مسئول بسیج طلاب و روحانیون ناحیه ویژه زاهدان در گفتگو با«بسیج » مطرح کرد:

امام باقر(ع) پایه گذار نهضت علمی فقه شیعه بود

مسئول بسیج طلاب و روحانیون ناحیه ویژه زاهدان گفت: علم و دانش امام محمد باقر(ع) همانند دیگر ائمه اطهار(ع)، از سرچشمه وحی نشأت می‌گرفت.
کد خبر: ۹۲۶۱۰۹۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

 حجت الاسلام مهدی کوچکزایی، مسئول بسیج طلاب و روحانیون ناحیه ویژه زاهدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از زاهدان با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) گفت:حضرت امام محمد باقر(ع) در روز اول رجب سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود، این امام همام بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد(ع) به امامت رسیدند  و هفتم ذی‎الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری، در سن ۵۷ سالگی در این شهر مسموم و به شهادت رسیدند.

 وی افزود:کنیه امام باقر(ع) «ابوجعفر» و معروف‌ترین لقب ایشان «باقر العلوم» به معنای شکافنده علوم است، زیرا آن حضرت، شکافنده معضلات فکری و حل کننده مسائل و پیچیدگی‌های علوم، و در گستردگی دانش و معارف، سرآمد و شخصیت منحصر به فرد عصر خود بود.

حجت الاسلام کوچکزایی، شاکر، هادی، امین، صابر، ذاکر، جامع و حاضر را از دیگر القاب آن حضرت عنوان و ادامه داد: هر یک از این القاب بر وجه خاصی از کمالات و فضایل آن حضرت(ع) دلالت دارد.
 
مسئول بسیج طلاب و روحانیون ناحیه ویژه زاهدان بیان کرد:حضرت امام محمدباقر(ع) همزمان با واقعه جانگداز عاشورا در سن ۴ سالگی به همراه پدر و در کنار جدش حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا حضور داشت،آن حضرت در زمان شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد(ع)  ۳۶ سال سن داشتتند که امامت شیعیان را عهده دار شد و مدت امامت پنجمین پیشوای شیعیان جهان تا زمان شهادت ایشان، ۱۹ سال و دو ماه بود.

وی افزود: این امام همام در طول زندگی خود، به نشر و گسترش حقایق و معارف الهى پرداخت، علم و دانش امام محمد باقر(ع) همانند دیگر ائمه اطهار(ع)، از سرچشمه وحی نشأت می‌گرفت و هیچ کس در آن زمان به پایه علمی ایشان نمی‌رسید، زمان ایشان علوم مختلف مانند فقه، حدیث، تفسیر و علوم قرآنی به اوج خود رسید این امام بزرگوار توانستند شاگردان زیادی را پرورش دهند.

وی خاطرنشان کرد: ائمه هدی نوری واحد هستند و سبک زندگی و تربیتی آن‌ها برگرفته از سبک زندگی و تربیتی نبوی و علوی و فاطمی است، این سبک زندگی در چهار اصل قرآن محوری، بخشندگی، بندگی - عبادت و مبارزه با دشمنان اسلام، خلاصه می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه ائمه اطهار بهترین الگو در سبک زندگی اسلامی در حوزه خانواده هستند، گفت: متأسفانه امروزه روانشناسان و کارشناسان حوزه زنان و خانواده با افتخار تمام آنچه غرب به عنوان راهکار‌های روابط زناشویی و ارتباط والدین با فرزندان ارائه داده اند را به خورد مردم می‌دهند که روایات بسیار آموزنده‌ای در این خصوص از سبک زندگی ائمه اطهار وجود دارد که می‌تواند بهترین الگو برای زوج‌ها و والدین باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که در زمان امام محمد باقر(ع)  شیعه رشد کرد و ایشان پایه گذار نهضت علمی فقه شیعه بودادامه داد:  در زمان امام صادق(ع) به اوج رسید خلیفه وقت نتوانست وجود ایشان را تحمل کند و ایشان را به شهادت رساند.

حجت الاسلام و المسلمین کوچکزایی تاکید کرد: یکی از عوامل زنده ماندن حادثه کربلا وجود امام سجاد  و حضرت زینب (س)  در این واقعه بود ، اگر فرزندان و خانواده امام در کربلا نبودند واقعه کربلا تحریف می‌شد و دیگران واقعه کربلا را وارونه نقل می‌کردند.

وی اذعان کرد:امام سجاد تلاش زیادی کرد تا هدف از حرکت امام حسین(ع) را به گوش مردم برساند و دشمنان گمان می‌کردند بعد از شهادت ایشان کسی نمی تواند حقیقت حادثه کربلا را نقل کند، اما حضور امام محمد باقر(ع) در کربلا و نقل حقیقت واقعه عاشورا از طریق ایشان و شاگردانشان برای مسلمانان توانست حقیقت حادثه کربلا از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اعتقادی به تمامی سرزمین‌های اسلامی برسد و ایشان شبهات ایجاد شده را برطرف می‌کردند و جلوی تحریف واقعه عاشورا را گرفت.
ارسال نظرات