سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
امام خمینی(ره):من در میان شما باشم یا نباشیم نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد/پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد . . . و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید       
l_marquee
کد خبر: ۹۲۵۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹- ۱۵: ۱۶
عضو کارگروه زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان مطرح کرد؛
امیرالمومنین (ع) می فرمایند؛ «غايَةُ الحَياءِ أن يَستَحيِىَ المَرءُ مِن نَفسِهِ؛». اوج حيا اين است كه آدمى از خودش حيا كند، یعنی خودش را داور قرار دهد ببیند خودش به‌عنوان نفر دوم که داوری می‌کند این را می پسندد یا نه.

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مسعوده فاضل یگانه عضو کارگروه زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان؛ در نشستی به مناسبت هفته حجاب و عفاف این مهم را از منظر منشا، مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: حیا و یقین ارتباط دو سویه دارد حیا باعث زیادی یقین می‌شود و برعکس هرچقدر حیا بیشتر باشد انسان یقینش بیشتر است.

ارتباط دو سویه حیا و یقین

وی سپس در خصوص این که منشا عفت چیست به روایتی از حضرت امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند ریشه و علت پاکدامنی «شرم و حیا» است، هر چیزی علتی دارد تا حیا نباشد ما عفت را نداریم.

 عضوهیات علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) در خصوص این که حیا چیست، بیان کرد: در این رابطه امام علی (ع) می‌فرمایند حیا مسیر عمل ناپسند را می بندد. پس حیا فعلی است که موجب مسدود شدن عمل ناشایست می شود.

 عضو کارگروه زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: یا در تعریف گفته‌اند که حیا عبارت است از دوری از کار زشت به جهت ترس از مذمت مردم و برخی هم گفته اند که حیا همراه با انزجار و نفرت نسبت به آن موضوعی است که شخص نسبت به آن حیا می‌کند مثل وقتی غذایی مضر است و می‌دانیم ضرر دارد و باعث بیماری ما می شود هر چقدر هم که ظاهر فریبنده و زیبایی داشته باشد اگر شخص عاقل باشد نه‌تنها فریب نمی خورد بلکه از آن بدش می آید و نفرت دارد  و اگر کسی هم خواست بخورد تاجایی که می تواند تلاش می کند که جلو آن را بگیرد.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که معیار زشت دانستن یک عمل، شرع، عقل و عرف است، گفت: یعنی وقتی شرع یک چیزی را زشت می‌داند. انسان عاقل اگر حیا داشته باشد این حیا موجب می‌شود که این عملی که در شرع ناپسند است، از نظر عقل ناپسند است و عملی است که عرف نمی پسندد، را انجام ندهد. 

 عضوهیات علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) سپس با اشاره به این شعر از سنایی؛ هر که روشن دیده تر شد بیشتر دارد حیا، گفت: هرکسی که واقع بین‌تر شد توانست دورتر را ببیند روشن‌تر ببیند آن موقع حیا هم بیشتر می‌شود.

فاضل یگانه ادامه داد: خود کلمه حیا از ریشه «ح ی و» یا «ح ی ی»، گرفته شده است، این در معنای اصلاحی آن نقش دارد، کلمه حیا به معنای فراخی، باران وگیاه آمده است، حیا یعنی زندگی و به معنای زنده بودن است.

وی افزود این حیا هم که انسان دارد این ریشه زنده بودن اوست یعنی زنده بودن ما به حیا داشتن ماست و یکی از عوامل موثر در حفظ پاکدامنی انسان حیا است، اصلا حیا ریشه پاکدامنی است و هرچقدر بهره انسان از این حیا بیشتر باشد بیشتر از کارهای ناپسند و زشت دوری می کند.

عضو کارگروه زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان در خصوص این که حیا چقدر باشد خوب است، گفت امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «غايَةُ الحَياءِ أن يَستَحيِىَ المَرءُ مِن نَفسِهِ؛». اوج حيا اين است كه آدمى از خودش حيا كند، یعنی خودش را داور قرار دهد ببیند خودش بعنوان نفر دوم که داوری می کند این را می پسندد یا نه.

وی ادامه داد: امام علی (ع) می فرمایند: «الحَياءُ سَبَبٌ إلى كُلِّ جَميلٍ» حيا، وسيله اى به سوى همه زيبايى‌هاست، از آن طرف می فرمایند «سَبَبُ العفَّةِ اَلحَیا»؛ علّت عفت و پاکدامنی شرم و حیا است.

 فاضل یگانه گفت: حیا راه هر زیبایی است هر زیبایی که قرار است بدست بیاید راهش حیا داشتن است و گرنه هر چیز دیگری باشد شاید ظاهر زیبا باشد اما زشت و ناپسند است و طبیعت انسان هیچ کس چیز زشت را دوست ندارد همه به دنبال زیبایی هستند.

عضو کارگروه زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان بیان کرد: فطرت انسان بر این است یعنی از امور فطری که برای انسان برشمرده می شود: که خاموش نمی شود در نهاد هر انسانی قرار دارد سن ندارد و همه بدنبالش هستند آن زیبایی طلبی است.

وی افزود: حضرت علی علیه السلام می فرمایند حیا راه رسیدن به هر زیبایی است و معادل همین می فرمایند: «الحیاء مفتاح کل خیر «حیا کلید هر خیری» است و برعکس بی حیایی ریشه لاابالی گری و ریشه هر کار ناپسندی است.

 فاضل یگانه بیان داشت: از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند از مثل‌های انبیا که بین مردم مانده این است که وقتی حیا نمی کنی هرکاری می خواهی انجام بده یعنی ریشه لاابالی گری، ریشه بی قیدی که آدم مهارش را از دست بدهد بی حیایی است وقتی حیا نداشته باشد هیچ معیاری برای کارهای او نیست و هر کاری ممکن است ازش سربزند بنابراین باید بترسیم از آدمهایی که حیا ندارند هیچ قید و بندی ندارند، هیچ امنیتی نسبت به آنها نمی توان حس کنیم.

 عضوهیات علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) بعنوان معیار این که چطور تشخیص بدهیم که داریم حیا می کنیم، گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند جوری از خدا حیا کن که انگار از همسایه های خوبت حیا می کنی.

وی ادامه داد: این حیا باعث زیادی یقین می شود یعنی ارتباط دو سویه دارند هر چقدر یقین بیشتر باشد انسان حیا بیشتر دارد و برعکس هرچقدر حیا بیشتر باشد انسان یقینش بیشتر است، همان شعر سنایی؛ هر که روشن دیده تر شد بیشتر دارد حیا و امام کاظم (ع) می فرمایند که همانطور که از مردم در ظاهر آنها حیا می کنید و همه کاری انجام نمی دهید از خداوند هم در خلوتها و پنهانی ها حیا کنید.

عضو کارگروه زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان در پایان با اشاره به این روایت که نبی اکرم (ص) فرمودند: کسی که حیا ندارد اصلا ایمان ندارد، گفت: از خداوند توفیق حیا و عمل به شریعت خودش را خواستاریم.  

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: