مراسم عزاداری شهادت پنجمین پیشوای شیعیان حضرت امام محمدباقر علیه السلام در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام شهر مالخلیفه لردگان بارعایت فاصله و اصول برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۶۱۰۹۴
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام امین خالدی با تسلیت شهادت مظلومانه امام پنجم علیه السلام حضرت امام محمد باقر علیه السلام ، گفت: پنجمین پیشوای شیعیان در روز اول رجب یا به روایتی سوم صفر سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند و هفتم ذی‎الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری، در سن ۵۷ سالگی در این شهر مسموم شد و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: کنیه حضرت امام محمد باقر علیه السلام "ابوجعفر" و معروف‌ترین لقب آن حضرت "باقر العلوم" به معنای شکافنده علوم است،زیرا حضرت امام محمد باقرعلیه السلام شکافنده علم و حل کننده مسائل و پیچیدگی‌های علوم، و در گستردگی دانش و معارف، سرآمد و شخصیت منحصر به فرد عصر خویش بود.

کارشناس مسایل مذهبی گفت: حضرت امام محمدباقر علیه السلام همزمان با واقعه جانگداز عاشورا در سال ۶۱ هجری، در سن ۴ سالگی بود که به همراه پدر و در کنار جد عزیزش حضرت سیدالشهداء  علیه السلام در کربلا حضور داشتند و در زمان شهادت پدر بزرگوارشان حضرت امام سجاد علیه السلام ،۳۶ سال سن داشتند که امامت شیعیان را عهده دار شدند.

حجت الاسلام خالدی به علم و دانش پنجمین امام شیعیان اشاره کرد و افزود:علم و دانش امام محمد باقر علیه السلام  همانند دیگر ائمه اطهار علیهم السلام از سرچشمه وحی نشأت می‌گرفت و هیچ کس در آن زمان به پایه علمی آن امام همام نمی‌رسید و تاریخ نویسان، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، در توصیف کمالات و مقام علمی حضرت امام محمد باقر علیه السلام بدون استثنا اشاره کرده اند.

وی با اشاره اهمیت تقوای الهی گفت: از کتاب کافى،  با اسناد از جابر بن یزید جعفى (ره) از حضرت امام باقر (علیه السلام) نقل است که: جابر گوید حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام به من فرمود" اى جابر آیا براى تشیّع همین بس است که کسى ادعا کند محبت ما اهل‌بیت را؟! سوگند به خدا که شیعیان ما نیستند مگر افرادى که تقواى خدا پیشه و او را اطاعت کنند".

کارشناس مسایل مذهبی در ادامه افزود:حضرت امام محمد باقر علیه السلام  خطاب به جابر در ادامه فرمودند"شیعیان ما شناخته نمى‏شوند مگر به تواضع و خشوع دل  و نگهدارى امانت، به زیاد یاد خدا کردن و روزه گرفتن، نماز خواندن، احسان به پدر و مادر،مراعات فقراى همسایگان، از حال آنها با خبر بودن، از حال مسکینان و قرض داران و یتیمان با اطلاع بودن، و به آنها رسیدگى کردن، و در گفتار از راستى تجاوز نکردن،

وی ادامه داد: حضرت باقرالعلوم علیه السلام ، تلاوت قرآن مجید و زبان را از گفت‌وگوى با مردم مگر چیزهایى که راجع به خیر آنها است بازداشتن و امین و مورد اعتماد اقوام خود بودن در همه چیزها را از دیگر شاخصه های شیعیان عنوان فرمودند.

اقامه نماز مغرب عشاء،تلاوت کلام نورانی وحی،ذکر مصیبت،مداحی از برنامه های شهادت حضرت امام محمدباقر علیه السلام بود.

ارسال نظرات