بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک طی نامه ای پیشنهادات تخصصی به دانشگاه علوم پزشکی جهت مدیریت کرونا در شرایط بحرانی را ارائه کرد.
کد خبر: ۹۲۵۶۹۵۸
|
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک طی نامه ای پیشنهادات تخصصی به دانشگاه علوم پزشکی جهت مدیریت کرونا در شرایط بحرانی را ارائه کرد.

متن نامه به شرح زیر است: 

بسم رب الشهداء

ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک

جناب آقای دکتر سید محمد جمالیان

سلام علیکم؛

ضمن درود بی کران به پیشگاه مطهر شهیدان راه انقلاب، خصوصا فرمانده شهیدمان حاج قاسم سلیمانی و همه شاگردان مکتب شهادت امام راحل و سربازان وفادار امام خامنه ای عزیز؛

در ابتدای سخن از تمامی کادر بهداشت و درمان استان مرکزی که ماه هاست مشغول جهاد فی سبیل الله هستند، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

بسیج دانشجویی که از روز اول مبارزه با ویروس منحوس کرونا با تمام توان در خط مقدم مبارزه قرار داشت و جان بر کف لباس خدمت پوشید و با بیان امام خامنه ای عزیز رزمایش مواسات به پا کرد و پا به پای مدافعین سلامت فرش جهاد را با تار و پود عشق و ایمان بافت، اکنون با هم اندیشی دلسوزان صادق و بی ادعا و متخصص، با مطالعاتی که از ماه ها قبل در عرصه مدیریت کرونا در استان مرکزی صورت گرفته و با تلاش های شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه، طرحی جامع و کارشناسی شده را برای مدیریت و مبارزه با این بیماری آماده کرده است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. قبلا اعلام می کنیم، نیت ما کمک به دانشگاه است و هر تصمیمی که گرفته شود ما در کنار مسئولین دانشگاه هستیم و همانند روز های اول با تمام توان یاریتان خواهیم کرد.

[در این طرح کارشناسی، حداقل 400 تخت برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.]

بیمارستان امیرالمومنین (ع) از نظر موقعیت جغرافیایی در یک منطقه مطلوب و در حاشیه شهر قرار دارد و در صورت ریفرال کوید 19 قرار گرفتن، احتمال سرایت به مرکز شهر کاهش می یابد‌. از سویی دیگر در هیچ یک از مراکز درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی، تا این حد انسجام ساختمان های درمانی و تجهیزات لازم از جمله سی تی اسکن و... جهت سهولت در ارائه تسهیلات به بیماران دیده نمی شود. همچنین با توجه به دارا بودن بیش از 260 تخت مجهز بیمارستانی، انتخاب این بیمارستان به عنوان سانتر تا حد زیادی مانع از درگیر شدن همه بیمارستان ها خواهد شد.

 

در خصوص ریفرال قرار گرفتن بیمارستان امیر المومنین (ع)، اقدامات زیر لازم است:

  1. یکی از دغدغه های تصمیم گیرندگان، بخش قلب بیمارستان امیرالمومنین (ع) می تواند باشد که با انتقال آن به بیمارستان امیرکبیر و انجام آنژیوگرافی ها در بیمارستان قدس قابل حل است. ( همانند بازه چند ماهه ای که آنژیوگرافی بیمارستان امیرالمومنین (ع) در حال تعمیر بود.) از سویی دیگر با توجه به نیاز اقدامات اورژانسی (حداکثر ظرف 45 دقیقه) برای بیماران سکته حاد قلبی (طبق پروتکل های کشوری و بین المللی) و عدم امکان انجام اقدامات غربالگری اولیه چون انجام تست PCR  و یا سی تی اسکن، حفظ و باقی ماندن آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمومنین (ع) (با حفظ پروتکل) فاقد نگرانی می باشد. (هر چند در طی این مدت نیز بارها پس از آنژیوگرافی متوجه مثبت شدن تست بیماران آنژیوپلاستی شده ایم.)
  2. بخش نورولوژی بیمارستان امیرالمومنین (ع) با توجه به کاهش قابل ملاحظه تعداد بیماران و از سویی دیگر کوتاه بودن طول مدت بستری اکثر بیماران، می تواند به بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) منتقل شود.
  3. بخش و گروه داخلی به منظور جلب نظر بیماران جهت مراجعه برای درمان و نیز کاهش تماس این بیماران با بیماران مبتلا به کوید19 به طور کامل به ساختمان جدید بیمارستان آیت الله خوانساری منتقل شود. از فواید این طرح، پایدار ماندن کیفیت آموزشی و کاهش نگرانیِ بجای اساتید این گروه در امور دانشجویان رزیدنتی، اینترنی و... خواهد شد. ساختمان قدیم بیمارستان آیت الله خوانساری نیز  به بخش هماتولوژی و آنکولوژی اختصاص داده شود تا خدمات تخصصی بیماران مبتلا به سرطان توسط کادر آموزش دیده ارائه شده و خللی در روند درمان این بیماران وارد نشود. بخش رادیوتراپی نیز همچون قبل در همان بیمارستان مشغول به ارائه خدمت شده و از ارجاع این بیماران به مراکز خصوصی خودداری گردد. لازم به ذکر است که با توجه به راه اندازی بخش مگا آی سی یو، نگرانی بابت تخت ویژه کافی،  برای بیماران مبتلا به سرطان و داخلی به صورت همزمان وجود نخواهد داشت.
  4. بخش جراحی بیمارستان امیرالمومنین (ع) به بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) منتقل شود و اتاق عمل بیمارستان امیرالمومنین(ع) به بیماران کرونایی (که در طول بیماری نیاز به جراحی های اورژانسی پیدا می کنند) اختصاص یابد تا از آلودگی ناخواسته و غیر قابل پیش بینی کادر محترم درمان و سایر بیماران نیز جلوگیری شود.
  5. جهت کاهش بار بیماران مبتلا به کووید 19 در بیمارستان امیرالمومنین (ع) لازم است بیمارستان تامین اجتماعی حضرت امام خمینی (ره)، همچون دوره اول شیوع این بیماری جهت پذیرش این بیماران تا حد توان و تجهیزات اقدام نماید. با توجه به متفاوت بودن ساختار اداری مرکز نامبرده با مراکز دولتی، پیشنهاد میگردد این مرکز اقدام به پذیرش بیمارانی که ابتدا به آن مراجعه می نمایند و نسبت به آن بیماران تعهد دارند مبادرت ورزد.
  6. مدیریت تخت ((Bed Manager بیماران کرونایی به گروه عفونی سپرده شود.

همچنین در صورت ادامه روند ابتلا به این بیماری و افزایش بیش از حد تعداد مبتلایان در شرایط بحرانی و تکمیل ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین (ع)، اقدامات زیر پیشنهاد می گردد:

  1. بیمارستان امیرالمومنین (ع) دارای محوطه وسیع و تحت اختیار دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد که میتوان از آن برای برپایی بیمارستان های صحرایی توسط نیروهای مسلح به بهترین و سریعترین حالت ممکن بهره برد.
  2. درمانگاه پروفسور قوام زاده با توجه به سهولت در جابجایی امکانات، به ساختمان قدیم خوابگاه حضرت معصومه (س) (واقع در خیابان شهید شیرودی) منتقل شود و ساختمان درمانگاه به مرکز اولیه پذیرش و درمان سرپایی بیماران کرونایی تبدیل شود.
  3. برای کاهش مدت زمان بستری در مراحل افزایش تعداد بیماران در مراکز درمانی، بیماران پس از ثبات سطح خونی O2 تا مدت منفی شدن PCR به نقاهتگاه منتقل شوند. برای برپایی این نقاهتگاه می توان از سالن ورزشی واقع در مجتمع پیامبر اعظم (ص) نیز استفاده کرد.
  4. با تکمیل تخت های بیمارستان امیرالمومنین (ع) پیشنهاد می گردد در صورت عدم تجهیز بیمارستان امیرکبیر، در گام اول از ساختمان جدید بیمارستان آیت الله خوانساری استفاده گردد. امکاناتی چون سی تی اسکن با توجه به تجربه موفق بیمارستان امیرالمومنین (ع) در استفاده همزمان برای بیماران مبتلا به کووید19 و بیماران داخلی (با رعایت پروتکل و زمانبندی مناسب) قابل استفاده می باشد. همچنین در موارد پیش بینی نشده با توجه به تعداد کم بیماران، جهت ارائه خدمت در همان مرکز می توان برای بیماران مبتلا به سرطان و سایر بیماران داخلی همچون سال های گذشته از سی تی اسکن بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) بهره برد.
  5. پس از ترخیص هر بیمار از مرکز امیرالمومنین جهت حفظ انسجام و مدیریت بهتر، لازم است از سرریز بیماران مرکز امیرالمومنین(ع) به بیمارستانهای خوانساری و امیرکبیر جلوگیری شده و درهمان بیمارستان امیرالمومنین(ع) اقدام به پذیرش نمود.
  6. از هم اکنون میبایست جهت تجهیز بیمارستان امیرکبیر نسبت به مواردی مانند سیستم اکسیژن رسانی و سی تی اسکن اقدام شود تا در روزهای بحرانی احتمالی آینده بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در کنار تمامی موارد فوق، اقداماتی جهت قطع زنجیره ابتلا و کاهش مبتلایان به بیماری در تعامل با سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی مورد نیاز است که به چند مورد اشاره می کنیم:

  • محدودیت رفت و آمد در روزهای تعطیل و آخر هفته ها به صورت جدی در نظر گرفته شود تا علاوه بر کمک به قطع زنجیره بیماری، به معیشت مردم آسیب وارد نشود.
  • ممنوعیت برگزاری تمامی مراسمات عروسی و ختم در سراسر استان. به جای این کار مجازات های سنگین و پیشگیرانه نیز میتوان در نظر گرفت. مثلا اگر فردی به دلیل شرکت در مراسم عروسی به این بیماری مبتلا شود، تمام هزینه های درمانی او بر عهده عروس و داماد باشد.
  • تشدید نظارت بر اصناف در جهت رعایت پروتکل ها و برخورد جدی با متخلفین؛ نظیر پلمب کردن واحد هایی که از ماسک استفاده نمی کنند.
  • راه اندازی مجدد و جدی مرکز 3839 جهت پاسخگویی به سوالات و همچنین پیگیری شکایات مربوط به حوزه بهداشت و سلامت.
  • پیش بینی و آماده سازی پروتکل های بهداشتی برگزاری مراسمات عزاداری در دهه محرم از هم اکنون.
  • در جهت کاهش فعالیت کادر درمان به دلیل خستگی ها و فشار کاری، می توان از دانشجویان پیراپزشکی سال آخر (در هر شیفت به صورت ۵۰ درصد) استفاده کرد و برای آنها کار دانشجویی ویژه (مبلغی بیشتر از کار دانشجویی فعلی) در نظر گرفت. پیشنهاد دیگر برای جلوگیری از خستگی پرسنل، استفاده از کادر درمانی(پزشک، پرستار و ...) همه بیمارستان ها در بیمارستان سانتر کرونا به صورت چرخشی می باشد. همچنین در صورت وقوع بحران میتوان مقدمات حضور دانشجویان جهادی را در بیمارستان (همانند ابتدای همه گیری کرونا در استان) فراهم کرد.
  • به جهت جلوگیری از گمانه زنی ها و پخش شایعات و احترام به افکار عمومی، تمامی تصمیمات و اقدامات تیم مدیریتی دانشگاه به صورت شفاف و از طریق یک مرجع رسمی، علنی شود.
  • مجددا مقدمات حضور روزانه رئیس دانشگاه و معاونین ایشان در رسانه ملی و سخن گفتن با مردم فراهم شود. در این باره باید به این نکته توجه کرد که حضور سایر اعضای خانواده علوم پزشکی استان از جمله رؤسای بیمارستان ها، مدیران، پزشکان و ...، میتواند انگیزه مضاعفی برای ادامه فعالیت های ایشان باشد.

 

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک در اجرای تمامی موارد فوق و نیز هر زمینه دیگری حتی تامین ماسک کادر درمانی، در صورت درخواست مکتوب دانشگاه حاضر به همکاری می باشد.

در پایان از تلاش های خالصانه تمام عزیزانمان در جمع آوری این طرح کارشناسی کمال تشکر و قدرانی را دارم.

والسلام علی من اتبع الهدی

23 تیرماه 1399

محمدرضا مختاری

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک

ارسال نظرات