خبرهای داغ:
کاهش ازدواج و کاهش جمعیت در جامعه یکی از بسترهایی است که عدم توجه به آن آسیب های بزرگی را در پی خواهد داشت و با آغاز به کار مجلس انقلابی و جوان انتظار می رود که رویکرد نمایندگان به حوزه خانواده تبدیل فراکسیون خانواده به کمیسیون باشد تا تا مجلس بیش از پیش به دغدغه های مردمی در این حوزه پاسخ بدهد.
کد خبر: ۹۲۶۰۸۰۶
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
 
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج - آرزو بهشتی، یکی از شاخصه های حکومتی که بیش از ۴۰ سال از تأسیس آن می گذرد و مزین به نام اسلامی است، اهمیت به قداست خانواده و تکریم خانواده است. این ویژگی که باعث تمایز ایران از سایر کشورهای جهان شده است، بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مورد توجه قرار گرفته است، به فرموده ایشان «مسئله‌ی خانواده، مسئله‌ی بسیار مهمی است؛ پایه‌ی اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت می کند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت میکند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست. هر جهازی، مجموعه‌ی سلولهاست. اگر ما توانستیم سلولها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله اینقدر اهمیت دارد.»
با این حال کوتاهی ها و بی مهری هایی در خصوص تشکیل و نیز تحکیم بنیان خانواده در سیاست گذاری های خرد و کلان کشور وجود داشت که اهتمام جدی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد سیاستگزاری کلان در کشور را می طلبید.
مافی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، در یکی از گفت و گوهای خود، دلیل و توجیه ایجاد این فراکسیون را علی رغم وجود فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی، عدم وجود متولی مشخص در حوزه خانواده عنوان کرد و گفت: «موضوعات مربوط به خانواده به صورت کلی و عمومی مطرح می‌شد و مسائلی همچون کودک‌آزاری و طلاق که خانواده با آن درگیر هستند، بعضاً به‌طور دقیق مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، بنابراین ضرورت داشت که فراکسیون خانواده تشکیل شود.»
آغاز به کار فراکسیون خانواده در سال ۱۳۹۶
مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این ضرورت، در سال ۱۳۹۶ با تشکیل فراکسیون خانواده موافقت کرد و بدین ترتیب، نخستین فراکسیون خانواده، در مجلس دهم تشکیل شد و پروانه مافی به عنوان رئیس فراکسیون، مرتضی خاتمی و علی وقف‌چی به‌عنوان نواب رییس، ناهید تاج‌الدین و سکینه الماسی به‌عنوان دبیران هیات رییسه و همچنین زهرا ساعی به‌عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شدند.
پس از یکسال از تشکیل این فراکسیون، پروانه مافی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری خانه‌ملت، در ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸، به تشریح فعالیت ها و دستاوردهای این فراکسیون پرداخت که از ۱۹ مورد، بیش از ۱۷ فعالیت آن، مربوط به زنان بود که جزو فعالیت های فراکسیون زنان تعریف شده است، از جمله آنان می توان توجه ویژه به وضعیت زنان سرپرست خانوار از نظر جذب حمایت های دولتی و قانونی، بیمه اجتماعی و بیمه سلامت زنان سرپرست خانوار را عنوان کرد.
همچنین طرح جامع سلامت زنان و حمایت از پرستاران، طرح حضور قاضی مشاور زن در دادگاه با هدف درک جامع از زنان و پیش‌بینی بیمه دختران مجرد تا ۵۰ سال با هدف کاهش مشکلات زنان به گفته مافی، از اقدامات فراکسیون خانواده بود!
به نظر می رسد که یا فراکسیون خانواده در این مدت فعالیتی نداشته یا تعریف دقیقی از فعالیت های فراکسیون خانواده وجود نداشته که همان فعالیت های فراکسیون زنان را دنبال می کرد، تنها اقدامی که این فراکسیون در دوره گذشته داشت، فعالیت مجدد ستاد ملی زن و خانواده با محوریت خانواده بود، هرچند که این اقدام نیز ابتر ماند.
مطالبه تبدیل فراکسیون به کمیسیون خانواده در مجلس یازدهم
حال در آغاز فعالیت های دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد با توجه به وضعیت بحرانی جمعیت، افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج به همراه بالا رفتن سن ازدواج، لزوم تشکیل کمیسیون خانواده با تعریف مشخص و مرزبندی های موجه برای درگیر نشدن با فراکسیون زنان و پیگیری مطالبات در حوزه خانواده بیش از پیش نیاز است.
فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در خصوص چرایی تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در مجلس به خبرگزاری فارس گفت: مسئله جمعیت و خانواده از چند حیث برای ما مهم است اول اینکه این مسئله در اسناد بالادستی مورد توجه ویژه واقع شده است که بارزترین نمونه آن را می‌توان اصل دهم قانون اساسی دانست همچنین سیاست‌های کلی جمعیت، خانواده و سلامت اهمیت مساله خانواده را نشان می دهد.
همچنین مطالبه تشکیل کمیسیون خانواده و ضرورت تشکیل آن، توسط توئیت نایب رئیس مجلس نیز عنوان شده است: ۱۲میلیون جوانِ بلاتکلیفِ در سن ازدواج که ۱.۵میلیون آن‌ها در آستانه تجرد قطعی هستند، حدود ۱۷۰هزار طلاق سالانه، ۳.۵میلیون زوج نابارور، آمار بالای کودک‌کُشی یا ‎سقط جنین و... با تشکیل ‎#کمیسیون_خانواده موافقم. مسأله همه‌جانبه خانواده به اضطرار رسیده و باید به صورت فوق‌العاده به آن بپردازیم.
سابقه مطالبه در این امر، به مجلس دهم باز می گردد، که در قالب تشکیل کمیسیون زنان و خانواده مطرح شوده بود و سیده فاطمه حسینی عضو فراکسیون زنان مجلس در ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ در خصوص آن، با استناد به تجربه بیان کرد که برای پاسخگویی مناسب به مشکلات، مطالبات و اولویت‌های حوزه زنان و خانواده وجود کمیسیون دائمی برای این حوزه ضروری است.
از جمله مزایای این طرح آن است که کمیسیون زنان و خانواده به عنوان یک کمیسیون خاص تشکیل می‌شود زیرا همانند کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان را از عضویت در سایر کمیسیون‌ها منع نمی‌کند و بر این اساس مانعی وجود ندارد که نمایندگان علاوه بر عضویت در کمیسیون‌های تخصصی، به عضویت این کمیسیون نیز درآیند.
اما در آن دوره مجلس به تشکیل این کمیسیون رأی نداد و این مطالبه در حد تشکیل یک فراکسیون تقلیل یافت ولی امید است که دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که با شاخصه جوان و انقلابی نسبت به دوره های دیگر متمایز شده است، نسبت به این مطالبه واکنش نشان بدهد و با تشکیل کمیسیون خانواده موافقت کند.
انتهای پیام/ز
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات