بسازند که در تحریم اول فرار کردند و تصور کردند یک مشت آهن آلات به عنوان موزه برای یادگار دوران تحریم‌ها باقی خواهد ماند و مکانی جذاب برای گردشگر تحریمی خواهد شد تا بیاید و نگاه کنند و بگویند یک مجموعه عظیمی را شرکت‌های خارجی با تحریم رها کردند و مجموعه نیمه کاره ماند. این را در ذهن تصور کنید اما چه اتفاقی افتاده است؟ با ذهن توانای مهندسین، جوانان، دانشمندان، مدیران و تصمیم‌گیران این مملکت ، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نه تنها به یک موزه متروکه تبدیل نشد بلکه به بزرگترین پالایشگاه میعانات جهان تبدیل شد. دکتر همتی ادامه داد: در پی اقدام شجاعانه، مدبرانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران پنج کشتی توسط شما و همکاران شما بارگیری شد و این مسیر دور و دراز سه ماهه را از بیخ گوش دشمنان عبور کردید و در سایه لطف خداوند، عزت جمهوری اسلامی ایران ومقام معظم رهبری انقلاب سالم برگشتید و کسی نتوانست مانع شده و یا تعرضی برای ما ایجاد کند.

همتی افزود: دفعه گذشته که به کشتی ایرانی تعرض کردند در همین تنگه هرمز و خلیج‌فارس مقابله به مثل کردیم و اگر به این کشتی‌هایمان هم تعرض می‌کردند پاسخ سریع‌تر و سنگین‌تری به آن‌ها می‌دادیم آن‌ها هم از این موضوع اطلاع داشتند به همین جهت هم توان تعرض را نداشتند، این هم یکی از اتفاق‌های مبارکی است که در این فشار دشمن رخ داده است که رقم واردات و صادرات بنزین از سال 96 تا سال گذشته قابل قیاس نیست. این نشان دهنده به وقوع پیوستن اتفاقی بزرگ، قطع وابستگی و اقتدار و استقلال اقتصادی در کشور است.

وی عنوان کرد: در حوزه محیط زیست نیز اتفاق خوبی رخ داد یعنی با راه‌اندازی ستاره خلیج‌فارس و کیفی‌سازی و ارتقاء کیفیت پالایشگاه نفت بندرعباس و تولید یورو پنج و چهار به حوزه محیط زیست کمک شد الان از طریق تولید سوخت برای کشور آلودگی محیط زیستی نیز بوجود نمی آید که این هم از برکات این اتفاقات بوده است.

استاندار هرمزگان ابراز داشت: امروز بازدید از انبارهای نفت و مخازن سوخت داشتم شبکه هوشمندی در پایین دست و بالادست پالایشگاه باید ایجاد شود تا تولید وارد شبکه ذخیره سازی شود و از مخازن به شبکه توزیع تزریق شده و در دسترس مردم قرار گیرد.

همتی بیان داشت: ظرفیت‌هایی که در اسکله‌های شهید رجایی و باهنر و منطقه ویژه خلیج فارس در خدمت صادرات و سوخت‌رسانی به جزایر و سکوهای نفتی و به فعالیت‌های داخل دریا چه در حوزه نیروهای مقتدر نظامی ما و چه در حوزه مناطق جزایر و سکونتگاه‌ها نشان دهنده یک مجموعه عظیم و ارزشمند است.

استاندار هرمزگان گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در یک شبکه منظم شامل تانکرهای جاده‌ای، خط لوله زمینی و ریل مانند یک شاهرگ و مویرگ‌ها سوخت را به تمام کشور توزیع می‌‌کند.

استاندار هرمزگان با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان به بازدید از مخازن فرآورده و انبارهای نفت این شرکت اشاره کرد و گفت: بدانید که ما آگاهیم چه تلاش و کوششی در این شرایط سخت و آب و هوایی در طول شبانه روز در حال انجام است.

وی به اقدامات دولت در سال‌های اخیر و مقایسه آن با گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در دوره هفتم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم و بر سر اینکه چه مقدار مجوز واردات بنزین به دولت داده شود بحث می‌شد و کشور با وجود اینکه نفت خیز بود اما وارد کننده بنزین بودیم که وقتی فکر می‌کنم خیلی ناراحت کننده است، یعنی باید نفت می‌فروختیم و بنزین وارد می‌کردیم،اما امروز خودکفا در تولید شده‌ایم.

همتی اظهار کرد: همکاری خوب میان مجموعه‌ها به تسریع در انجام کار و عملیات کمک می‌کند و نظم بخشی در این مجموعه که بسیار حساس است مهم است چرا که تمام محصولات سوخت در حوزه‌های صادرات، پالایشگاه، تامین سوخت جزایر، مصرف داخلی کشور تا دورترین نقطه کشور و استان را پشتیبانی می‌کند.

وی عنوان کرد: شاید کسی فکر نکند که در یکی از مناطق مشهد، گیلان، مازندران، تهران، جنوب کشور و شرق کشور چنین چیزی وجود داشته باشد که منطقه‌ای نتواند سوخت مورد نیاز جایگاهی را تامین کند، چه مجموعه عملیاتی از استخراج این نفت خام از چاه و چه عملیات و فرایندی انتقال آن به پالایشگاه و در پالایشگاه چه عملیات پردازش وسیعی انجام می‌شود و بعد وقتی محصول به دست آمد آن را تحویل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بدهد و در یک شبکه منظم شامل تانکرهای جاده‌ای، خط لوله زمینی و ریل مانند یک شاهرگ و مویرگ‌ها به تمام کشور توزیع ‌کند.

وی گفت: مجموعه فعالیت‌های عظیمی و زیادی تلاش کرده‌اند تا وقتیکه همه افراد جامعه در هر ساعت شبانه‌روز به جایگاه مراجعه می‌کنند، سوخت مورد نیازشان تامین است.

استاندار هرمزگان ابراز داشت: تلاش‌های پشت صحنه و برنامه‌ریزی‌های دقیق و اعمال مدیریت هوشمند مجموعه بسیار پر اهمیت است که این اتفاق در مجموعه شما رخ داده است و جا دارد بار دیگر از زحمات شما از جمله معاونین، کارکنان و کارگران حتی راننده‌هایی که در خدمت این بخش هستند افرادی که در ریل، خط لوله، اسکله‌ها و بنادر و در داخل کشتی فعالیت می‌کنند قدردانی کنم چراکه فعالیت تمام این مجموعه به صورت هماهنگ باعث می‌شود که محصول به خوبی حاصل شود که یا در داخل مصرف می‌شود و یا صادر خواهد شد.

همتی بیان داشت: وقتی نقصی در یک از این ارکان به وجود بیاید آدم قدر این مجموعه رو پیدا می‌کند، برخی اوقات از کمبود گاز مایع در میناب و بشاگرد گله می‌کردند؛ کمبود بود، پیگیری کردیم که چرا این اتفاق افتاده و یا مثلا در همین سیل ما یک عملیات بالگرد برای رساندن آذوقه و مایحتاج مردم به روستاها داشتیم؛ شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در این عملیات نقش داشت، سوخت بالگردها در جاسک را به صورت روزانه طی چند عملیات به طور منظم تامین می‌کردند.

وی یادآور شد: کامیونی که محصولات این مجموعه را حمل می‌کرد در میان جاده دچار سانحه شد که باعث ایجاد نگرانی و دغدغه ما شد، تمام این موارد را اگر در ذهن متصور شویم مشخص خواهد شد که چه عملیاتی در مجموعه شما حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: امیدوارم با همین روحیه و وظیفه شناسی انقلابی که دارید در شرایط سخت تحریم و کرونا این کار بزرگ را به صورت شبانه روزی انجام می‌دهید ادامه دهید.

در پایان لوح سپاس استاندار هرمزگان به مهندس عبدالله احمدی کمرپشتی مدیر منطقه‌ای پخش فرآورده‌های نفتی اعطا شد.

ارسال نظرات