خبرهای داغ:
به مناسبت میلاد امام دهم«علیه السلام»؛

انتظار امام هادی«علیه السلام» از شیعیان چیست؟

امام از شیعیان این توقع را دارند که از کنار اتفاقاتی که برای آن ها حادث می شود، بی تفاوت عبور نکنند و در عین حال، با نگاهی دقیق، اشکالات و اشتباهات خود را به دیگران نسبت ندهند.
کد خبر: ۹۲۶۳۵۸۱
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، بشری یثربی، علی بن محمد مشهور به امام هادی یا امام علی النقی(۲۱۲-۲۵۴ قمری) دهمین امام شیعیان و فرزند امام جواد«علیه السلام» است که به مدت ۳۳ سال، امامت را به عهده داشت.
مزار امام هادی«علیه السلام» در کشور عراق، شهر سامرا قرار دارد که به دلیل دفن وی و فرزندش امام حسن عسکری«علیه السلام»، حرم عسکریین خوانده می‌شود و در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶شمسی طی حملات تروریستی تخریب شد اما ستاد عتبات عالیات ایران از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ شمسی آن را بازسازی کرده است.
میلاد مبارک امام هادی«علیه السلام»، در ایام با برکت دهه ولایت، میان عید بزرگ قربان و عید شریف غدیر، فرصت یادآوری کرامات و اشارات و هدایات این امام همام است.
دو زیارتنامه منسوب به امام هادی«علیه السلام»
احادیث متعددی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق از ایشان باقی مانده است، همچنین در خصوص مباحث کلامی مانند تشبیه، تنزیه، جبر و اختیار نیز از ایشان فرمایشاتی وارد شده و آنچه در اختیار عموم مردم هست و می توانند از فیض امام خویش بهره بگیرند، زیارت جامعه کبیره و غدیریه است.
زیارت جامعه کبیره، یکي از زیارت هاي معروف و پرمحتوا است و سفارش شده است که در اماکن مقدسه زیارتگاه های امامان«علیهم السلام» خوانده شود. در این زیارتنامه فضائل و کمالات اهل‏بیت پیامبر و ائمه معصومین«علیهم ‏السلام» مورد بحث و بررسي قرار گرفته و مطالعه و دقت در فقرات این زیارت موجب معرفت و شناخت هر چه صحیح‏تر و بیشترِ امامان بزرگوار شیعه مي گردد.
زیارتنامه دیگر مشهور که از ناحیه امام هادی«علیه السلام»‌ وارد شده است، زیارت غدیریه است که این زیارت شریف شامل بخش‌هایی از تاریخ غدیر و فضایل قرآنی و فضایل آسمانی امیرالمومنین(ع) است.

استفاده از فرصت های مختلف برای هدایت مردم
این امام بزرگوار، از هر فرصتی برای هدایت مردم استفاده می کرد، گاهی مشکلات رفتاری و اعتقادی حاکمان را گوشزد می کرد و زمانی اخلاق اسلامی را به مردم آموزش می داد.
همیشه راه حل های متعدد و متنوعی برای شیعیانی که به مناسبت های مختلف بر اثر تنگی رزق و روزی و یا مشکلات جسمی برای مددجویی به خدمتش حاضر می شدند، داشت.
گاهی نیز برای آرام کردن دل کسی که در آستانه مرگ قرار می گرفت، کلامی دلنشین داشت که مرگ را برای او آسان می کرد، چنانکه روایت است، بر بالین یکی از شیعیان حاضر شد، در حالیکه او از مرگ به شدت می ترسید، امام به ایشان فرمودند: «از مرگ مي‌ترسي!؟ اگر تن و بدنت کثيف باشد، حمام نمي‌روي!؟ مرگ هم مثل حمام است، از گناهان پاکت مي‌کند و تو را به آسايش مي‌رساند.» همین کلام نافذ امام بیمار را آرام کرد.
یکی از نشانه های شیعه بی تفاوت نبودن به اتفاقات است
در میان روایات مختلف و احادیث متعددی که از امام نقی«علیه السلام» باقی مانده است، یک روایت بیش از بقیه توجه را به خود جلب می کند و گویی سطح توقع امام را از شیعیان نشان می دهد.
برای همه ما روزانه اتفاقات مختلفی می افتد اما گاهی اوقات برخی از ما، آنقدر دقت و تأمل نداریم که در خصوص این اتفاقات فکر کنیم و علت آن را بررسی کنیم. زمان هایی هم هست که بعد از بروز حادثه ای، اگر دیگران را مقصر ندانیم به روزگار بد و بیراه می گوییم! اما امام هادی«علیه السلام» با انذاری قابل تامل همه شیعیان را از این کار باز داشته اند!
در کتاب تحف العقول، بخش مربوط به امام دهم«علیه السلام» آمده است، زمانی که حسن بن مسعود در محضر امام هادی«علیه السلام» گفته بود ای روز! چه شوم هستی خداوند شر را از من برگرداند، زیرا پیش از ملاقات با حضرت، انگشتش خراشيده بود و شانه اش به علت تصادف با مرکبی آسیب دیده بود و لباس هایش را عده ای از مردم پاره کرده بودند!
امام فرمودند: «اي حسن تو هم که با ما رفت و آمد داري گناه خود را به گردن بي گناه مي گذاري.» حسن که فهمیده بود کار اشتباهی کرده است، عرضه کرد:‌ «اي آقاي من از خداوند آمرزش مي خواهم.» حضرت فرمود:«اي حسن! روزگار چه گناهي دارد که وقتي شما به سزاي اعمال خود مي رسيد آن را شوم مي شماريد؟» و حسن شرمسار پاسخ داده بود: «استغفراللّه ابدا، اين توبه من باشد يابن رسول اللّه ...»
طبق این فرمایش امام هادی«علیه السلام» از شیعیان انتظار دارند در خصوص اتفاقاتی که برای آن ها حادث می شود، تأمل کنند و بی تفاوت از کنار آن نگذرند و در آن بخش از فرمایش شان با اشاره به اینکه نباید اشتباه خود را به دیگران نسبت بدهی، این توقع را دارند که شیعیانی که حضرت را به عنوان امام خود پذیرفته اند، با واکاوی مشکلات شخصی خود، بدون سوگیری و مقصر قرار دادن اطرافیانی که بی گناه هستند، علت این وقایع را دریابند.
امید آن که به لطف وجود این امام بزرگوار، هر روز بر معرفت ما افزوده شود و شیعیانی شویم که نور چشم حضرات معصومین«علیهم السلام»‌ قرار گیریم.

طنین یاس

ارسال نظرات