خبرهای داغ:
روشنفکرنمایانی که سعی در تخریب فرهنگ ایرانی اسلامی دارندتمرکز بسیاری بر روی تخریب حجاب دارند.آنان سعی می کنند هر از چندگاهی با تخریب این مقوله فرهنگی مهم کشورمان به اهداف خود دست یابند.
کد خبر: ۹۲۵۶۷۰۵
|
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، روشنفکرنمایانی که سعی در تخریب فرهنگ ایرانی اسلامی دارند تمرکز بسیاری بر روی تخریب حجاب دارند. حجابی که ریشه در فرهنگ کهن ایرانی اسلامی دارد و در شهرها و مناطق مختلف کشور با لباس بومی بانوان ایرانی با شکل و رنگ های مختلف آمیخته شده است، به مذاق روشنفکران خوش نیامده و آنان سعی می کنند هر از چندگاهی با تخریب این مقوله فرهنگی مهم کشورمان به اهداف خود دست یابند.

روشنفکر نمایان که پوز مدرنیته و پیشرفت با سبک زندگی مدرن را می دهند همواره حجاب را سد راه خود معرفی کرده اند. در همین راستا بود که رضاخان فرمان کشف حجاب را صادر کرد. چراکه اینگونه به فردی بی سوادی القا کرده بودند که مدرنیته با حجاب جور در نمی آید و زنان و مردان بایستی سر و شکل غربی به خود بگیرند تا مفهوم پیشرفت را درک کنند.

این درحالی است که کشورهایی غیر غربی که به طور واقعی راه توسعه و پیشرفت را طی کردند نه تنها به فرهنگ اصیل و بومی خود پشت پا نزدند بلکه سعی کردند با تلفیق مدرنیته در فرهنگ خود به نوعی سبک زندگی بهتر و مناسبتری را ایجاد کنند. در همین راستا بود که کشورهایی مانند ژاپن که با انقلاب میجی که اصلاحات زیادی برای رسیدن به پیشرفت و توسعه در این کشور بوجود آورد، هیچگاه فرهنگ این کشور را مانع راه خود ندیدند. بلکه برعکس سعی کرد با حفظ صفات خوبی همچون سخت کوشی و انگیزه بالا پیشرفت را برای خود به ارمغان بیاورند و همین طور هم شد و راه توسعه با کمک فرهنگ اصیل ژاپنی به سرعت طی شد اما متاسفانه در ایران با جنگی که کسانی چون رضاخان با فرهنگ ایرانی بوجود آورد نه تنها مدرنیته به خوبی در کشورمان حاکم نشد بلکه چالش ها و اصطعکاک هایی که بوجود آمد باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ایرانیان شد که سعی می کردند ارزشها و فرهنگ ایرانی را حفظ کنند.

اگرچه بایستی گفت که فرهنگ ایرانی همواره فرهنگی والا بوده است و با وجود یورش قومیت های مختلف از چنگیزخان و مغولان گرفته تا استعمارگران غربی نه تنها از بین نرفته است بلکه دیگر فرهنگ ها تحت تاثیر آن در فرهنگ ایرانی ذوب شده اند. مغولان یکی از همین موارد هستند که بعدها از حکومت مرکزی کم کم منفصل شده و فرهنگ ایرانی به خود گرفتند.

امروزه هم کشورهایی مثل چین و ژاپن بسیار به فرهنگ اصیل و بومی خود هم می بالند و هم اهتمام ویژه ای دارند که این فرهنگ را حفظ و حراست کنند.

از همین فکر و اندیشه غلط بود که مقابله با حجاب از سوی برخی روشنفکرنمایان آغاز شد و تا به امروز به شکل های مختلف ادامه دارد و با انقلاب اسلامی ایران و پدید آمدن اپوزیسیون خارج نشین رویه سیاسی هم به خود گرفته است.

از سوی دیگر، روشنفکرنمایان به نوعی یک گونه رفتار خود تحقیری هم داشتند. این خود تحقیری هم منشعب از همان تفکر غلط بوده که فرهنگ ایرانی مانع رشد و پیشرفت است. البته این موضوع یک ریشه استعماری نیز دارد. کتاب هایی که با ورود استعمار خصوصا انگلیس به کشورمان نوشته شد که بیشتر عدم توانایی در درک و فهم فرهنگ ایرانی است و در قالب تحقیر ایرانیان به نگارش در آمده است حاکی از همین موضوع است. یکی از همین کتاب ها « حاجی بابای اصفهانی» بود که جیمز موریه انگلیسی آنرا به نگارش در آورد. جیمز موریه نمایندگان انگلستان در ایران است. از جمله آثاری که در تاریخ ایران نگارش یافته و البته به وسیله خارجی ها نیز نوشته شده است، کتاب حاجی بابا اصفهانی است. مهمترین ویژگی این کتاب آن است که مبتنی بر تحقیر ملی ایرانیان نگاشته شده است.

کتاب حاجی بابا نشان از یک جریان منحط داخلی و گویای تعبیر تحقیرآمیز خارجی نسبت به ایران می باشد. این تحقیر ایرانیان کم کم در برخی از روشنفکران غرب زده و خودباخته رسوخ کرد و از همین روست که می بینم برخی برای اینکه حالت تفاخر به خود بگیرند به ژست ایرانی ستیزی و تحقیر ملی روی می آورند. در این راستا ماجرای حجاب با عنوان عدم رشد زن و محدودیت ها و عدم آزادی زن مورد اعتراض این دسته افراد واقع شده است. البته بیشتر از جنبه عقلانیت در این افراد شاهد حمله شدید و یورش پروپاگاندا گونه برای تبلیغات منفی علیه حجاب هستیم. این درحالی است که هیچگاه حجاب در کشورمان عامل محدودیت زنان نبوده است و در حال حاضر بسیاری از زنان چادری هستند که فعالیت های زیادی در عرصه اجتماعی دارد و با موفقیت پله های ترقی را طی می کنند.

طنین یاس - حمزه نژاد

ارسال نظرات