سعید زعفری هشجین

افرایش ۵۰ درصدی برداشت هندوانه در اصلاندوز

شهرستان اصلاندوز مغان یکی از مناطق مهم در کشت و تولید محصولات جالیزی در شمال استان اردبیل است و در بین محصولات جالیزی هندوانه جزء بالاترین رقم تولید منطقه را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۲۶۰۰۵۹
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶

افرایش ۵۰ درصدی برداشت هندوانه در اصلاندوز

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ،  شهرستان اصلاندوز مغان یکی از مناطق مهم در کشت و تولید محصولات جالیزی در شمال استان اردبیل است و در بین محصولات جالیزی هندوانه جزء بالاترین رقم تولید منطقه را به خود اختصاص داده است.

در دشت زرخیز مغان می توان محصولات تابستانه ی بسیار متفاوت کاشت که یکی از این محصولات مهم هندوانه است که از قدیم الیّام پدران ما این محصول را کشت میکردند اما الان بخاطر پیشرفت تکنولوژی و علم هندوانه را به صورت مکانیزه کشت میکنند.

هندوانه دارای کاربرد و خاصیت های زیادی می باشد از جمله این کاربرد ها و خاصیت مهم این محصول دارویی، خورراکی، غذایی و همچنین تولید انواع ویتامین و پتاسیم در بدن انسان البته خواص دارویی هنداونه این محصول باعث شده است که صدارات این محصول افزایش یابد.

هنداونه از نظر اقتصادی سود آوری مالی به همراه دارد که باعث ارز آوری به داخل منطقه شده است اما اگر کمی تلاش کرد می توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذب کرد و این محصول مهم را به فراورده های دیگر تبدیل کرد.

 محصولی اشتغال برای افراد منطقه

یکی از کشاورزان نمونه اصلاندوزی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: امسال به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و خداوند متعال با واگذاری زمین های اراضی دیمی کشاورزی به کشاورزان افراد منطقه، زارعین با مشاوره گیری از کارشناسان اداره جهاد کشاورزی و عمل به توصیه آنها توانسته اند محصول خود را در مرحله های مختلف و پیشنهادی کارشناسان محصول خود را کشت کنند و  طی فرایندی برنامه ریزی شده محصول خود را برداشت کنند و راندمان تولید را بالا ببرند.

وی افزود: یکی از اصلی ترین علل رشد بهتر این محصول، آبیاری و روش کشاورزی مکانیزه است که موجب اشتغال زایی در هکتار بیش۵۰نفر برای افراد منطقه در زمین های کشاورزی طی مراحل داشت و برداشت شده است.

افرایش ۵۰ درصدی تولید هندوانه در شهرستان اصلاندوز

مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز در گفتگو با ما اظهار دا:؛ در شهرستان اصلاندوز حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی دیمی و آبی منطقه به کشت هنداوانه اختصاص داده شده است و تمام این اراضی به زیر کشت هنداوانه رفته است.

وی ادامه داد: از این مقدار، پیش بینی می شود که بیش از بیست هزار تن هندوانه مرغوب  در دشت زر خیر برداشت و به استان های دیگر صادر شود.

 صرفه جویی و مصرف کم آب در روش های مکانیزه کشاورزی

روحی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اصلاندوز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به ویژگی پروژه آبیاری مکانیزه و مصرف کم و صرفه جویی آب در روش های نوین آبیاری، بیان کرد : برای آبیاری یک هکتار مزرعه هندوانه در روش غرقابی یازده هزار متر مکعب آب نیاز هست که این مقدار در روش آبیاری نوین به هفت هزار متر مکعب، یعنی حدود ۴۰ درصد کاهس مصرف آب را به همراه دارد.

وی با اشاره ویژگی آبیاری نوین، افزود: یک نواختی توزیع آب، رشد کم، علف های هرز و نصب آسان دستگاه مورد نیاز از مزایای این طرح هست.

روحی تصریح کرد: آب و هوا خاک زرخیز و استفاده از کود های طبیعی یکی از مهمترین علت های مرغوب بودن این محصول هست.

گزارش: حسین زالی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار