کلید واژه و جانمایه اصلی خطبه غدیر هدایت بشر است/ غدیر یک امر ماندگار در پهنه روزگار است
آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان ضمن تبریک ایام ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، اظهار داشت: اهمیت غدیر به میزان اهمیت دین مبین اسلام و هدایت بشریت است.
* تلاش برای احیاء غدیر به اندازه هدایت بشریت دارای اهمیت است
وی با بیان اینکه به همان میزان که هدایت بشریت مهم است تلاش برای احیاء غدیر دارای اهمیت است، افزود: باید به این مهم توجه داشت که اگر هدایت بشر مطرح و مورد توجه نباشد اصلا فلسفه خلقت بهم خواهد خورد؛ فلسفه خلقت عبودیت است که عبودیت نیز با هدایت محقق میشود.
امام جمعه همدان گفت: هدایت بشر از چنان اهمیتی برخوردار است که خدای متعال فرمود «بهترین انسانها را به عنوان هادیان الی الله معرفی کردیم تا این هادیان راهنما و هدایتگر بشریت باشند».
وی با اشاره به اینکه مردم از روی گمراهی این هدایتگران را غالبا به شهادت رساندند ولیکن خدای متعال دست از هدایتگری بشر برنداشته است، ادامه داد: شاید بتوان کلید واژه و جانمایه اصلی خطبه غدیر را هدایت بشر دانست.
شعبانی با اشاره به فرازهایی از خطبه غدیر ابراز داشت: با توجه به مضامین این خطبه میتوان به این مهم دست یافت «انما اکمل الله عزوجل دینکم بامامته» در واقع دین ابزاری برای هدایت بشر است که این دین اگر بخواهد تکامل پیدا کند با امامت علی ابن ابیطالب (ع) اتفاق مهم خواهد افتاد.
وی با تأکید بر این نکته که جانمایه خطبه غدیر هدایت بشر است، تصریح کرد: این همه تأکید اهل بیت (ع) بر اینکه غدیر عیدالله الاکبر است به همین دلیل است که غدیر هدایت بشر است بنابراین در بین تمام اعیاد که در دین اسلام مطرح است هیچ عیدی به اندازه غدیر اهمیت ندارد.
*غدیر مسأله ولایت است و تا قیامت هست
نماینده ولی فقیه در استان همدان عنوان کرد: اهمیت غدیر صرفاً به خاطر حاکمیت ظاهری علی ابن ابیطالب (ع) نیست، اینکه قرآن کریم و روایات ما بر اهمیت این عید تأکید دارند و پیامبر اکرم (ص) تأکید کردند پیام غدیر را همه به یکدیگر و حاضران به غائبان برسانند و نسل به نسل اعلام شود به این دلیل است که غدیر یک امر ماندگار در پهنه روزگار است نه واقعهای که مدتی کوتاه حاکمیت شخص علی ابن ابیطالب(ع) در آن مطرح شده باشد.
وی با بیان اینکه غدیر مسأله ولایت است و تا قیامت هست و ولایت هیچگاه منقطع نمیشود، افزود: ولایت یک جنبه حکومت سیاسی دارد و یک جنبه آن ولایت تکوینی است که این ولایت تکوینی و الهی نه قابل نصب است و نه قابل غصب.
شعبانی تصریح کرد: ولایت باطنی علی ابن ابیطالب(ع) در غدیر جعل نشد و در سقیفه غصب نشد این ماندگار است آنچه در غدیر جعل شد و آنچه در سقیفه غصب شد ولایت و حکومت ظاهری بود.
* ولایت و حاکمیت سیاسی در هدایت جامعه و انسانها بسیار مؤثر است
وی گفت: این نشان میدهد که ولایت و حاکمیت سیاسی در هدایت جامعه و انسانها بسیار مؤثر است چراکه ولایت با هدایت بشر گره خورده و غدیر مسأله هدایت بشر است و آنچه در غدیر مطرح است در واقع ولایت ظاهری یا حاکمیت سیاسی است یعنی آنقدر این حاکمیت سیاسی اهمیت دارد که هدایت بشر به آن گره خورده است و حاکمان سیاسی مؤثر در هدایت یا ضلالت بشر هستند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: علی ابن ابیطالب (ع) در غدیر به عنوان امام و ولی انتخاب شد نه فقط خود حضرت علی (ع) بر اساس روایات فرزندان امام علی (ع) و 12معصوم (ع) به عنوان امامان هدایت بشر نیز در این روز معرفی شدند.
وی ابراز داشت: غدیر لباس نو و تمیز پوشیدن، اطعام کردن، روزه گرفتن، غسل کردن، نظافت ظاهری است که به همه اینها تأکید شده است برای اینکه با انجام این ظواهر ما به روح و باطن غدیر یعنی احیاء ولایت اقدام کنیم که احیاء ولایت یعنی احیاء هدایت بشر است بنابراین حضرت رضا(ع) فرمودند «خدای تعالی در این روز دو برابر ماه رمضان میبخشد» و این نشان دهنده عظمت این روز است.
انتهای پیام/