خبرهای داغ:

ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا بهترین اقدام برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است

روند اجرای طرح توانمندسازی جامعه روستایی وپیشگیری از مهاجرت روستائیان بررسی گردید.
کد خبر: ۹۲۵۷۷۲۲
|
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، به منظور بررسی روند اجرای طرح توانمندسازی جامعه روستایی و پیشگیری از مهاجرت روستائیان، با حضور بخشدار نازلو چای و مدیران، مسئولین ادارات و نمایندگان جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، نظام مهندسی کشاورزی، و ... جلسه در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار گردید.

محمود سپهرفر ضمن برشمردن اهمیت موضوع و تاکید کارگروه استانی بر پیشرفت سریع طرح اعلام نمود: با توجه به پدیده خشکسالی و تاثیر آن در کشاورزی، شاهد گسترش مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها به ویژه مرکز استان و حاشیه نشینی در سکونتگاه‌های غیر رسمی شده ایم و اگر مهاجرت روستائیان کنترل نشود ما در مرکز استان و شهرستان ها دچار مشکل خواهیم شد.

سرپرست جهاد کشاورزی ارومیه افزود: این طرح از سال قبل در۴ شهرستان استان از جمله ارومیه آغاز شده و دهستان «نازلو شمالی» با ۴۷ روستا در این شهرستان، به عنوان پایلوت بررسی علت مهاجرت روستاییان به شهر انتخاب و طرح توانمندسازی جامعه روستایی در آن دهستان اجرا و مطالعات لازم در این حوزه انجام شده است.

سپهرفر اظهار داشت: با توجه به عدم تخصیص بودجه و یا ردیف اعتباری خاصی برای اجرای این طرح، لازم است تمامی ادارات و ارگان‌های مجری این طرح، برنامه های جاری خود را بیشتر به دهستان پایلوت اختصاص داده و اقدامات عملی خود را جهت پیشبرد سریع طرح انجام دهند.

رامین حمیدی رئیس اداره ترویج و آموزش جهاد کشاورزی ارومیه، ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا و تشویقی را از زمینه های کنترل و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و بیان کرد: با اجرای این طرح ها به میزان قابل ملاحظه‌ای از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی پیشگیری می‌شود.

رئیس اداره ترویج و آموزش جهاد کشاورزی ارومیه ضمن اعلام طرح های جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: روستاهای پایلوت (تقریبا از فلکه فرودگاه تا ابتدای حوزه بخش انزل) مشخص و مقرر شده با مدیریت یکپارچه سازی منابع آب و خاک، حرفه آموزی و توسعه صنایع دستی و گردشگری مهاجرت را از این روستاها کاهش دهیم.

حمیدی در خصوص برنامه ی مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک گفت: ترغیب و تشویق مردم با ارائه آموزش های لازم برای کشت گیاهان دارویی، گلخانه ای، و صرفه اقتصادی و پیگیری اجرای طرح های مربوط به آبیاری هوشمند و طرح های مرتبط با تقویت خاک و جلوگیری از فرسایش آن و استفاده مناسب از نهاده های کشاورزی را ازجمله فعالیت های مرتبط با جهاد کشاورزی در این طرح عنوان نمود.

شهین محمدی نژاد بخشدار نازلو نیز ضمن حضور در این جلسه گفت: این طرح طی تفاهم نامه ای بین معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و وزارت کشور ارائه شده و تثبیت جمعیت روستایی از اولویت های دولت بوده و در سال های گذشته اقدامات شاخصی در تامین زیرساخت‌ها و کمک به معیشت روستائیان انجام شده است.

بخشدار نازلو توانمند سازی جامعه روستایی برای جلوگیری از مهاجرت‌های بی رویه و حاشیه نشینی را بهترین اقدام در این خصوص دانست و افزود: هدف از اجرای این طرح رسیدن به اهداف تعیین شده در ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، یعنی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اخلاقی تا پایان برنامه ششم توسعه است و بررسی پرونده‌های این طرح باید در اولویت کاری قرار گیرد و مجوز‌های لازم برای ایجاد فرصت شغلی و تولیدی سریعا صادر گردد.

محمدی نژاد همچنین به نقش اصلی جهاد کشاورزی در این طرح اشاره نمود و گفت: اجرای برنامه عملیاتی مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک باعث رونق تولید در منطقه و به دنبال آن رشد اقتصادی و سوددهی خواهد شد و این به تنهایی دلیلی برای عدم مهاجرت روستائیان است.

در پایان حاضرین در جلسه ضمن بررسی طرح های مطرح شده، به بیان دیدگاه هها و مشکلات فرا روی طرح پرداخته و نظرات و راهکارهای خود برای رفع موانع و مسائل را ایراد نمودند.

انتهای پیام/2001

ارسال نظرات