رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: افزایش اجاره بهای مسکن در کلانشهرها بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع است.
کد خبر: ۹۲۶۰۶۰۰
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، فرهاد دلق‌پوش امروز در جمع خبرنگاران از نرخ جدید حق‌الزحمه بنگاه‌های معاملات ملکی و نمایشگاه‌های خودرو در استان خبر داد و اظهار داشت: تمامی بنگاه‌های معاملات ملکی استان موظف به اجرای نرخ اجاره بهای ابلاغ شده هستند و افزایش اجاره بها در کلانشهرها بیش از 20 درصد و در سایر شهرها بیش از 15 درصد ممنوع است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به نرخ خدمات فروش معاملات ملکی استان بیان کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و کمیسیون نظارت استان، نرخ خدمات فروش معاملات ملکی استان تا مبلغ 500 میلیون تومان، یک درصد از مبلغ کل اعلام شد که صاحبان املاک از دو طرف معامله دریافت می‌کند یعنی نیم درصد از خریدار و نیم درصد از فروشنده ملک دریافت می‌کند.

دلق‌پوش با بیان اینکه این نرخ‌ها با توجه به وضعیت معیشت طبقات مختلف مردم و با توجه به بررسی‌های کمیته‌های کارشناسی مشخص شده است خاطرنشان کرد: نرخ‌‌ها در ستاد تنظیم بازار مصوب شد و با کسانی‌که آن را رعایت نکنند و باعث ایجاد اختلال در بازار شوند برخورد می‌شود.

وی افزود: در معاملات املاک از مبلغ پانصد میلیون تا یک میلیارد تومان حدود هشت دهم درصد از خریدار و فروشنده به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌شود و از مبلغ یک میلیارد تا دو میلیارد تومان حدود شش دهم درصد از دو طرف معامله و از دو میلیارد تومان نیز نیم درصد از دو طرف معامله باید دریافت شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به حق‌الزحمه اجاره مسکن تصریح کرد: حق‌الزحمه اجاره مسکن نیز یک سوم مبلغ اجاره ماهیانه از دو طرف مشخص شده و حق‌الزحمه رهن نیز معادل دو و نیم درصد مبلغ رهن به‌عنوان اجاره از طرفین است که یک ششم آن مربوط به مالک و یک ششم آن مربوط به مستاجر است. 

 دلق‌پوش به حق‌الزحمه فروش خودرو نیز اشاره کرد و گفت: حق‌زحمه فروش خودرو بر اساس ارزش روز خودرو محاسبه می‌شود که تا مبلغ 100 میلیون تومان یک درصد‌ مبلغ از دو طرف معامله دریافت می‌شود و خودرو با ارزش بالاتر از صد تا 300 میلیون تومان نیز حدود هشت دهم درصد از دو طرف معامله به‌عنوان حق‌الزحمه فروش تعیین شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان از روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های ذی‌ربط خواست تا ظرف مدت یک هفته نسبت به دریافت نرخ‌نامه‌ها و اجرایی شدن آن در سطح استان اقدام کنند و خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان قطعاً با متخلفان این حوزه برخورد قانونی خواهد کرد.

دلق‌پوش با بیان اینکه از تمام فرمانداران انتظار داریم که نسبت به اجرایی شدن نرخ حق‌الزحمه بنگاه‌های معاملات ملکی و نمایشگاه‌های خودرو اقدام کنند و نتایج را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار استان ارائه دهند و افزود: حق‌الزحمه فروش خودرو با ارزش بالاتر از 300 میلیون تومان حدود نیم درصد از دو طرف معامله دریافت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات