خبرهای داغ:
ایرانیان ۲.۵ برابر میانگین جهانی لوازم آرایشی مصرف می‌کنند، کشور ما را بعد از عربستان حائز رتبه دوم واردات و استفاده از محصولات آرایشی کرده است که این مسئله خود از دو منظر ا قتصادی ۱. بیرون رفتن ارز . ۲ استعداد برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در حوزه لوزام بهداشتی – آرایشی قابل توجه است.
کد خبر: ۹۲۶۳۱۵۴
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج-روژان زندیه: آمار و ارقام خرید و فروش لوازم بهداشتی – آرایشی در ایران، کشور ما را در رتبه دوم مصرف کنندگان این دست محصولات در آسیای جنوب غربی و هفتمین کشور پرمصرف لوازم آرایش در جهان قرار داده است. اگر چه اقلام آرایشی، یکی از پایه‌های مهم سلامت‌محور به شمار می‌رود که خیلی از افراد جامعه از آنها استفاده می‌کنند اما میزان مصرف این اقلام در جامعه ایران ۲،۵ برابر میانگین جهانی است.

به طور قطع یکی از مواردی که باعث ایجاد انگیزه برای بانوان به ویژه دختران جوان برای خرید محصولات آرایشی می شود ، در دسترس بودن این محصولات حتی به صورت دست فروشی در کف خیابان یا مترو و .. است به طوری دختران نوجوان و جوان حتی هنگام رفتن به مدرسه یا دانشگاه با پول توجیبی می توانند اقسام لوازم آرایشی و پیرایشی را بدون در نظر گرفتن کیفیت آنها فقط بنابر قیمت کمتر خریداری کنند.

این بازار پر صرف برای عده ای سودجو چنان رونقی به همراه داشته است که یکی از چالش های اصلی کشور در حوزه بهداشت و سلامت، قاچاق این محصولات است. ناآگاهی مصرف کنندگان محصولات بهداشتی از تقلبی یا اصل بودن لوازمی که خریداری می کنند یا بی توجهی آنها به این مسئله در کنار سن پایین میزان مصرف کنندگان لوازم آرایشی که در ایران به ۱۴ سال رسیده است و همچنین تعداد بیشتر دختران در کشور نسبت به پسران باعث شده است که سهم قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور ۱.۶ میلیارد دلار تخمین زده شود!

از طرف دیگر اینکه ایرانیان ۲.۵ برابر میانگین جهانی لوازم آرایشی مصرف می‌کنند، کشور ما را بعد از عربستان حائز رتبه دوم واردات و استفاده از محصولات آرایشی کرده است که این مسئله خود از دو منظر ا قتصادی ۱. بیرون رفتن ارز . ۲ استعداد برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در حوزه لوزام بهداشتی – آرایشی قابل توجه است.

بدون شک در سال هایی که شعار آن رونق تولید و جهش اقصادی است باید تلاش کنیم تا با رونق تولید داخل ضمن فراهم کردن درخواست بازار، دست قاچاق را قطع کرده و با تولید محصولات با کیفیت داخلی که با شرایط بومی ما همخوانی بیشتری دارند، محصولات بهداشتی - ـآرایشی را روانه باز کنیم که از لحاظ آلاینده‌ها و فلزات سنگین کمتری استفاده شده و سلامت بانوان بزرگترین و مهم ترین قشر مصرف کننده لوازم آرایشی را تضمین کند.

در این راستا در نظر گرفتن تسهیلات ویژه‌ برای تولیدکنندگان و صدور مجوزهای تولید با کمک انجمن‌های مربوطه بسیار دارای اهمیت است زیرا با تولید بیش از ۷۰۰ میلیاردی محصولات،‌ امکان ایجاد ۵۰ هزار شغل وجود دارد.

از بُعد دیگر این مسئله که در منطقه خاورمیانه و همسایگی ما، فقط ترکیه از نظر توانمندی در حوزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی حرفی برای گفتن دارد این فرصت کم نظیر برای ما فراهم است تا از فرصت همسایگی با کشورهای عربی به ویژه عربستان که مصرف لوازم آرایش در آن به حدی است که رتبه نخست خاورمیانه را دارد بازارهای بین المللی را در دست بگیریم.

انتهای پیام/*

پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس

 
ارسال نظرات