خبرهای داغ:
نشست سیاسی مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با موضوع بررسی علل حکم تاریخی امام خمینی (ره) در برخورد با منافقین پس از عملیات مرصاد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ساختمان این مرکز برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۶۲۲۳۸
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نشست سیاسی مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با موضوع بررسی علل حکم تاریخی امام خمینی (ره) در برخورد با منافقین پس از عملیات مرصاد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ساختمان این مرکز برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین «محمد نیازی»کارشناس مسائل سیاسی در این نشست با بیان این که در ارتباط با این حکم تاریخی که در سال ۶۷ صادر شد، شبهات زیادی در فضای مجازی مطرح شده است، اظهار داشت: حکم امام خمینی (ره) در نهم مرداد سال ۶۷ صادر شد که منافقین بر اساس یک محاسبه اشتباه با حمایت استکبار و صدام به کشور ما حمله کردند؛ در حقیقت بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ که آتش بس میان ایران و عراق صورت گرفت، منافقین و صدام و دشمنان تحلیل کردند که ایران بر اساس ضعف این قطعنامه را پذیرفته و شرایط جبهه‌ها و داخل کشور به گونه‌ای است که ایران در موضع انفعال است.

وی در ادامه عنوان کرد: در اواخر جنگ، منافقین ضربات زیادی به کشور زدند و بخش‌هایی از کشور را مورد حمله قرار دادند؛ حضرت امام (ره) در حکمی خطاب به آقای رازینی فرمودند که دادگاه‌های ویژه زمان جنگ تشکیل شود و فرمودند: کسانی که از مناطق عملیاتی فرار می‌کنند اگر فرارشان موجب شکست جبهه اسلام شود، محارب و محکوم به اعدام هستند و بر همین اساس دادگاه‌های ویژه‌ای تشکیل شد که بنده در خوزستان مسؤول این دادگاه بودم.

حجت الاسلام والمسلمین نیازی با اشاره به این که دشمنان به دنبال وارد کردن ضربه کاری به نظام و انقلاب بودند، گفت: منافقین بر اساس همین اشتباه محاسباتی صدام را وادار به حمله و عملیات فروغ جاویدان را طراحی کردند و در همین ایام وارد شدند و باورشان شده بود که می‌توانند موفق شوند، مناطقی را اشغال کردند و تا ۲۵ کیلومتری کرمانشاه و تنگه چهارزبر پیش روی کردند و جنایات عجیبی را مرتکب شدند.

وی بیان داشت: در آن روز‌ها کرمانشاه در معرض سقوط قرار گرفته بود و می‌خواستند بعد از استقرار در کرمانشاه دولت موقت اعلام کنند و از آنجا از طریق هوانیروز به تهران برسانند و در تهران هم اولین جایی که هدف گرفته شده بود آزاد کردن زندانیان اوین و بعد مناطق دیگر بود.

رئیس اسبق سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بیان داشت: در کرمانشاه تهدید به اندازه‌ای جدی شد که استانداری دستور امحاء اسناد را صادر کرد و به جایی رسید که آقای رضایی فرمانده کل سپاه در کرمانشاه فرماندار نظامی تعیین کرد؛ خداوند لطف کرد و عملیات مرصاد در منطقه چهارزبر صورت گرفت و منافقین در این منطقه زمین گیر شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: منطقه چهارزبر قتلگاه منافقین شد، عده زیادی از آن‌ها نیز مفتضحانه فرار کردند و عده‌ای هم دستگیر شدند، بنابراین نتیجه عملیات فروغ جاویدان، عملیات مرصاد شد و با توجه به این که آن‌ها هم باغی و هم محارب بودند و چند عملیات هم انجام داده بودند و در نهایت عملیات بزرگ فروغ جاویدان را ترتیب دادند محکوم به اعدام بودند.

حجت الاسلام والمسلمین نیازی با بیان این که چند روز بعد از عملیات مرصاد حکم انقلابی امام صادر می‌شود، گفت: ما در حقیقت در زندان‌ها مار در آستین پرورش می‌دادیم، همچنانکه وقتی مسعود رجوی نیرو‌های خود را توجیه می‌کند، می‌گوید: شما وقتی به شهر‌ها رسیدید عده‌ای از مردم و زندانی‌ها به شما می‌پیوندند لذا حضرت امام (ره) احساس کردند که زندانی‌های منافق یک پتانسیل قوی برای دشمنان هستند.

وی اضافه کرد: عده زیادی از منافقین در زندان‌ها هماهنگ کرده بودند و برنامه ریزی کرده بودند که اگر منافقین آمدند ما چه نقشی باید داشته باشیم، چطور از زندان فرار کنیم و شورش کنیم؟ حتی برنامه ریزی کرده بودند چطور از دست نگهبانان خلاص شویم و حتی پست‌های کشوری برای خودشان تعیین کرده بودند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با بیان این که باید شرایط سال ۶۷ را به خوبی مطالعه کنیم در غیر این صورت نمی‌توانیم حکم حضرت امام (ره) را تحلیل کنیم، ابراز داشت: حضرت امام (ره) به این نتیجه رسیدند که منافقینی که در زندان هستند و از رأفت اسلامی استفاده کرده و اعدام نشده اند، در حال سوء استفاده هستند.

وی به صحبت‌های امام راحل در این حکم تاریخی اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند: «از آنجا که منافقین خائن به هیچ وجه به اسلام معتقد نبوده و هر چه می‌گویند از روی حیله و نفاق آنهاست و به اقرار سران آن‌ها از اسلام ارتداد پیدا کرده‌اند، با توجه به محارب بودن آن‌ها و جنگ کلاسیک آن‌ها در شمال و غرب و جنوب کشور با همکاری‌های حزب بعث عراق و نیز جاسوسی آن‌ها برای صدام علیه ملت مسلمان ما و با توجه به ارتباط آنان با استکبار جهانی و ضربات ناجوانمردانهٔ آنان از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تا کنون، کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند، محارب و محکوم به اعدام می‌باشند و تشخیص موضوع نیز در تهران با رای اکثریت آقایان حجت‌الاسلام نیری دامت افاضاته (قاضی شرع) و جناب آقای اشراقی (دادستان تهران) و نماینده‌ای از وزارت اطلاعات می‌باشد، اگر چه احتیاط در اجماع است، و همین‌طور در زندان‌های مراکز استان کشور رای اکثریت آقایان قاضی شرع، دادستان انقلاب یا دادیار و نماینده وزارت اطلاعات لازم الاتباع می‌باشد، رحم بر محاربان ساده‌اندیشی است، قاطعیت اسلام در برابر دشمنان خدا از اصول تردیدناپذیر نظام اسلامی است، امیدوارم با خشم و کینه انقلابی خود نسبت به دشمنان اسلام رضایت خداوند متعال را جلب نمایید، آقایانی که تشخیص موضوع به عهده آنان است وسوسه و شک و تردید نکنند و سعی کنند اشداء علی الکفار باشند. تردید در مسائل قضایی اسلام انقلابی نادیده گرفتن خون پاک و مطهر شهدا می‌باشد. والسلام».

حجت الاسلام والمسلمین نیازی در ادامه سخنان خود با بیان این که مهمترین اشکالات علیه این حکم از سوی آقای منتظری وارد شده است، خاطرنشان ساخت: هیأت‌هایی در اجرا و رسیدگی به حکم امام خمینی (ره) تشکیل شدند و اعدام‌هایی صورت گرفت، ولی باید دانست که آمار‌هایی اغراق آمیز و دروغ داده شده است؛ آقای منتظری در خاطرات خود این طور می‌گوید: «از ۲۸۰۰ نفر تا ۳۸۰۰ نفر اعدام شده اند، تردید از بنده است» همانطور که می‌بینید شک ایشان روی هزار نفر آدم است، در حالی که ایشان می‌توانست تحقیق کند و حرف بزند.

وی با بیان این که بنا بر مبنای فقهی خود آقای منتظری می‌توان به اشکالات ایشان پاسخ داد، یادآور شد: آقای منتظری دو روز بعد نامه‌ای به حضرت امام (ره) نوشته و مخالفت خود را با این حکم اعلام می‌کند، ولی، چون ولی فقیه و امام جامعه یک شبه تصمیم نمی‌گیرد، لذا سخن آقای منتظری را قبول نمی‌کند، از این رو آقای منتظری نامه دومی را می‌نویسد و مهمتر از همه این‌ها هیأت منتخب حضرت امام (ره) را احضار می‌کند و سعی می‌کند از طریق این‌ها اجرای حکم حضرت امام (ره) را متوقف کند و صحبت‌های عجیبی مطرح و با لحن خیلی بدی مطالبی را بیان می‌کند.

این مسؤول سابق قضایی بیان داشت: اشکال اول این است که زندانی که ما در زندان داریم، در گذشته جرمی مرتکب شده و محکوم به زندان شده است، حال به کدام مجوز فقهی، قانونی و اسلامی حکم به اعدام داده شده است؟ و دوم این که آقای منتظری می‌گوید سیره اهل بیت (ع) و پیامبر نیز خلاف این مطلب است؛ مگر ما شیوه پیامبر اکرم را نداریم، ایشان در فتح مکه چه کار کرد؟ مگر همه اسرای مکه را اعدام کرد؟ مگر حضرت امیرالمؤمنین (ع) بعد از جنگ جمل، سران دشمنان را آزاد نکرد؟ نکته سوم این است که این‌ها چطور بدون انجام محاکمه محکوم به اعدام شده اند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: این‌ها اشکالات عمده‌ای است که مطرح شده است؛ جواب سؤال اول آن است که اولا حضرت امام (ره) فرمودند: منافقینی که بر موضع نفاق خود پافشاری می‌کنند محارب هستند، یعنی کسانی از منافقین که عملیات فروغ جاویدان را تحسین می‌کردند و منتظر آمدن آن‌ها بودند، پس آن‌ها جرم جدیدی مرتکب شده اند و آن هم محاربه است، مثل این که یک عده‌ای ضد انقلاب در تهران خبر دار شده باشند که منافقین در حال آمدن هستند و جلسه گذاشته باشند، اگر دستگیر شدند محارب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نیازی با بیان این که منافقین هم باغی و هم محارب بودند، گفت: فق‌ها محاربه را در حقوق جزا بحث کرده اند، ولی بغی را در کتاب الجهاد فقه آورده اند، اما مسأله مهم در شیوه برخورد اسلام با باغی است که یک شیوه سیاسی است.

وی اضافه کرد: مبنای فقهی خود آقای منتظری این است که این منافقان چه در زندان و چه کسانی که در عملیات مرصاد دستگیر شدند، باغی هستند، چون ایشان در کتاب دراسات به این صورت بحث کرده است: منافقین و هرکس به کشور اسلامی حمله کند باغی است و بغات دو دسته هستند که بر مبنای این دو دسته حکمشان فرق می‌کند، بغات اگر تشکیلاتشان شکست خورده باشد نمی‌توان اسرای آن‌ها را اعدام کرد، همچنانکه سیره امیرالمؤمنین (ع) در جنگ جمل، صفین و نهروان فرق می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که در جنگ جمل سازماندهی لشکر دشمن متلاشی شده و تشکیلات آن از بین رفته است، گفت: در جنگ جمل سران فتنه یا کشته شدند یا اسیر شدند از این رو امیرالمؤمنین (ع) دستور دادند که به زخمی‌ها تعرضی نشود، اسرا کشته نشوند و فراری‌ها دنبال نشوند، در این گونه موارد باغی اگر از صحنه جنگ فرار کرد قابل کشتن نیست و همه فق‌ها به این سیره استناد کرده اند.

وی با بیان این که امیرالمؤمنین (ع) در جنگ صفین دقیقا دستوری خلاف جنگ جمل دادند، گفت: در آن جنگ اسیران کشته می‌شوند، فراری‌ها را دنبال می‌کردند، چون در این جنگ تشکیلات فئه باغیه باقی مانده بود، لذا حکمش متفاوت است؛ آقای منتظری خودشان تأکید دارند که در قضیه بغی اگر تشکیلات گروه باغی، هنوز مانده باشد می‌توان اسیر را کشت، حال منافقینی که تا ۲۵ کیلومتری رسیده اند عده‌ای از آن‌ها اسیر شده اند و عده‌ای هم اسرای جنگ‌های قبل هستند که در زندان قرار دارند و مترصد فرصتی برای ضربه زدن هستند و هنوز هم از اعمال خود پیشیمان نیستند، لذا هرچند در جنگ مرصاد پیروز شدیم، ولی تشکیلات سازمان نفاق از بین نرفته بود، پس آقای منتظری نمی‌تواند به جنگ جمل استناد کند بلکه وضعیت منافقین همچون جنگ صفین است.

حجت الاسلام والمسلمین نیازی افزود: این که چرا بدون محاکمه کشته شدند؟ منافقین بر اساس حکم، ولی فقیه اعدام شده اند، همچنانکه خود آقای منتظری برای، ولی فقیه شأن و اختیاری ویژه قائل شده است؛ وقتی، ولی فقیه با حکم یک نفر را محارب می‌داند نیازمند محاکمه دیگری نیست؛ همچنانکه امام خمینی (ره) حکم قتل سلمان رشدی را صادر کردند یا مرحوم میرزای شیرازی حکم تاریخی استعمال توتون و تنباکو را تحت عنوان محاربه با امام زمان (عج) مطرح کردند.

وی در ادامه با تأکید بر این که همه زندانیان منافق کشته نشدند، عنوان کرد: ملاک حکم این بود که آیا آن‌ها همچنان سر موضع خود هستند یا خیر؟ به همین دلیل خیلی از منافقینی که کار عملیات فروغ جاویدان را رد کردند، آزاد شدند، ولی از آن طرف عده زیادی گفته بودند: اگر زورمان برسد تک تک شما را می‌کشیم و روزی که از زندان بیرون برویم دوباره اسلحه به دست می‌گیریم، حال تشخیص موضوع بر عهده آن هیأت سه نفره است که این‌ها اعدام شوند یا خیر.

رئیس اسبق سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با اشاره به این که صحبت امروز ما در این جلسه بحث صحت فقهی و حقوقی حکم امام خمینی (ره) است، گفت: قبول داریم ممکن است در برخی موارد حکم درست اجرا نشده باشد، ما در این مقام نیستیم که آیا حکم امام راحل، دقیق و بدون اشکال اجرا شده یا خیر؟ بلکه تأکید داریم حکم ایشان پشتوانه فقهی قوی دارد.

وی بیان داشت: آقای منتظری می‌گوید من دلم برای امام می‌سوزد و این اعدام‌ها برای آبروی نظام بد است، چون مجاهدین خلق یک منطق و مکتب هستند و جواب منطق اشتباه را باید با منطق داد و با کشتن چیزی درست نمی‌شود، در حالی که برای حکم اسلام این حرف‌ها معنا ندارد، همچنانکه حضرت امیرالمؤمنین (ع) بعد از جنگ نهروان پس از اتمام حجت، چهار هزار نفر از خوارج را گردن می‌زنند؛ حال از آقای منتظری سؤال می‌کنیم چرا امیرالمؤمنین (ع) این تعداد را کشتند؟ مگر خوارج یک منطق یا مکتب نبودند؟

حجت الاسلام والمسلمین نیازی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مواضع سیاسی آقای منتظری در این موارد دقیقا مخالف مواضع خودشان در کتاب‌های فقهی شان است؛ ۲۶ فروردین سال ۶۵ یعنی پیش از دوران مهدی هاشمی و قضایای نفوذ منافقین در بیت ایشان وقتی جنگنده‌های آمریکایی به هدف کشتان قذافی به لیبی حمله می‌کنند و در این حمله به دختر قذافی آسیبی وارد می‌شود، ایشان روز بعد ۲۷ فروردین در جلسه درس ولایت فقیه تمام وقت جلسه خود را به موضوع حمله آمریکا اختصاص داده و ضمن محکومیت شدید آن به صراحت و به قاطعیت و مستندبه برخی ادله فقهی بر جواز حمله به هر سرباز آمریکایی و نیز هر آمریکایی که وابسته به دولت آمریکا باشد در هر یک از کشور‌های جهان اشاره می‌کنند و این حکم را به همه کسانی که به آمریکاییان و دیپلمات‌های آن‌ها و کسانی که با آن‌ها خوش و بش می‌کنند توسعه دادند و خون آن‌ها را هدر اعلام می‌کنند.

وی با بیان این که این اعدام‌ها مبنای حقوقی هم دارد، گفت: ما در قانون مجازات اسلامی قدیم کلمه باغی و بغی را نداشتیم، ولی در قانون مجازات سال ۹۲ آمده است؛ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۰ محاربه و بغی را با هم مطرح کرده بود که دقیقا برداشت شده از مبانی فقهی امام راحل است.

حجت الاسلام والمسلمین نیازی با بیان این که مواد ۱۸۶ تا ۱۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ به این مسأله اشاره دارد، گفت: ماده ۱۸۶ می‌گوید: «هر گرو ه. یا جمعیت متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند مادام که مرکزیت آن باقی است تمام اعضاء و هواداران آن، که موضع آن گرو ه. یا جمعیت یا سازمان را می‌دانند و به نحوی در پیشبرد اهداف آن فعالیت و تلاش مؤثر دارند محاربند اگر چه در شاخه نظامی شرکت نداشته باشند» همچنین ماده ۱۸۷ تأکید دارد: «هر فرد یا گروه که طرح براندازی حکومت اسلامی را بریزد و برای این منظور اسلحه و مواد منفجره تهیه کند و نیز کسانی که با آگاهی و اختیار امکانات مالی مؤثر و یا وسائل و اسباب کار و سلاح در اختیار آن‌ها بگذارند محارب و مفسد فی الارض می‌باشند».

وی بیان داشت:در ماده ۱۸۸ نیز آمده است: «هرکس در طرح براندازی حکومت اسلامی خود را نامزد یکی از پست‌های حساس حکومت کودتا نماید و نامزدی او در تحقق کودتا به نحوی مؤثر باشد، «محارب» و «مفسد فی الارض» است».

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: حتی هوادران سازمان باغی و محارب، محارب است مشروط به این که فعالیت مؤثر داشته باشد، بنابراین شبهاتی که در فضای مجازی علیه این حکم تاریخی امام راحل مطرح شده هیچ پشتوانه فقهی و قانونی ندارد و اکثر آن‌ها برداشت شده از صحبت‌های نادرست مرحوم منتظری است که به برخی از آن‌ها در این جلسه پاسخ دادیم.

گفتنی است، در پایان این نشست، محفل پرسش و پاسخ بین اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با حجت الاسلام والمسلمین نیازی برگزار شد.

پایان پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها